بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب مبادی اخلاق در قرآن کریم, آیت الله عبدالله جوادى آملى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     20 -
     21 -
     22 -
     fehrest -
 

 

 
 

back indexnext

فصل ششم: نقش اخلاق در كارگزاران نظام

در نظام اسلامى همه ما مسئوليم و مسئوليت‏براى مسئول، مسبوق به صيانت و سياستنفس است. در بيانات نورانى اميرالمؤمنين (عليه السلام)، كه هم در مسائل اخلاقىو هم در كشوردارى انسان كامل است، آمده:

«...ان يسوس نفسه قبل ان يسوس جنده‏» (1) :

هر مسئولى قبل از اين كه ديگران را رعايت كند بايد خود را رعايت كند; و قبل ازسياستمدارى نسبت‏به ديگران، بايد سياستمدار داخلى نفس خود باشد.

در درون انسان، خواسته‏هاى زيادى هست كه اگر انسان، سياستمدار نباشد و آنهارا تعديل نكند، قبل از اينكه براى نجات ديگران قدم بردارد، خود در مهلكه گمراهى وضلالت فرو مى‏رود. از اين رو در بيان نورانى ديگر از حضرت على (عليه السلام)آمده است:

«اجل الامراء من لم يكن الهواء عليه اميرا» (2) :

بزرگترين امير و مسئول، كسى است كه اسير هوى نباشد. چون هوى و هوس، گاهى شهوتغريزى و غضب طبيعى نمى‏خواهد; بلكه امارت و سلطنت، آن هم سلطنت‏بر درون را طلب مى‏كند ومعناى سلطنت‏بر درون اين است كه هوس، بر بالاى كرسى مى‏نشيند و بر تمام فرآورده‏هاىعلمى و تجربى و قوا و شئون نفس دستور مى‏دهد; مثلا، به علم دستور مى‏دهد كه چنينفتوا بده; به فرزانگى دستور مى‏دهد كه چنين دسيسه بازى و شيطنت كن.

رياست طلبى، بدترين و تلخترين صفتى است كه انسان در درون‏نفس به آن مبتلاست وهيچ كسى هم از گزند آن مصون نيست. از اين رو در باره خطر نفس گفته‏اند:

«اعدى عدوك نفسك التي بين جنبيك‏» (3) :

دشمن‏ترين دشمنان تو نفس تو است.

يكى از شرارتهاى هوس اين است كه هرگز نمى‏خواهد دشمن خود يعنى عقل، هوش و دانش راازپاى‏درآورد و اعدام كند; بلكه مى‏خواهد آنها را اسير بگيرد و بر آنهافرمانروايى كند.

اين كه مى‏بينيد نظم نوين جهانى! آرامش بشريت را به هم مى‏زند براى آن است كهآنان درس، زياد خوانده‏اند و علم صناعى، زياد دارند; اما نه براى تامين رفاهبشريت‏بلكه براى تامين خواسته‏هاى چيزى كه بر كرسى رياست نشسته است‏يعنى هوس!

هيچ كس را در هيچ حالى از گزند اين دشمن; گريزى نيست، لذا براى اين كه بفهميممبتلا به بيمارى جاه‏طلبى هستيم يا نه، بايد خود را ارزيابى كنيم; از اين روفرموده‏اند: اگر ديديد كه حالات شما در شرايط گوناگون عوض شد، بدانيد كه به دامهوس نزديكيد و اگر عوض نشد، خوشحال باشيد و بدانيد مانند آن طاير خوش پروازى هستيد كهدر فضاى باز، دام را مى‏بيند و در آن نمى‏افتد.

در حديث آمده است:

«المرء يتغير في ثلاث: لقرب من الملوك و الولايات و الغنى بعد الفقر و من لم يتغيرفي هذه فهو ذو عقل قويم و خلق مستقيم‏» (4)

يعنى، وضع غالب انسانها در شرايط گوناگون عوض مى‏شود; اما اگر كسى مسئوليتىپيدا كرد يا به دستگاه مسئولى نزديك شد يا وضع مالى وى بهتر شد، ولى اخلاق او عوضنشد، فرزانگى‏اش به فرومايگى و فروتنى‏اش به تكبر مبدل نگشت، او داراى عقل قويم وخلق مستقيم است.

همه ما در هر لحظه بايد خود را بيازماييم. صحنه درون، ميدان جنگ است و اين جنگ، آتشبس پذير نيست. هيچ كسى در هيچ دوره‏اى از عمر خود آسوده از نبرد داخلى نيست;البته ميدان جنگ فرق مى‏كند. اگر كسى در دوران جوانى بيدار نشود، بيدار كردنش دردوران پيرى، بسيار مشكل است. مى‏گويند خواب در موقع سحر، سنگين‏تر از خواب اوايل شباست. چون هرچه خواب، ديرتر مى‏شود سنگين‏تر مى‏شود، مگر به پايان خود نزديك گردد.

نظام اسلامى در سايه اخلاق

در نظام اسلامى، همان طور كه در صيانت و اخلاق اسلامى معيار، نان و گوشت و ...نيست‏بلكه فضايل اخلاقى است، در جذب و جلب اعتماد مردم هم معيار، مسائل اخلاقىاست.

در يكى از بيانات اميرالمؤمنين (عليه السلام) آمده است:

«قلوب الرعية خزائن راعيها فما اودع فيها او زرع فيها من خير او شر وجدها» (5)

مسئولين در نظام اسلامى با دلهاى مردم، سر و كار دارند و دلهاى آنان مزرعهمسئولين است. هر كسى در هر مزرعه‏اى هرچه كشت، درو مى‏كند. مردم سختيها را تحملمى‏كنند ولى ظلم، رشوه و بداخلاقى را تحمل نمى‏كنند.

حضرت على (عليه السلام) مى‏فرمايد:

«يستدل على ادبار الدول باربعة‏»

يعنى اگر انسان خواست‏ببيند نظامى مى‏ماند يا سقوط مى‏كند، چهار معيار را بايدبررسى كند: اگر خداى ناكرده اين چهار چيز در نظامى وجود داشت، آن نظام سقوطمى‏كند و اگر نبود، براى هميشه مى‏ماند. اين چهار معيار، عبارتند از:

«تضييع الاصول، و التمسك بالغرور، و تاخير الافاضل و تقديم الاراذل‏» (6)

يعنى، اگر اصول ارزشى واخلاقى ضايع گردد، ظلم جايگزين عدل و خيانت، جايگزينامانت و انسان، مغرور شود; افراد حزب اللهى، امين، لايق و با تجربه، منزوى گردندو اشخاص رذل، بدسابقه، بد اخلاق و سست اعتقاد مصدر كار قرار گيرند، در آن صورتمى‏توان نتيجه گرفت كه سقوط مى‏كند.

حال براى اصلاح و حفظ نظام اسلامى خود بايد خودمان را اصلاح و حفظ كنيم، به طورىكه مسائل ارزشى در تدوين و تهيه برنامه‏ها كاملا ملحوظ گردد و رعايت‏حقوق مجريانفاضل و تقديم آنان در مقام اجرا بر ديگران، محفوظ باشد.

شبيخون دشمن داخلى

اگر جنگى مانند جنگ تحميلى عراق بر ايران باشد كه دشمن اولا سلاحهاى بيشتر وپيشرفته تر داشته باشد و ثانيا غافلگيرانه حمله را شروع كند، اين جنگ، جنگىنابرابر است در جهاد اكبر مشكل ما همين است; زيرا قبل از آمدن نيروهاى خودى بهميدان، نيروهاى دشمن به ميدان آمده و صحنه‏ها را گرفته و سنگربندى كرده‏اند و مبارز،طلب مى‏كنند. ما عقل، علم و سلسله دستوراتى دينى داريم كه نيروهاى خودى است و در مقابل،شهوت، غضب، جهل و هوى پرستى نيروهاى بيگانه است. قبل از اينكه عاقل شويم و چيزى يادبگيريم، شهوت و غضب و... آمده‏اند صحنه را پر كرده‏اند و اين همان جنگ نابرابر درميدان جهاد اكبر است. براى پيش‏گيرى از چنين نبرد نابرابرى به ما گفتند در گوشراست فرزندانتان براى اولين بار، قبل از اين كه هيچ حرف ديگر را بشنود، اذان ودر گوش چپ او اقامه بگوييد; يعنى قبل از اينكه دشمن بيايد سنگر بگيرد شما او رامسلح كنيد.

حيا، نشانه عقل

نيز گفته‏اند: بيازماييد اگر شخصى در برابر كار بد خجالت مى‏كشد، بدانيد نبوغىدارد. چون حيا با عقل هماهنگ است. از حياى او مى‏فهميم كه مى‏تواند عاقل خوبى باشد.

همان گونه كه از اميرالمؤمنين (عليه السلام) نقل شده است كه جبرئيل بر حضرتآدم (عليه السلام) نازل شد و او را ميان عقل، حيا و دين مخير كرد، آن حضرت عقل رابرگزيد; دين و حيا گفتند ما ماموريم هر جا كه عقل هست ما هم باشيم (7) .

گاهى انسان احساس تنهايى مى‏كند چون با كسى نيست در اين حال از ارتكاب گناهپروايى ندارد; زيرا كسى او را نمى‏بيند تا خجالت‏بكشد ولى بررسى مى‏كند و مى‏بيند كهدر حقيقت تنها نيست،

«كرام كاتبين‏»

فرشتگان، انبيا و اوليا و از همه بالاتر، ذات اقدس اله بر همگان آگاه است،آنگاه خجالت مى‏كشد; و اگر انسان در مشهد، مرئى و منظر اين همه ذوات نورانى باشدو احساس شرم نكند، معلوم مى‏شود يا وجود آنها را باور نكرده و يا باور را جدىنگرفته است; اما اگر انسان اين راهها را طى كند، بر هواى خود امير است; وقتىبر هواى خود امير بود، سياستمدار خوبى در حوزه نفس خود است و وقتى در حوزه نفسخود سياستمدار خوبى بود، مى‏تواند امير، فرمانروا و سياستمدار ديگران نيزباشد و جامعه اسلامى را جامعه برين عقلى كند و به دست صاحب اصليش ولى عصر امامزمان (ارواحنا فداه) بسپارد.

صالح ترين كارها

انسانهاى كاملى كه خلق آنها قرآن است، اشتغال به تهذيب نفس را صالح‏ترينكارها مى‏دانند.

اميرالمؤمنين (عليه السلام) مى‏فرمايند:

«الاشتغال بتهذيب النفس اصلح‏» (8)

صرف عمر در تهذيب روح، صالحترين كارهاست.

البته اين، بدان معنا نيست كه انسان از هر كارى دست‏بردارد و به تهذيب روحبپردازد; بلكه به اين معناست كه در هر كارى به فكر نزاهت روح باشد و اصولا بيكارىمايه «وهن‏» است. انسان بيكار، ناچار است «كل‏» بر ديگران باشد و همين، مايهفرومايگى روح است و روح فرومايه هرگز فرزانه و مهذب نخواهد شد و نمى‏تواند برجامعه‏اى رياست كند، چون در سياست درون وامانده و در نبرد داخلى درمانده است.

پى‏نوشت‏ها:

1. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 17، ص 19.

2. شرح غرر الحكم، ج 2، ص 438.

3. بحار، ج 67، ص 64.

4. شرح غرر الحكم، ج 2، ص 146.

5. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 11، ص 94.

6. شرح غرر الحكم، ج 6، ص 450.

7. «هبط جبرئيل على آدم (عليه السلام)فقال: يا آدم اني امرت ان اخيرك واحدة منثلاث...» (كافى، ج 1، ص 10، كتاب العقل والجهل، ح 3).

8. شرح غرر الحكم، ج 1، ص 348.

back indexnext
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation