نمیباشند . اين جهت سبب شده كه باب مخصوصی در فقه اسلامی به نام باب " تزاحم" يا " اهم و مهم " باز شود و كار فقها و كارشناسان اسلامی را در مواردبرخورد و اجتماع مصالح و مفاسد گوناگون آسان نمايد . اسلام خود اجازه دادهاست كه در اين گونه موارد علمای امت درجه اهميت مصلحتها را با توجه بهراهنماييهای خود اسلام بسنجند و مصالح مهمتر را بر مصالح كم اهميتترترجيح دهند و خود را از بن بست خارج نمايند . از رسول اكرم ( ص )روايت شده : « اذا اجتمعت حرمتان طرحت الصغری للكبری » . آنجا كه دو امر واجب الاحترام جمع شد بايد از كوچكتر به خاطر بزرگترصرف نظر كرد . ابن اثير در النهايه اين حديث را نقل میكند و میگويد : « ای اذا كان امر فيه منفعه للناس و مضره علی الخاصه قدمت منفعهالعامه » . اگر چيزی باشد كه در آن فايده جمع و زيان فرد باشد ، منفعت جمع برزيان فرد مقدم است . آنچه ابن اثير گفته است يكی از موارد تقدم مصلحت مهمتر بر مصلحتكوچكتر است ، مفاد حديث منحصر به اين يك مورد نيست . تشريح بدن ميت كه در عصر ما برای پيشرفت علم ضروری شناخته شده استيكی از مصاديق باب " تزاحم " است . چنانكه |