عاطفه است . چنين چيزی نه ممكن است نه مطلوب . . . " ( 1 ) . دين جاويد اسلام ضمن اعلام ختم نبوت ، جاويدان ماندن خويش را اعلام كرد :« حلال محمد حلال الی يوم القيامه و حرام محمد حرام الی يوم القيامه »( 2 ) . پر سر و صداترين پرسشها و ايرادها در اطراف همين موضوع است . میگويند: مگر ممكن است چيزی جاويد بماند ؟ ! همه چيز در جهان بر ضد جاويد ماندناست ، اساسی ترين اصل اين جهان اصل تغيير و تحول است ، تنها يك چيزجاودانی است ، آن اينكه هيچ چيز جاودانی نيست . منكران جاويد ماندن ، گاهی به سخنان خود رنگ فلسفی میدهند و قانونتغيير و تحول را كه قانون عمومی طبيعت است دليل میآورند . اگر به اين مساله صرفا از اين جنبه بنگريم جواب ايراد روشن است : آنچيزی كه همواره در تغيير و تحول است ، ماده و تركيبات مادی جهان است ،اما قوانين و نظامات - خواه نظامات طبيعی و يا نظامات اجتماعی منطبقبر نواميس طبيعی - مشمول اين قانونپاورقی : . 1 احيای فكر دينی در اسلام ، ص . 145 . 2 اصول كافی ، ج / 2 ص . 17 |