بسم الله الرحمن الرحيم به عنوان مقدمه ( 1 ) مسئله بيمه را اخيرا علمای معاصر در شكل فقهیاش طرح كردهاند و تقريباعموما آن را با موازين فقهی منطبق دانستهاند .عقد و ايقاع معاملات به طور كلی ، يعنی غير عبادات ، كارهای اجتماعی ، يا بگوئيماموری كه با يك نوع تعهد صورت میگيرد ، معمولا تقسيم میشود به عقد وايقاع . مثلا نكاح را میگويند عقد و طلاق را میگويند ايقاع . يا قرض دادنو قرض گرفتن را میگويند عقد ، و ابراء دين يعنی بریء الذمه كردن طرف رامیگويند ايقاع . فرق بين عقد و ايقاع چيست ؟ مرحوم آقای بروجردی تعبيرنسبتا جامع و لطيفی در اينجا داشتند . میگفتند آنجا عقد است كه تصرفمستلزم تصرف در سلطان دو طرف باشد . يعنی من در آنچه كه تحت سلطه خودمهست تصرف میكنم و به علاوه در چيزی كه تحتپاورقی : 1 - اين قسمت ، متن سخنان استاد شهيد است در پايان سخنرانی يككارشناس بيمه كه در آغاز اين جلسات ايراد شده است . |