صورت احتكار و گنج و زمين باير در نيايد و هم ثمره فعاليت هر كسی برایخودش محترم باشد . اسلام از طرفی به حكم ((« ولقد مكناكم فی الارض وجعلنا لكم فيها معايش... )) و (( « هو الذی انشأكم من الارض و استعمركم فيها »...)) ، (( « والارض وضعها للانام »)) (( « الذين يكنزون الذهب »... )) همه سرمايههایاوليه و ثانويه را برای بشر و در خدمت او قرار داده است پس نبايد راكديعنی به صورت موات ، يا احتكار ، يا گنج و ذخيره بماند ( فلسفه زكات )، و از طرفی بيكاری و ركود فعاليت را ولو تحت عنوان اشتراك اجباری دركار و مرض اداره پيدا كردن محكوم میكند . مثل طبيعت و انسان مثل مادر وكودك است. تشبيه طبيعت به زن و انسان به مرد ، و توليد ثروت به منزلهتوليد نسل است ، لهذا « انكم مسؤولون حتی عن البقاع و البهائم » . |