مطلب است ، و آزادی جنسی و رفع مقررات و موازين اخلاقی مطلب ديگر ،اشباع غريزه با رعايت اصل عفت و تقوی منافی نيست بلكه تنها در سايهعفت و تقوی است كه میتوان غريزه را به حد كافی اشباع كرد و جلوهيجانهای بيجا و ناراحتيها و احساس محروميتها و سركوب شدنهای ناشی ازآن هيجانها را گرفت . به عبارت ديگر " پرورش " دادن استعدادها غير از " پر دادن " بههوسها و آرزوهای پايان ناپذير است . يكی از مختصات و امتيازات انسان از حيوانات اين است كه دو نوع ميلو تمنا در بشر ممكن است پيدا شود ، تمناهای صادق ، تمناهای كاذب .تمناهای صادق همانها است كه مقتضای طبيعت اصلی است ، در وجود هرانسانی طبيعت ميل به صيانت ذات ، به قدرت و تسلط ، به امور جنسی ، بهغذا خوردن و امثال اينها هست ، هر يك از اين ميلها هدف و حكمتی دارد ،بعلاوه همه اينها محدودند ولی همه اينها ممكن است زمينه يك تمنای كاذبواقع شوند ، اشتهای كاذبی كه افراد در مورد خوردنيها پيدا میكنند مشهور ومعروف همه است . |