وارد شده در موضوع مشتركات از قبيل آب و آتش و علف و نمك .مطابق آنچه از كتب فقه - كتاب الشركه - استفاده میشود ، شركت ياقهری است يا اختياری . شركت قهری آن است كه به سببی غير اختياری مثلموت مورث پيدا شود . شركت اختياری آن است كه موجب شركت ، اختياریباشد . اين نيز بر دو قسم است ، گاهی عقد بر امری واقع میشود كه لازمهاشاشتراك چند نفر در عين يا منفعت يا حق يا دين خاصی است ، مثل خريدنچند نفر بالاشتراك مالی را بر ذمه ، و يا فروختن عين مشتركی را به عينديگر ، و امثال اينها ، و گاهی مفاد مقتضای خود عقد ، شركت است ، وشركت اصطلاحی فقه همين است . موجب شركت قهری سه چيز است : ارث ،حيازت بالاشتراك و امتزاج . در شركت عقدی اين بحث هست كه آيا معاطاش كافی است يا نه ؟ و البتهكافی است . شركت عقدی در عصر مافوق العاده اهميت پيدا كرده و انواعیپيدا كرده است ، شركتهای تضامنی و غيرتضامنی به وجود آمده است و احيانامسائل نوی در آن پيدا میشود . فقها شركت عقدی را چهار نوع فرض میكنند ومدعی هستند فقط يك نوع آن صحيح است . [ آن چهار نوع عبارتند از ] :شركت عنان يا شركت در سرمايه ، شركت ابدان يا شركت در كار ، شركتوجوه يا شركت در اعتبار ، و شركت مفاوضه يا شركت در جميع شؤون فعاليتمالی . فقها فقط قسم اول را صحيح میدانند . |