مشكل عظيم فائق آيد . مادر و منبع همه رازها و رمزها روح منطقی اسلام و وابستگی كامل آن بهفطرت و طبيعت انسان و اجتماع و جهان است . اسلام در وضع قوانين و مقررات خود رسما احترام فطرت و وابستگی خود رابا قوانين فطری اعلام نموده است . اين جهت است كه به قوانين اسلام امكانجاويدانی بودن داده است . اتكاء و وابستگی اسلام را با فطرت با مشخصات ذيل میتوان شناخت :. 1 پذيرش و وارد كردن عقل در حريم ذهن : هيچ دينی مانند اسلام با عقلپيوند نزديك نداشته است و برای او " حق " قائل نشده است . كدام دينرا میتوان پيدا كرد كه عقل را يكی از منابع احكام خود معرفی كند ؟ فقهایاسلام منابع و مدارك احكام را چهار چيز شمردهاند : كتاب ، سنت ، اجماع، عقل . فقهای اسلام ميان عقل و شرع رابطه ناگسستنی قائلاند و آن را "قاعده ملازمه " مینامند ، میگويند : كل ما حكم به العقل حكم به الشرع و كل ما حكم به الشرع حكم به العقل .هر چه را عقل دريابد ، شرع بر طبق آن حكم میكند ، و هر چه شرع حكم كند، مبنای عقلی دارد عقل در فقه اسلامی ، هم میتواند خود اكتشاف كننده يك قانون باشد و هممیتواند قانونی را تقييد و تحديد كند و يا آن را تعميم دهد و هم میتوانددر استنباط از ساير منابع و مدارك مددكار خوبی باشد . |