قيامت قائل است . يكی از اين اشخاص مؤمن آل ياسين است كه داستانش درسوره ياسين آمده است . قرآن نقل میكند كه دو رسول به قريهای فرستاده شدو بعد [ خدا ] سومی را در تأييد آنها فرستاد ( 1 ) . در اين ميان مردیپيدا میشود مؤمن كه به آنها ايمان میآورد و رسالتشان را تبليغ میكند .چون [ سرگذشت اين مؤمن ] در سوره ياسين ذكر شده اسم او مؤمن آل ياسينشده است . قرآن نمیگويد مؤمن آل ياسين ، میگويد : " « رجل من اقصیالمدينة »" . درباره مؤمن آل فرعون میگويد : " « مؤمن آل فرعون »" .به قياس آن ، اين را هم گفتهاند مؤمن آل ياسين ، و الا در قرآن كلمه مؤمنآل ياسين نداريم . " « و جاء من اقصی المدينة رجل يسعی قال يا قوم اتبعوا المرسلين » "( 2 ) . تا آنجا میرسد كه او میميرد . البته قرآن نه اسم موت میآورد ونه اسم قتل ولی تفاسير میگويند به چه وضعی او را كشتند ، كه به هر حال دربحث ما دخالت ندارد . قرآن میگويد : " « قيل ادخل الجنة »" به اوگفته شد وارد بهشت شو ! " « قال يا ليت قومی يعلمون بما غفر لی ربی وجعلنی من المكرمين »" ( 3 ) آن وقتی كه خودش را در مقابل آن سعادتهاديد ، گفت : ای كاش اين قوم من میدانستند كه من الان در چه وضعی هستم كهخدا چگونه از گناهان گذشته من درگذشت و چگونه مرا مكرم و مورد احترامساخت . اين آيه اين طور حكايت میكند كه اين [ شخص مؤمن ] مرد ، بعد از مردناو را داخل در يك نوع بهشت كردند ( 4 ) ، او در آن دنيا به فكر مردماين دنيا بود ، میگفت ای كاش اين را میدانستند . هنوز قيامتی نيست ،اين قضيه مربوط به قبل از قيامت است . برزخ آيات ديگری كه در اينجا هست ، يكی آن آيه سوره "« قد افلح المؤمنون" است كه نقل میكند ميت بعد ازآنكه میميرد و وضع خودش را وخيم میبيندالبته لابد بعضیپاورقی : . 1 قرآن فقط میگويد " قريه " ، میگويند شهر انطاكيه بوده ، رسولان ازفلسطين میروند انطاكيه . انطاكيه جزء روم قديم بوده است و حالا شايد جزءتركيه يا سوريه باشد . . 2 يس / . 20 . 3 يس / 26 و . 27 . 4 بهشتها هست : بهشت عالم برزخ و غير عالم برزخ . اگر [ حيات پساز مرگ ] را از قرآن استفاده كردهايم ، اين مطلب را هم استفاده میكنيم. |