" اگر " به ميان آورند و مثلا صيغه را اينطور جاری كنند : من خانه خودمرا به تو اجاره میدهم به شرط اينكه پدرم از سفر حج برگردد ، اين تعليقاست و معامله باطل میباشد . معامله بايد منجز باشد و " اگر " نبايد درآن وجود داشته باشد . و لهذا در باب اجاره هم صحيح نيست كسی بگويد : مناين را برای مدت ده سال از تو اجاره میكنم در صورتی كه از اينجا نروم .اجاره برای مدت معين است . فقط میتواند خيار فسخ قرار دهد كه آنرا بهمبزند ، و الا از نظر فقه ، طبيعت عقد ، تعليق بر نمیدارد . آنوقت درمسئله بيمه به شرط حيات و بيمه به شرط فوت ، اين اشكال به وجود میآيدكه علاوه بر اينكه مدت بايد مشخص باشد ، تنجيز هم بايد داشته باشد ونبايد تعليق داشته باشد . يعنی طبق اين قاعده ، بيمهگزار بايد در تماماين مدت حق بيمه را بپردازد اعم از اينكه در اين بين بميرد يا زندهبماند ، و حال آنكه قراردادهای بيمه ظاهرا اينطور نيست . در قراردادبيمه اگر فوت حاصل شد ، ديگر از بيمهگزار چيزی نمیگيرند و اين خود يكاشكال است . سؤال كننده : مؤسسه بيمه میتواند ببخشد . جواب : میتواند ببخشد ولی قرارداد چگونه است ؟ اگر از ابتدا در متنقرارداد تعليق وجود داشته باشد ، معامله از اصل باطل است . سؤال كننده : بانك وام مسكن میدهد و میگويد اگر تا ده سال توانستی ،قسط اين وام را بده ، اگر فوت كردی ، نمیخواهم . جواب : نه ، بانك اكنون تعهد میكند كه بعد ببخشد . به او قرض میدهدو با او قرارداد میكند كه اگر فوت كردی ، من بقيه |