كه بنده زاهد هستم و از متاع دنيا اعراض كردهام ؟ ! آيا اين عذر موجهاست ؟ ! آيا به عقيده شما حكم قاضی به اينكه بايد خرج زنت را بدهی ،مطابق حق و عدالت است يا آن كه ظلم و جور است ؟ اگر بگوييد اين حكمظلم و ناحق است ، يك دروغ واضح گفتهايد ، و به همه اهل اسلام با اينتهمت ناروا جور و ستم كردهايد ، و اگر بگوييد حكم قاضی صحيح است ، پسعذر شما باطل است . و قبول داريد كه طريقه و روش شما باطل است .مطلب ديگر : مواردی هست كه مسلمان در آن موارد يك سلسله انفاقهایواجب يا غير واجب انجام میدهد ، مثلا زكات يا كفاره میدهد ، حالا اگرفرض كنيم معنای زهد اعراض از زندگی و مايحتاجهای زندگی است ، و فرضكنيم همه مردم مطابق دلخواه شما " زاهد " شدند ، و از زندگی و ما يحتاجآن روگرداندند ، پس تكليف كفارات و صدقات واجبه چه میشود ؟ تكليفزكاتهای واجب - كه به طلا و نقره و گوسفند و شتر و گاو و خرما و كشمش وغيره تعلق |