باشد . معلوم میشود كه ارث آنقدرها هم مفت به دست نمیآيد . ارثی كهانسان به طبقه آينده يا به معتق يا به ضامن جريره يا به امام میپردازد ،همينطور مفت و مجانی نيست . آنها هم در برابر بعضی از خسارتهائی كهمتوجه انسان میشود متعهدند ، ولو خود فرد هم تعهد داشته باشد . مگر درباب بيمه چه میگوئيم ؟ اين هم همان است . فقط در بيمه میگوئيم چونامكانات بيمهگر يا بيمهگزار بسيار وسيع است ، خسارت را حتما اومیپردازد نه اينكه فرد هم موظف به پرداخت باشد . وقتی به من حق بيمهمیپردازم ، خسارتی را حتما بايد شركت بيمه بپردازد . پس اين بحثی كه ما در باب ديه بر عاقله در فقه داريم خيلی نزديك بهبحث بيمه است و من نديدهام علمائی كه در باب بيمه بحث كردهاند ، اينمطلب را آورده باشند . از مسائل مهم بيمه اينست كه بيمه شامل مسئوليتهای حقوقی میشود نهمسئوليتهای جنائی ( 1 ) . كما اينكه بدون شك شامل تعهدهای حقوقی عمدی همنمیشود ، چون اين معقول نيست كه به كسی بگويند : اگر تو مال كسی را عمداتلف كنی ، ما میپردازيم . آنوقت مرتب میرود مال مردم را از بين میبردو میگويد : خوب شركت بيمه بايد بدهد . غاصب ضامن است اين مسئله در ابواب مختلف فقه مطرح است و يك نام خاص ندارد . گاهینام آن را همان ضمان میگذارند به معنای متعهد بودن ،پاورقی : 1 - [ در اينجا استاد به كتاب دكتر جباری در باب بيمه اشاره میكنندكه در آنجا نيز به اين مطلب اشاره شده است ] . |