و . از نظر ما دليل بر مالكيت اشتراكی بر يك چيزی اين است كه آن چيزرا فرد به وجود نياورده است ، طبيعت به وجود آورده ، يا اجتماع آن رابه وجود آورده است ، و هيچيك از اين دو به خاطر يك شخص معين هم بهوجود نياوردهاند ، يعنی فرد ، نه با آن چيز رابطه فاعلی داشته باشد و نهرابطه غائی . ز . ماشين مظهر تكامل اجتماع است و هيچ فردی را به تنهايی نمیتوانمخترع و مبتكر آن شمرد . از اين جهت ، هم با ابزارهای دستی متفاوت استو هم با آثار هنری و تأليفات و دفاتر شعر . ح . ماشين ، جانشين انسان است در كار ، نه يك ابزار انسان برای توليد. ماشين ، مولد است نه ابزار توليد . اختراع ماشين ، ايجاد كار قابلفروش نيست ، ايجاد منبع ايجاد كار است ، و از اين جهت هم با ابزارهایدستی متفاوت است . ط . سوسياليسم ، به معنی مالكيت اشتراكی سرمايه از لحاظ ماشين ،مخصوص عصر جديد است ، ولی از لحاظ طبيعت ، در قديم نيز میتوانسته وجودپيدا كند ، برخلاف نظر سوسياليستها . ی . اشتراكيت در كار به هيچ وجه صحيح نيست . اشتراك در كار هماناست كه در فقه ، اشتراك در ابدان گفته میشود ( شرايع - وسيله النجاشسيد ) . رجوع شود به فقه و مدارك حديثی راجع به انفال در خاتمه كتاب خمس ، وهمچنين رجوع شود به كتاب احياء الموات و المشتركات در فقه و در كتابحديث باب احياء اموات ، احاديثی كه |