بد در مقياس جهان بی تفاوت نيست ، اعمال خوب يا بد انسان مواجه میشودبا عكسالعمل هائی از جهان كه احيانا در دوره حيات و زندگی خود فرد بهاو ميرسد " . . . هم در آن كتاب گفتيم : " از نظر مادی سنن تشريعی يعنی مقرراتی كهبايد بشر بانها عمل كند حساب مخصوصی در ميان سنن تكوين ندارد ، حق وباطل ، درست و نادرست ، عدالت و ستم يك جور حساب دارد . جهان نسبتبطرفداران آنها بيطرف است . اما از نظر مكتب الهی جهان نسبت به اينامور و طرفداران آنها بيطرف نيست : طرفدار اهل حق و عدالت و درستی وصاحبان آرمانهای مقدس است . يك نفر مادی هر اندازه بمسلك و روش وآيين خود مؤمن و معتقد باشد و هر اندازه آرمانش مقدس و عمومی و دور ازخودخواهی و نفع پرستی باشد بيش از اين عقيده ندارد كه بهر اندازه سعی وكوشش و مجاهدت در راه تحقق بخشيدن به آرمان خود بخرج دهد نتيجه ميگيرد، اما يك نفر مسلمان مؤمن و معتقد عقيده دارد كه جهان طوری ساخته شده كهاگر او در راه حق و حقيقت فداكاری كند دستگاه جهان بحمايت او برميخيزدو او را از پشتيبانی خود بهرهمند میكند . صدها هزار برابر نيروئی كه اودر راه هدف مقدس خود مصرف میكند نيروی ذخيره در جهان هست كه در چنينشرايطی بياری او بكار ميافتد . از نظر مكتب مادی يك نفر طرفدار حقيقتو عدالت همانقدر بايد به اثر فعاليت خود مطمئن و اميدوار باشد كه يكنفر طرفدار ظلم و باطل بفعاليتهای خود و اثر آنها مطمئن است . زيرابعقيده او از نظر جهان و جريان كلی عالم |