اخلاق و تربيت به طور كلی و اجمال بيفكنيم : برخی كوته نظران میپندارند كه اخلاق و تربيت اسلامی با رشد طبيعیاستعدادها مباين است و بر اساس جلوگيری و منع آنها بنا شده است ،اينان تعبيرات اسلامی را در زمينه تهذيب و اصلاح نفس بهانه و مستمسكقرار دادهاند ، در قرآن كريم پس از چندين سوگند ، به صورت مؤكدیمیفرمايد : " قد افلح من زكيها "يعنی به حقيقت رستگار شد آن كس كهنفس خويش را پاكيزه كرد . از اين جمله فهميده میشود كه اولا قرآن كريم آلوده شدن ضمير انسان راممكن میشمارد ، و ثانيا پاكيزه كردن ضمير را از آن آلودگيها در اختيارخود شخص میداند و ثالثا آنرا لازم و واجب میشمارد و سعادت و رستگاری رادر گرو آن میداند . اين سه مطلب هيچ كدام قابل انكار نيست ، هيچ مكتب و روشی نيست كهنوعی آلودگی را در روان و ضمير انسان ممكن نشمارد و به پاكيزه كردن رواناز آن آلودگی توصيه نكند ، ضمير انسان مانند تركيبات بدنی او اختلال پذيراست انسان آن اندازه كه از ناحيه شخص خود در اثر آلودگيها و اختلالاتروحی آزار میبيند از ناحيه طبيعت يا انسانهای ديگر آزار نمیبيند لهذا |