باشد . معلوم میشود كه ارث آنقدرها هم مفت به دست نمیآيد . ارثی كه انسان به طبقه آينده يا به معتق يا به ضامن جريره يا به امام میپردازد ، همينطور مفت و مجانی نيست . آنها هم در برابر بعضی از خسارتهائی كه متوجه انسان میشود متعهدند ، ولو خود فرد هم تعهد داشته باشد . مگر در باب بيمه چه میگوئيم ؟ اين هم همان است . فقط در بيمه میگوئيم چون امكانات بيمهگر يا بيمهگزار بسيار وسيع است ، خسارت را حتما او میپردازد نه اينكه فرد هم موظف به پرداخت باشد . وقتی به من حق بيمه میپردازم ، خسارتی را حتما بايد شركت بيمه بپردازد . پس اين بحثی كه ما در باب ديه بر عاقله در فقه داريم خيلی نزديك به بحث بيمه است و من نديدهام علمائی كه در باب بيمه بحث كردهاند ، اين مطلب را آورده باشند . از مسائل مهم بيمه اينست كه بيمه شامل مسئوليتهای حقوقی میشود نه مسئوليتهای جنائی ( 1 ) . كما اينكه بدون شك شامل تعهدهای حقوقی عمدی هم نمیشود ، چون اين معقول نيست كه به كسی بگويند : اگر تو مال كسی را عمدا تلف كنی ، ما میپردازيم . آنوقت مرتب میرود مال مردم را از بين میبرد و میگويد : خوب شركت بيمه بايد بدهد . غاصب ضامن است نام آن را همان ضمان میگذارند به معنای متعهد بودن ، پاورقی : |