ص 3 : " . . . افكار اقتصادی از ابتدا هميشه شامل قضاوت در باب بهترين وبدترين روش كار و قبول يك روش معين بوده و مفهوم نظم و به دست آوردنبهترين نتيجه را در بر داشته است . در مورد اداره اجتماع ، هدف افكاراقتصادی و موضوع عقايد اقتصادی ، تعيين روشی است كه منافع اجتماعی را بهبهترين وجهی تأمين نمايد ، و نيز انتخاب روش كار و برنامه برای آناجتماع . عقايد اقتصادی هميشه با دستورهای اخلاقی راجع به طرز كار وترتيب تقسيم محصول ، توأم بوده است " . اين تعريف برای افكار و عقايد اقتصادی ، منطبق است با فلسفههایاقتصادی يعنی مكاتب اقتصادی ، و به عبارت اخری منطبق است با روابطاعتباری و قراردادی ، و به عبارت ديگر با اقتصاد برنامهای كه از طرفتئوريسينها و فلاسفه و اديان پيشنهاد میشود ، نه با علم اقتصاد به معنیعلم بيان قوانين لا يشعر و كور و كر جامعه سرمايهداری كه از كتاب " اصولعلم اقتصاد " نوشين نقل كرديم ( 1 ) . از اين نظر بايد به ساير كتباقتصادی مراجعه شود . پاورقی : . 1 بلكه بايد گفت اين آقايان در اثر عدم تفكيك جنبههای اعتباری واخلاقی از جنبههای علمی و فنی ، آن جا كه میگويد : " هدف افكار اقتصادیو موضوع عقايد اقتصادی ، تعيين روشی است كه منافع اجتماعی را به بهترينوجهی تأمين نمايد " و آن جا كه میگويند : " عقايد اقتصادی هميشه بادستورهای اخلاقی . . . " فرقی ميان اين دو نمیتوانند بگذارند ، در صورتیكه مقصود از اول ، جنبه فنی است ، و هدف خود ثروت است ، يعنی بهترينراه از نظر خود ثروت چيست ، و چنان كه قبلا گفتيم ، مكاتب اقتصادیسوداگری و فيزيوكراسی و كلاسيك ، متوجه اين جهت میباشند ، ولی سوسياليزممتوجه جنبه اخلاقی و عدالت و ظلم است . |