بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب سیمای کارگزاران علی ابن ابی طالب (ع ),   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     FOOTNT03 -
     FOOTNT04 -
     FOOTNT05 -
     FOOTNT06 -
     sfehrest -
     SIMA2001 -
     SIMA2002 -
     SIMA2003 -
     SIMA2004 -
     SIMA2005 -
     SIMA2006 -
     SIMA2007 -
     SIMA2008 -
     SIMA2009 -
     SIMA2010 -
     SIMA2011 -
     SIMA2012 -
     SIMA2013 -
     SIMA2014 -
     SIMA2015 -
     SIMA2016 -
     SIMA2017 -
     SIMA2018 -
     SIMA2019 -
     SIMA2020 -
     SIMA2021 -
     SIMA2022 -
     SIMA2023 -
     SIMA2024 -
     SIMA2025 -
     SIMA2026 -
 

 

 
 

 

fehrest page

back page

جنايات معاويه
تا اينجا با مقدارى با چهره واقعى معاويه آشنا شديم و دانستيم كه اصلا او اعتقادى بهاسلام نداشته ، بلكه به خاطر كسب قدرت و رياست ، اظهار ايمان و اسلام نموده است واساسا چاره اى جز تسليم در برابر قدرت اسلام نداشته است معاويه براى دستيابىبه اهداف خود، از انجام هيچ جنايتى فروگذار نكرده است :
1- او كسى بود كه در مقابل خليفه مسلمين ، على (ع )، ايستاد و با او جنگيد و عده زيادى ازمردم شام و كوفه (861)
را به هلاكت رساند كه واقعه و جريان جنگ صفين را در شرححال جرير بن عبداللّه ، ابوموسى ، اشعث و ابن عباس به مناسبت ذكر كرده ايم و اينجاذكر نمى كنيم . فقط در باب اهميت اين جنگ و كار معاويه ، به حكايتى كه در يكى ازشماره هاى مكتب اسلام ديدم ، اشاره مى كنيم :
يكى از سفراى آلمان در دربار دولت عثمانى در زمان سابق مى گويد: ما براى قدردانىاز معاويه بايد مجسمه يادبودى به نام معاويه بسازيم و آن را در ميدان (برلين ) نصبكنيم . چرا كه اگر معاويه نبود، عدل على (ع ) فراگير شده ، جهان را مى گرفت ومسيحيت را از بين مى برد و تمام مردم جهان به اسلام گرايش پيدا مى كردند و امروزخبرى از مسيحيت نبود.(862)
پس بقاى مسيحيت به تعبير اين شخص آلمانى ، مرهون خدمات معاويه و جنگ او با على (ع )است و چه جالب حضرت امير (ع ) فرمود: (فرزند هند نمى ميرد تا اينكه صليب را بهگردن خون آويزان كند) و اين در تاريخ اتفاق افتاده است . (863)
جنايات معاويه درباره على (ع ) به اين جنگ محدود نمى شود بلكه او طى غارتهاىمختلفى كه بر سر حدات حكومت على (ع ) بهعمل آورد، عده زيادى از مردم بى گناه و حتى حيوانات را از بين برد و نابود كرد. علاوهبر اين كه قضيه حكميت - كه باعث افتراق ياران على (ع ) شد - يكى از نيرنگهاى معاويهو عمروعاص بود كه نتيجه آن جنگ نهروان و تشتّت مردم عراق بود و او بود كه طلحه وزبير را به طمع خلافت ، به جنگ با على (ع ) دعوت و تشويق كرد.
2- دشنام و اعلام براءت از على (ع )، يكى از سنتهاى ناپسند معاويه بود كه دستور دادبالاى منبرها و در دعاى دست ، على (ع ) را سب نمايند.
3- او جزو (قئة باغيه ) و رئيس آنها بود كه عمّار ياسر، صحابىرسول خدا را به شهادت رساند.
4- او حجر بن عدى ، عمروبن حمق ، مالك اشتر و محمد بن ابوبكر را به شهادت رساندكه هر كدام جزو بزرگان و شيعيان على (ع ) محسوب مى شدند.
5- معاويه امام حسن (ع ) نواده رسول خدا (ص ) را خانه نشين كرد و سپس حضرت را بهشهادت رساند.
6- او بر خلاف دستور اسلام در سال چهل وچهارم هجرى زياد بن ابيه را به خاندانابوسفيان ملحق كرد و زياد را بر مردم كوفه مسلط نمود كه عده زيادى از مردم بى گناهرا به قتل رساند.
7- او اولين كسى بود كه خلافت را موروثى كرد و به سلطنتتبديل نمود و بزور براى يزيد بيعت گرفت .
8- معاويه اولين كسى بود كه خطبه نماز جمعه را نشسته خواند و براى نخستين بارخطبه نماز عيد فطر و قربان را قبل از نماز ايراد كرد و گفتن اذان را در نماز عيد بدعتگذارد و گفتن تكبير را در نماز ترك كرد و نماز جمعه را در روز چهارشنبه به جا آورد.(864)
9- او خليفه اى بود كه شراب مى خورد، ربا مى گرفت و بين دو خواهر جمع مىكرد.(865)
10- او در باب ديه بدعت گزارده ، حدود الهى را ترك نمود و تلبيه را در حج بهفراموشى سپرد.(866)
اين بود قسمتى از جنايات و خيانتهاى معاويه كه اگر بخواهيم بيشتر از اين ذكر كنيم ،مثنوى هفتاد من كاغد شود. و شرح قسمتهايى از اين جنايات در بخشهاى مختلف همين كتابذكر شده است و براى اطلاع بيشتر به جلد 10 و 11 الغدير مراجعه شود.
گرچه عده اى خواسته اند وانمود كنند كه اين كارهاى معاويه بر اساس ‍ اجتهاد او بودهاست و بنابراين معذور مى باشد، مسلم است كه اجتهاد درمقابل نص ، باطل است . و معاويه كسى است كه بارها مورد لعن پيامبر واقع شده .
در اينجا مناسب است اشعار حكيم سنايى را درباره معاويه و مادر، پدر و پسرشنقل كنيم .

داستان پسر هند مگر نشنيدى
كه از اووسه كس او به پيمبر چه رسيد.
پدر او در دندان پيامبر بشكست
مادر او جگر عمّ پيمبر بدريد
او بناحق حق داماد پيمبر بستاد
پسر او سر فرزند پيمبر ببريد
بر چنين قوم تو لعنت نكنى شرمت باد
لعن الله يزيدا و على آل زيد(867)
سخنان اميرالمؤ منين درباره معاويه
حضرت على (ع ) در سخنرانى كه در كوفه داشت ، درباره معاويه چنين فرمود:
انّ مثل معاويه لايجوز ان يكون امينا على الدّماء و الاحكام و الفروج و المغانم و الصّدقه .المتّهم فى ودينه المجرب بالخيانة للامانه ، النّاقض ‍ للسّنّة ،المستاءصل للذمة التّارك للكتاب ، اللعين بن اللعين لعنةرسول اللّه (ص ) فى عشرة مواطن و لعن اباه و اخاه .
و لاينبغى ان يكون على المسلمين الحريص فتكون فى اموالهم نهمته و لاالجاهل فيهلكهم بجهله و لا البخيل فيمنعهم حقوقهم و لا الجافى فيحملهم بجنايته علىالجفاء و لا الخائف للدّول فيتخذ قوم و لا المرتشى فى الحكم فيذهب بحقوق النّاس و لاالمعطل للسنة فيهلك الامة .(868)
(كسى مانند معاويه ، جايز نيست كه امين بر خونها و احكام (اسلام ) و ناموس (مسلمانان ) وغنيمتها و زكات باشد؛ و كسى كه در نفس خود و دينش متهم (به خيانت ) است و به تجربهثابت شده است كه در امانت (حكومت ) خيانت مى كند (و از آن به نفع خود سود مى برد)؛ سنتپيامبر را نقض نموده ، به آن عمل نمى كند و هر گونه مسؤ وليتى را از بين برد و به آنپايبند نيست ؛ دستورات قرآن ، كتاب الهى را ترك مى كند؛ لعين (لعنت شده ) فرزند لعينمى باشد. رسول خدا در ده مورد او را و هم پدر و برادرش را لعن فرمود (بنابراين چنينشخصى صلاحيت خلافت و رهبرى جامعه اسلامى را ندارد) و علاوه والى مسلمانان بايدشرايط زير را داشته باشند. (869)
و سزاوار نيست كه والى مسلمانان حريص باشد، تا براى جمع آورىاموال آنان تمام همت خود را مصروف دارد و نبايد نادان باشد، تا بهجهل و نادانى اش مردم را هلاك كند، نه بخيل باشد كه مانع حقوق مردم گردد و نه ستمگرتا با جنايت خود، مردم را مستاصل و بزور وادار به ستم كند و نه هم هراسناك و خائف ازتغيير روزگار، تا اينكه گروهى را بدون توجه به ديگران ، دوست انتخاب كند و نهرشوه گيرنده در حكم كه باعث از بين بردن حقوق مردم گردد و نه زير پا گذارنده سنترسول خدا كه باعث هلاكت امت گردد.)
حضرت امير در اين سخنان بيان مى فرمايد كه معاويه صلاحيت امامت را ندارد زيرا وىداراى ويژگيها و اعتدال ناپسندى است كه صلاحيت وى را منتفى مى كند ورسول خدا (ص ) نيز در موارد متعدد وى را لعن فرمود. بعلاوه يك رهبر بايد ويژگيهايىداشته باشد كه بدون ظلم به رعيت ، بر مردم حكومت كند و حريص ،بخيل ، رشوه گير، ترسو و ستمگر نباشد؛ در حالى كه معاويه داراى اين صفات زشت وناپسند بود و شرايط لازم يك والى را نداشت .
والسّلام على من اتّبع اللّه

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation