يا قرض را تمديد كند . رجوع شود به رساله سفته و سرقفلی آقای ميلانی صفحه 12 ، و وسيله ، كتابالقرض ص 400 و كتاب الدين ص . 395 د - فقها ضمنا خريد و فروش اسكناس را با زياده به عنوان اينكه ماليتبر دو قسم است : حقيقی و اعتباری ، و اسكناس خودش دارای ماليت استولی ماليت اعتباری ، و اسكناس عددی است نه مكيل و موزون جايز میدانندو حال آنكه از نظر اقتصادی يك ذره تفاوت ميان پول فلزی و پول كاغذینيست . ( ولی از فتوای " وسيله " در كتاب قرض صفحه 403 بر میآيد كهبرای اسكناس اصالت در ماليت قائل نيست و لهذا میگويد اگر سلطاناسكناس را از ماليت انداخت ، ذمه مقترض باقی است و به جهت اينكهاقتراض واقعا بر دراهم و دنانير فلزی است ) . ه - تعدد بيع . قرض گيرنده خانه خود را به مبلغی از پول كه میخواهدقرض كند ، به قرض دهنده نقد میفروشد و از او به همان مبلغ و سودی كه بهاصطلاح به آن تعلق میگيرد در مدت معين ، نسيه میفروشد يعنی ربای پولی بهاين صورت در میآيد . و - تعدد بيع . قرض دهنده جنس خود را به قرض گيرنده نسيه به مبلغیكه عبارت است از مجموع پول مورد احتياج و سود آن در مدت معين میفروشدو دو مرتبه همان جنس را به قيمت معادل اصل پول میخرد . اين نيز حيله درربای پول است . " وسيله " كتاب النقد و النسيئة ص 302 ولی میگويد بهشرط آنكه در بيع اول ، بيع دوم شرط نشود كه مشهور آن را اشكال میكنند . |