بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب معاد, استاد شهید آیت الله مطهرى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - معاد - صفحه : 10
     100 - معاد - صفحه : 100
     101 - معاد - صفحه : 101
     102 - معاد - صفحه : 102
     103 - معاد - صفحه : 103
     104 - معاد - صفحه : 104
     105 - معاد - صفحه : 105
     106 - معاد - صفحه : 106
     107 - معاد - صفحه : 107
     108 - معاد - صفحه : 108
     109 - معاد - صفحه : 109
     11 - معاد - صفحه : 11
     110 - معاد - صفحه : 110
     111 - معاد - صفحه : 111
     112 - معاد - صفحه : 112
     113 - معاد - صفحه : 113
     114 - معاد - صفحه : 114
     115 - معاد - صفحه : 115
     116 - معاد - صفحه : 116
     117 - معاد - صفحه : 117
     118 - معاد - صفحه : 118
     119 - معاد - صفحه : 119
     12 - معاد - صفحه : 12
     120 - معاد - صفحه : 120
     121 - معاد - صفحه : 121
     122 - معاد - صفحه : 122
     123 - معاد - صفحه : 123
     124 - معاد - صفحه : 124
     125 - معاد - صفحه : 125
     126 - معاد - صفحه : 126
     127 - معاد - صفحه : 127
     128 - معاد - صفحه : 128
     129 - معاد - صفحه : 129
     13 - معاد - صفحه : 13
     130 - معاد - صفحه : 130
     131 - معاد - صفحه : 131
     132 - معاد - صفحه : 132
     133 - معاد - صفحه : 133
     134 - معاد - صفحه : 134
     135 - معاد - صفحه : 135
     136 - معاد - صفحه : 136
     137 - معاد - صفحه : 137
     138 - معاد - صفحه : 138
     139 - معاد - صفحه : 139
     14 - معاد - صفحه : 14
     140 - معاد - صفحه : 140
     141 - معاد - صفحه : 141
     142 - معاد - صفحه : 142
     143 - معاد - صفحه : 143
     144 - معاد - صفحه : 144
     145 - معاد - صفحه : 145
     146 - معاد - صفحه : 146
     147 - معاد - صفحه : 147
     148 - معاد - صفحه : 148
     149 - معاد - صفحه : 149
     15 - معاد - صفحه : 15
     150 - معاد - صفحه : 150
     151 - معاد - صفحه : 151
     152 - معاد - صفحه : 152
     153 - معاد - صفحه : 153
     154 - معاد - صفحه : 154
     155 - معاد - صفحه : 155
     156 - معاد - صفحه : 156
     157 - معاد - صفحه : 157
     158 - معاد - صفحه : 158
     159 - معاد - صفحه : 159
     16 - معاد - صفحه : 16
     160 - معاد - صفحه : 160
     161 - معاد - صفحه : 161
     162 - معاد - صفحه : 162
     163 - معاد - صفحه : 163
     164 - معاد - صفحه : 164
     165 - معاد - صفحه : 165
     166 - معاد - صفحه : 166
     167 - معاد - صفحه : 167
     168 - معاد - صفحه : 168
     169 - معاد - صفحه : 169
     17 - معاد - صفحه : 17
     170 - معاد - صفحه : 170
     171 - معاد - صفحه : 171
     172 - معاد - صفحه : 172
     173 - معاد - صفحه : 173
     174 - معاد - صفحه : 174
     175 - معاد - صفحه : 175
     176 - معاد - صفحه : 176
     177 - معاد - صفحه : 177
     178 - معاد - صفحه : 178
     179 - معاد - صفحه : 179
     18 - معاد - صفحه : 18
     180 - معاد - صفحه : 180
     181 - معاد - صفحه : 181
     182 - معاد - صفحه : 182
     183 - معاد - صفحه : 183
     184 - معاد - صفحه : 184
     185 - معاد - صفحه : 185
     186 - معاد - صفحه : 186
     187 - معاد - صفحه : 187
     188 - معاد - صفحه : 188
     189 - معاد - صفحه : 189
     19 - معاد - صفحه : 19
     190 - معاد - صفحه : 190
     191 - معاد - صفحه : 191
     192 - معاد - صفحه : 192
     193 - معاد - صفحه : 193
     194 - معاد - صفحه : 194
     195 - معاد - صفحه : 195
     196 - معاد - صفحه : 196
     197 - معاد - صفحه : 197
     198 - معاد - صفحه : 198
     199 - معاد - صفحه : 199
     20 - معاد - صفحه : 20
     200 - معاد - صفحه : 200
     201 - معاد - صفحه : 201
     202 - معاد - صفحه : 202
     203 - معاد - صفحه : 203
     204 - معاد - صفحه : 204
     205 - معاد - صفحه : 205
     206 - معاد - صفحه : 206
     207 - معاد - صفحه : 207
     208 - معاد - صفحه : 208
     209 - معاد - صفحه : 209
     21 - معاد - صفحه : 21
     210 - معاد - صفحه : 210
     211 - معاد - صفحه : 211
     212 - معاد - صفحه : 212
     213 - معاد - صفحه : 213
     214 - معاد - صفحه : 214
     215 - معاد - صفحه : 215
     216 - معاد - صفحه : 216
     217 - معاد - صفحه : 217
     218 - معاد - صفحه : 218
     219 - معاد - صفحه : 219
     22 - معاد - صفحه : 22
     220 - معاد - صفحه : 220
     221 - معاد - صفحه : 221
     222 - معاد - صفحه : 222
     223 - معاد - صفحه : 223
     224 - معاد - صفحه : 224
     225 - معاد - صفحه : 225
     226 - معاد - صفحه : 226
     227 - معاد - صفحه : 227
     228 - معاد - صفحه : 228
     229 - معاد - صفحه : 229
     23 - معاد - صفحه : 23
     230 - معاد - صفحه : 230
     231 - معاد - صفحه : 231
     232 - معاد - صفحه : 232
     233 - معاد - صفحه : 233
     234 - معاد - صفحه : 234
     235 - معاد - صفحه : 235
     236 - معاد - صفحه : 236
     237 - معاد - صفحه : 237
     238 - معاد - صفحه : 238
     239 - معاد - صفحه : 239
     24 - معاد - صفحه : 24
     240 - معاد - صفحه : 240
     241 - معاد - صفحه : 241
     25 - معاد - صفحه : 25
     26 - معاد - صفحه : 26
     27 - معاد - صفحه : 27
     28 - معاد - صفحه : 28
     29 - معاد - صفحه : 29
     30 - معاد - صفحه : 30
     31 - معاد - صفحه : 31
     32 - معاد - صفحه : 32
     33 - معاد - صفحه : 33
     34 - معاد - صفحه : 34
     35 - معاد - صفحه : 35
     36 - معاد - صفحه : 36
     37 - معاد - صفحه : 37
     38 - معاد - صفحه : 38
     39 - معاد - صفحه : 39
     40 - معاد - صفحه : 40
     41 - معاد - صفحه : 41
     42 - معاد - صفحه : 42
     43 - معاد - صفحه : 43
     44 - معاد - صفحه : 44
     45 - معاد - صفحه : 45
     46 - معاد - صفحه : 46
     47 - معاد - صفحه : 47
     48 - معاد - صفحه : 48
     49 - معاد - صفحه : 49
     50 - معاد - صفحه : 50
     51 - معاد - صفحه : 51
     52 - معاد - صفحه : 52
     53 - معاد - صفحه : 53
     54 - معاد - صفحه : 54
     55 - معاد - صفحه : 55
     56 - معاد - صفحه : 56
     57 - معاد - صفحه : 57
     58 - معاد - صفحه : 58
     59 - معاد - صفحه : 59
     60 - معاد - صفحه : 60
     61 - معاد - صفحه : 61
     62 - معاد - صفحه : 62
     63 - معاد - صفحه : 63
     64 - معاد - صفحه : 64
     65 - معاد - صفحه : 65
     66 - معاد - صفحه : 66
     67 - معاد - صفحه : 67
     68 - معاد - صفحه : 68
     69 - معاد - صفحه : 69
     70 - معاد - صفحه : 70
     71 - معاد - صفحه : 71
     72 - معاد - صفحه : 72
     73 - معاد - صفحه : 73
     74 - معاد - صفحه : 74
     75 - معاد - صفحه : 75
     76 - معاد - صفحه : 76
     77 - معاد - صفحه : 77
     78 - معاد - صفحه : 78
     79 - معاد - صفحه : 79
     80 - معاد - صفحه : 80
     81 - معاد - صفحه : 81
     82 - معاد - صفحه : 82
     83 - معاد - صفحه : 83
     84 - معاد - صفحه : 84
     85 - معاد - صفحه : 85
     86 - معاد - صفحه : 86
     87 - معاد - صفحه : 87
     88 - معاد - صفحه : 88
     89 - معاد - صفحه : 89
     9 - معاد - صفحه : 9
     90 - معاد - صفحه : 90
     91 - معاد - صفحه : 91
     92 - معاد - صفحه : 92
     93 - معاد - صفحه : 93
     94 - معاد - صفحه : 94
     95 - معاد - صفحه : 95
     96 - معاد - صفحه : 96
     97 - معاد - صفحه : 97
     98 - معاد - صفحه : 98
     99 - معاد - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :معاد
     toc - فهرست مطالب کتاب: معاد
 

 

 
 
متوقع باشد كه يك گندم كه كاشت يك گندم در آيد . ولی اگر كار خوب كند
، آن هفتصد تا هم ده برابر يعنی هفت هزار دانه گندم می‏شود .
استاد : تا اندازه‏ای تعبير همين طور است . [ قرآن می‏گويد ] وقتی كه ما
مسأله عينيت را می‏گوييم ، ما داريم عمل خودت را به تو می‏دهيم ، ما زائد
بر عمل تو را كه به تو نداده‏ايم . اگر يك چيز ديگر از پيش خودمان به تو
بدهيم ، تو می‏گويی من اين كار را كردم ، چرا بيشتر [ تحويل می‏گيرم ؟ ] ما
می‏گوييم خود عملت را داريم به تو تحويل می‏دهيم ، اين ديگر زيادتر از
خودش نيست ، هيچ چيزی [ خودش ] از خودش زيادتر نيست .
اگر ما مسأله مجازات اخروی را از نوع مجازات قراردادی و اعتباری دنيا
بدانيم ، اشكال وارد است ، يعنی در قراردادهای دنيا بايد تناسبی باشد .
اما اينكه قرآن از نظام عالم خبر می‏دهد ، در خبر دادن از نظام عالم ،
ديگر اين حسابها نيست . همان طور كه در مجازات مشروبخوار و در مجازات‏
بچه خيره سری كه لب حوض می‏رود ، فرض تناسب به آن معنا غلط است ، در
مجازات اخروی هم در نظر گرفتن اين جور تناسبها غلط است . قرآن خبر
می‏دهد كه اين عمل بد الی الا بد با تو باقی می‏ماند . البته هميشه " ²
سبقت رحمته غضبه » " ( 1 ) هميشه جانب خير در عالم می‏چربد . انسان‏
وقتی كار خوب بكند ، بيش از مقداری كه كرده است ، برو ثمر می‏دهد : "
« فله عشر امثالها »" . كار بدن چون بر خلاف نظام عالم است ، يك تخم‏
را كاشته همان يك تخم را بر می‏دارد نه بيشتر . ولی به هر حال چه كار
خوب چه كار بد ، آنچه باقی می‏ماند نفس عمل است و خدا و پيامبران هم‏
اخبار كننده از واقعيتی در نظام عالم هستند . عدل الهی هم ايجاب می‏كند
كه هر موجودی به آنچه كه استحقاق آن را دارد [ برسد ] ، يعنی هر چه امكان‏
وجود دارد ، در عالم وجود پيدا می‏كند . اگر موجودی استحقاق يك نحو وجودی‏
را دارد ، جلوی وجودش هرگز گرفته نمی‏شود [ با اين توجيه ] كه بعد او را
آزار می‏دهد . خوب ، آزار دهد ! اين حسابهايی كه ما روی عاطفه می‏كنيم كه‏
دلمان می‏سوزد به حال آدمی كه او را عذاب كنيم ، پس خدا هم دلش بسوزد ،
خدا دل ندارد كه بسوزد ! مسائل دلسوزی و عاطفی كه ابزارهای ما برای اين‏
زندگی دنياست ، در ساخت ربوبی دخالتی ندارد . او رحمت دارد ، رحيم و
رئوف است و رحمت وجودش به هر موجودی به

پاورقی :
. 1 [ رحمت خدا بر غضبش پيشی گرفته است ] .

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation