« النبی اولی بالمومنين من انفسهم »( 1 ) . پيغمبر از خود مومنان بر آنها حق تسلط بيشتری دارد . اين اختيارات دامنه وسيعی دارد . حكومت اسلامی در شرايط جديد ونيازمنديهای جديد میتواند با توجه به اصول و مبانی اساسی اسلامی ، يكسلسله مقررات وضع نمايد كه در گذشته موضوعا منتفی بوده است ( 2 ) .اختيارات قوه حاكمه اسلامی ، شرط لازم حسن اجرای قوانين آسمانی و حسنتطبيق با مقتضيات زمان و حسن تنظيم برنامههای مخصوص هر دوره است . ايناختيارات حدود و شرايطی دارد كه اكنون مجال سخن درباره آنها نيست . انتقال وظيفه گفتههای گذشته روشن كرد كه بلوغ عقلی و علمی بشر و طلوع دوره توانايیوی بر دريافت حقايق كليه معارف و قوانين الهی و بر حفظ مواريث دينی ومبارزه با تحريفها و بدعتها ، دعوت و تبليغ و اشاعه دين ، زمينه اصلیپايان يافتن پيامبری است . قسمت عمده وظايفی كه در دوره كودكی بشراجبارا " وحی " انجام میداده است در دوره رشد و بلوغ عقل و علم نيرویعلمی و عقلی انجام میدهد و " علما وارث انبياء " میگردند .پاورقی : . 1 احزاب / . 6 . 2 رجوع شود به تنبيه الامه مرحوم آيه الله نائينی ، ص 97 - 102 ومقاله " ولايت و زعامت " به قلم علامه طباطبائی در كتاب مرجعيت وروحانيت ( چاپ دوم ) ، ص 82 - . 84 |