روحها بار ديگر به همان بدنهايی كه بودهاند و پوسيدهاند و متفرق و خاك شدهاند . بعضی ديگر معاد را به همان معنی عود الی الله میگيرند ولی میگويند عود ارواح الی الله ، جسم كه عودی ندارد به سوی خدا ، برای جسم معنی ندارد بگوييم به سوی خدا باز میگردد ، روح است كه میتواند درجات و مراتبی را طی كند كه به حسب آن درجات و مراتب به نشئه ربوبی نزديكتر باشد و بنابر اين قيامت يعنی بازگشت ارواح به سوی خدا . صرف اين مطلب را بخواهيم بگوييم ، میشود معاد روحانی مطلق كه اين بر خلاف ضرورت تعليمات انبياست ، يعنی در تعليمات انبياء درست است كه گفتهاند عود به سوی پروردگار ، ولی برای اين عود شكل هم معين كردهاند ، آن شكلی كه معين كردهاند صد در صد روحانی نيست . مسأله معاد در ميان قدمای فلاسفه اصلا مطرح نبوده ، يعنی اصلا معاد را انبياء آوردهاند نه فلاسفه . حتی ارسطو خودش قائل به فنای روح است و ابدا معتقد به بقای ارواح و عود ارواح و اين حرفها نيست و روح را يك موجود فانی و قابل فنا میداند . حكمای اسلامی از قبيل بوعلی طور ديگری معتقدند ، بوعلی میگويد كه از نظر برهان علمی و برهان عقلی ، ارواح باقی میمانند و بازگشت میكنند به سوی خداوند و سعادت و شقاوت آنها هم سعادت و شقاوت معنوی و عقلانی است ، يعنی لذتها و المها ، لذتها و المهای عقلانی است ( يعنی از نوع لذتی است كه عقل میبرد و از نوع رنجی است كه عقل میبرد ، نه از نوع لذت و المی كه انسان از راه جسم میبرد ) . ولی بعد میگويد اين راهی است كه ما از طريق علمی میتوانيم طی كنيم ، اين قدر میدانيم كه روح انسان فانی نمیشود و باقی میماند و در جهان ديگری يا معذب است يا متنعم ، ولی آن مقداری كه ما از راه دليل علمی میتوانيم بفهميم اين است كه فقط عقل انسان ( يعنی قوه عاقله انسان ) باقی میماند ، ساير قوای انسان هر چه هست ، همه معدوم میشوند و قوه عاقله به صورت يك امر مستقل و يك شیء مستقل و يك شخصيت مستقل كه شخصيت واقعی انسان هم همان عاقلهاش هست باقی میماند . ولی بعد میگويد لكن معاد جسمانی هم چيزی است كه پيغمبر به آن خبر داده است ، صادق به آن خبر داده است ، ما معاد جسمانی را هم قبول میكنيم به اعتبار اينكه مخبر صادق به آن خبر داده است . پس در واقع اين طور میگويد كه دليل علمی و عقلی ، ما را فقط در حد معاد روحانی راهنمايی میكند ولی اينكه معاد جسمانی باشد ، چيزی است كه ما از راه عقل نمیتوانيم كشف كنيم ولی چون مخبر صادق خبر داده |