رشد از نظر آموزش و پرورش قبلا گفتيم كه حيوانات نيز در شعاع حيات خود از نوعی رشد بهرهمندند ،به طور غريزی سود و زيان خود را تشخيص میدهد و بطور غريزی آمادگی ولياقت نگهداری و بهرهبرداری از امكانات خود را دارند ، آنچه را كهآگاهی ندارند و يا لياقت بهره برداری ندارند ، چيزهائی است كه در نظامخلقت جزء امكانات آنها قرار نگرفته است ، ولی رشد انسان اكتسابی است، بايد انسان آنرا تحصيل كند ، آگاهيهای لازم انسان كسبی است ، همچنانكهقدرتها و توانائيها و لياقتها و آمادگیهای انسان برای نگهداری و بهرهبرداری از امكاناتی كه در نظامات خلقت ، در خور فعاليت او قرار دادهشده نيز اكتسابی است . آموزش و پرورش بطور كلی متوجه اين دو جهت است، آموزشها متوجه آگاهی بخشيها است كه يك ركن رشد است ، و پرورشهامتوجه توانائی بخشيها است كه ركن دوم آن است .وسعت ميدان رشد انسانی اكنون میگوئيم تفاوت ديگر رشد حيوان با رشد انسان اينست كه رشد حيوان" حالی " و " منطقه " ای است ولی رشد انسان نه محدود به زمان حالاست ، بلكه شامل ماضی و استقبال هم هست و نه محدود به منطقه زندگی است، شامل مكانهای نامحدود میشود . |