سخن راستين و موزون پروردگارت كامل شد ، كسی را توانايی تغيير دادنآنها نيست . او شنوا و داناست . مرحوم فيض در علم اليقين صفحه 105 از يكی از بزرگان چنين نقل میكند :" مقصود و هدف در فطرت آدميان رسيدن به مقام قرب الهی است و اينجز با راهنمايی پيامبران امكان پذير نمیباشد . از اين رو نبوت جزء نظامهستی قرار میگيرد و البته مقصود و هدف ، مرتبه اعلی و آخرين درجه نبوتاست نه اولين درجه . آن نبوت طبق سنت الهی تدريجا كمال میيابد ،همچنانكه يك عمارت تدريجا ساخته میشود . و همچنانكه در ساختن عمارتپايهها و ديوارها هدف نيست ، هدف صورت كامل خانه است ، نبوت نيزچنين است ، هدف صورت كامل آن است و در همين جاست كه نبوت خاتمهمیپذيرد و پايان میيابد و زياده نمیپذيرد ، زيرا زياده بر كمال نقص استو انگشت زيادی را میماند . پيغمبر اكرم در حديث معروف به همين معنیاشاره كرد كه گفت : مثل نبوت مثل خانهای است كه ساخته شده و جای يكخشت در آن باقی است ، من جای آن خشت آخرينم ، يا من گذارنده آن خشتآخرينم " ( 1 ) . بيانات گذشته میتواند دورنمايی از سيمای انديشه ختم پاورقی : . 1 متن حديث را مجمع البيان در ذيل آيه 40 سوره احزاب به نقل ازصحيح بخاری و مسلم چنين آورده است : " انما مثلی فی الانبياء كمثل رجل بنی دارا فاكملها و حسنها الا موضعلبنه فكان من دخل فيها فنظر اليها قال ما احسنها الا موضع هذه اللبنه فاناموضع هذه اللبنه ختم بی الانبياء » " . |