و تازههای آن كهنه نمیگردد " ( 1 ) . از امام صادق ( ع ) پرسش شد : " چه رمزی در كار است كه قرآن هر چه بيشتر در ميان مردم پخش وقرائت میگردد و هر چه بيشتر در آن بحث و فحص میشود جز بر طراوت وتازگیاش افزوده نمیگردد ؟ " امام جواب داد : " اين بدان جهت است كه قرآن برای يك زمان و عصر معين و برای يكمردم خاصی نازل نشده است ، قرآن برای همه زمانها و همه مردمهاست . ازاين جهت در هر زمانی نو است و برای همه مردمان تازه است " ( 2 ) .رسول اكرم آنگاه كه تاكيد میكرد سخنانش را دقيقا ضبط كنند و به طبقاتبعد ابلاغ نمايند ، مخصوصا روی اين نكته تاكيد كرده است كه ممكن است آنكه از من میشنود بينشی نداشته باشد و صرفا رابطه و منتقل كننده باشد بهيك صاحب بينش ، و هم ممكن است از بينش بهرهمند باشد ولی آن كس كهبرای او نقل و روايت میشود بينش بيشتر و عميقتر داشته باشد ( 3 ) . پاورقی : . 1 " ظاهره انيق و باطنه عميق ، له تخوم و علی تخومه تخوم لاتحصیعجائبه و لا تبلی غرائبه » " ( اصول كافی ، ج 2 ، ص 599 ) . . 2 " ما بال القرآن لايزيد بالنشر و الدراسه الا غضاضه ؟ قال ( ع ) لانه لم ينزل لزمان دون زمان و لا لناس دون ناس ، و لذالك ففی كل زمانجديد و عند كل ناس غض » " . (عيون اخبار الرضا ، چاپ سنگی ، ص 239). . 3 " نضر الله عبدا سمع مقالتی فوعاها و بلغها من لم يسمعها ، فربحامل فقه غير فقيه و رب حامل فقه الی من هو افقه منه » " . ( اصول كافی، ج 1 ، ص 403 ) . |