حالا ما با توجه به اينكه برخی از راه حلهايی كه گفتهاند مبتنی بر همانظاهر سازی است آنها را نقل میكنيم . اولين مسئله در باب بانكها اينست كه آيا مطلق معاملاتی كه اگر با فردانجام بدهيم صحيح است ، اگر با بانك انجام بدهيم نيز صحيح است يا نه ؟جواب اينست : صحيح است . يعنی بنابراين نظريه صحيح است و هيچ مانعیندارد . سرمايه اوليهای كه در بانك گذاشتهاند حلال است يا لا اقل بايدبنا را بر حليت بگذاريم چون هر چيزی را تا يقين نداريم كه حرام استنمیتوانيم بگوئيم حرام است . حساب جاری آيا باز كردن حساب جاری در بانك اشكالی دارد ؟ نه . ظاهر حساب جاریاينست كه شخص میگويد من پولم را میگذارم در بانك ، كأنه امانتگذاشتهام ، و هرگاه خواستم امانتم را پس میگيرم . اما همه میدانند ،آقايان [ فقها ] هم قبول دارند كه اين امانت نيست ، آنوقت امانت استكه عين مال محفوظ بماند و شما آن را پس بگيريد . شما پول خود را كه دربانك میگذاريد ، به اين صورت میگذاريد كه بانك در پول شما هرگونهتصرفی میخواهد ، بكند . بنابراين پول خود را به قرض میدهيد به بانك كههرگاه خواستيد ، از بانك قرض بگيريد . و چون اين قرض با سود نيست پساين كار مانعی ندارد . ممكن است كسی اشكال كند كه میدانيم بانك ربامیگيرد و معاملات حرام انجام میدهد . ما چطور پول حلالمان را به بانكبدهيم و بعد پولی بگيريم كه نمیدانيم حلال است يا حرام . در پاسخ میگويندكه شرع در اينگونه مسائل تسهيل |