كوركورانه از محيط و عادت آباء و اجداد است نيست ، بلكه میخواهم بگويم همان تقليد جاهل از عالم و رجوع عامی به فقيه بر دو قسم است : ممنوع و مشروع . اخيرا از بعضی مردم كه در جستجوی مرجع تقليد هستند گاهی اين كلمه را میشنوم كه میگويند میگرديم كسی را پيدا كنيم كه آنجا " سر بسپاريم " . میخواهم بگويم تقليدی كه در اسلام دستور رسيده " سر سپردن " نيست ، چشم باز كردن و چشم بازداشتن است . تقليد اگر شكل " سر سپردن " پيدا كرد هزارها مفاسد پيدا میكند . در اينجا حديث مفصلی كه در اين زمينه هست و نوشتهام ، برای شما از رو میخوانم . جمله معروف « و اما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدينه مخالفا علی هواه مطيعا لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه » ( 1 ) كه از جمله سندهای تقليد و اجتهاد است جزء همين حديث است و شيخ انصاری درباره اين حديث میگويد : آثار صدق از آن نمايان است . اين حديث در ذيل اين آيه كريمه است : « و منهم اميون لا يعلمون الكتاب الا امانی و ان هم الا يظنون »( 2 ) . اين آيه در مقام مذمت عوام و بیسوادان يهود است كه از علماء و پيشوايان دين خود پيروی و تقليد میكردند ، و دنباله آياتی است كه روش ناپسند علماء يهود را ذكر میكند . میفرمايد يك عده آنها همان مردم بیسواد و نادان بودند كه از كتاب پاورقی : |