1 - چنانكه میدانيم در باب ربا در اجتماع امروز دو ايراد است : يك ايراد از طرف طرفداران رژيم سرمايه داری كه میگويند ربا ضرورت اجتماع پيشرفته است و به حال جامعه مفيد است . البته مقصود ربای سرمايهای است نه ربای مصرفی . ايراد ديگر از طرف مخالفين ربا است كه میگويند اگر چه در اسلام ربا تحريم شده اما آنقدر راه برای فرار از ربا باز شده كه عملا هيچ گونه منعی از رباخواری نيست . 2 - يك مسئله عمده اين است كه ما ببينيم اگر اسلام ربا را تحريم كرده ، در صورتی كه ربا كمك كار تاجر و كاسب و روغن چرخ اقتصاد است ، چه چيزی به جای آن گذاشته است . ما میدانيم كه اگر بانكها ( داخلی يا خارجی ) و صاحبان سرمايهها ی بزرگ پول خود را از بازار بيرون بكشند بازار يكسره میخوابد . جواب اين است كه اولا كمك گرفتن سرمايهدارهای كوچك از سرمايه دارهای بزرگ منحصر به طريقه ربا نيست و ثانيا لزوم ندارد سرمايهدار بزرگ فرض شود . سرمايه بزرگ را بدون سرمايهدار بزرگ يعنی با شركتهای تعاونی میتوان به وجود آورد . 3 - آيا میتوان گفت تحريم مطلق ربا ( حتی ربای انتاجی و سرمايهای ) در اسلام دليل بر اين است كه اسلام ضد سرمايه داری است ، زيرا سرمايه داری به ربا وابسته است ، نظام يك نظام سوسياليستی است ؟ نه . 4 - آيا میتوان از اينكه قرآن در مقابل ربا ، صدقه ( تعاون ) پاورقی : |