بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فقهای نامدار شیعه, عقیقى بخشایشى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     fo-n01 -
     fo-n02 -
     fo-n03 -
     fo-n04 -
     fo-n05 -
     fo-n06 -
     fo-n07 -
     fo-n08 -
     fo-n09 -
     fo-n10 -
     fo-n11 -
     fo-n12 -
     fo-n13 -
     fo-n14 -
     fo-n15 -
     fo-n16 -
     fo-n17 -
     fo-n18 -
     fo-n19 -
     fo-n20 -
     fo-n21 -
     fo-n22 -
     fo-n23 -
     fo-n24 -
     fo-n25 -
     fo-n26 -
     fo-n27 -
     fo-n28 -
     fo-n29 -
     fo-n30 -
     fo-n31 -
     fo-n32 -
     fo-n33 -
     fo-n34 -
     fo-n35 -
     fo-n36 -
     fo-n37 -
     fo-n38 -
     fo-n39 -
     fo-n40 -
     fo-n41 -
     fo-n42 -
     fo-n43 -
     fo-n44 -
     fo-n45 -
     fo-n46 -
     fo-n47 -
     fo-n48 -
     fo-n49 -
     fo-n50 -
     fo-n51 -
     fo-n52 -
     fo-n53 -
     fo-n54 -
     fo-n55 -
     fo-n56 -
     fo-n57 -
     fo-n58 -
     fo-n59 -
 

 

 
 

39- آية الله شيخ الشريعة اصفهانى

(متولد1266-متوفى‏1339 ه.ق)

از مرزداران فقه و فقاهت و حماسه‏داران علوم آل محمد(ص)سخن مى‏گوييم.

آنان حلقه‏هاى ارتباط بندگان با خداى متعال،و واسطه‏ها و عوامل فيض ربانى و الهى‏هستند. آنان كه عمرهاى خويش را در راه آشنا ساختن مردم با احكام از حلال و حرام ومباح و مكروهصرف مى‏كنند و خود الگو و مظهر تربيتهاى احكام الهى مى‏گردند و آيتى‏از آيات الهى.

ولادت و رشد و نماى او:

استاد فقهاى معاصر و مرجع تقليد عصر،ميرزا فتح الله فرزند محمد جواد نمازى‏شيرازى، معروف به‏«شيخ الشريعة اصفهانى نجفى‏»،در 12 ماه ربيع الاول سال‏1266ه.ق در اصفهان،در يك خانواده علم و دانش و فقه و فقاهت متولد گرديد و تحصيلات‏ابتدايى را در همان شهر از اساتيدى مانند:شيخ جواد خراسانى،مولى حيدر على‏اصفهانى،ملا احمد سبزوارى،شيخ محمد صادق تنكابنى و شيخ محمد تقى اصفهانى‏فرا گرفت.سپس در راه پى‏گيرى تحصيلات و كسب فيض از انوار امامت،به مشهدهجرت كرد.مدتى در آن آستان قدس رضوى اقامت گزيد،سپس به موطن اصلى خودبازگشت و به تحصيل و تدريس اشتغال ورزيد و درس و بحثهاى او مورد اعجاب وشگفت همدوره‏ها و اساتيد قرار گرفت.ولى حوزه اصفهان آن روز، نتوانست نيازروحى او را اشباع كند،ناچار پس از مدتى اقامت در اصفهان،در سال 1295،به حوزه‏نجف(حوزه علميه بزرگ اسلام)مهاجرت نمود و زانوى ادب را به عنوان كسب معلومات بيشتر پيش اساتيد عظام آن حوزه به زمين زد،و شب و روز در پى فراگيرى‏علوم اسلامى تلاش و جهد به خرج داد و از محضر بزرگانى مانند:عالم ورع وپرهيزكار،حاج ميرزا حبيب الله رشتى و شيخ محمد حسين كاظمى و ديگر بزرگان واساطين فقه و فقاهت،كسب علم نمود تابه مقام عالى اجتهاد نايل آمد.

سفر حج:

او در سال‏1313 ه.ق به قصد انجام مناسك حج و زيارت قبر رسول اكرم(ص)به مكه و مدينه مشرف شد.پس از بازگشت‏به تاليف و تصنيف و تدريس اشتغال‏ورزيد،به حدى كه درس او يكى از حوزه‏هاى بزرگ و پرجمعيت‏حوزه علميه نجف‏گرديد كه صدها دانشجو و طالب علم را در بر مى‏گرفت و افرادى كه به شرح حال وى،پرداخته‏اند،عموما اتفاق نظر دارند كه او صدهاتن از شاگردان فقه و اصول را تربيت،ورجال نامى اسلامى را تحويل جامعه داد.

امتيازات شيخ شريعت:

شخصيت مورد ترجمه ما با داشتن اطلاعات و معلومات وسيع،و با داشتن‏حافظه قوى وسرشار،در فراگيرى علوم مختلف و متنوع،معروف و ممتاز بود.

او تنها به فقه و اصول(رشته اختصاصى خود)نمى‏پرداخت،بلكه در كنار تبحردر آن دو،به كلام، عقايد،فلسفه،تفسير،ادبيات،رياضيات،طب و...نيز پرداخته بود،به حدى كه در هر كدام از اينرشته‏ها كتاب يا رساله‏اى تاليف نموده بود.

او در علم تفسير كتاب‏«قرائت مالك و ملك‏»و اختلاف آراء در آن موضوع رانگاشت،آن چنان كه در حديث،«القول الصراح‏»را تدوين نمود كه دقت نظر او را دراحاطه به مسائل علم حديث مى‏رساند،به حدى كه شاگرد بزرگوارش مرحوم حاج آقابزرگ تهرانى در كتاب‏«مصفى المقال‏»مى‏نويسد:«او پس از استاد بزرگوار ما،شيخ‏نورى،عالم‏ترين و داناترين استاد در علم حديث و رجال بوده كه درك كرده‏ام.»او به موازات تبحر در علوم اختصاصى خويش،به طب و رياضيات نيز پرداخته بود.برخى‏از بزرگان گفته‏اند هنگامى كه در حال مريضى،يكى از پزشكان به بالين سر او آمد،با اودر مورد مرض خود از كتاب قانون ابن سينا مطلبى بيان داشت.پزشك معالج تصوركرد كه او مبحث‏خاصى را مورد مطالعه قرار داده است،ولى با تشريح و توضيح بيشترمعلوم گرديد كه او اغلب ابواب كتاب قانون را مورد مطالعه قرار دادهاست و احاطه‏كامل به مباحث و فصول آن دارد.

صاحب كتاب اعيان الشيعه درباره او گويد:

«او در فنون فلسفه قديم،حكمت الهى،كلام،درايه،و شناخت اقوال و آراء ومقالات ديگران عالمو متبحر بود.» (1)

تاليفات او:

تاليفات و كتابهاى بازمانده از دانشمندان،بهترين نمايانگر معلومات و دانشهاى‏آنان مى‏باشند،از اين رو مرحوم شيخ شريعت نيز كتابها و تاليفات گرانبهايى به يادگارگذارده است كه هر كدام نشانگر تبحر و وسعت اطلاعات او در علوم اسلامى است كه‏از آن ميان مى‏تواناسامى كتابهاى زير را آورد:

1-انارة الحالك في قرائة ملك و مالك

2-ارث الزوجة من ثمن العقار

3-صيانة الابانة عن وصمة الرطانه

4-افاضة التقدير في احكام العصير(مطبوع در قم،1370)

5-قاعدة لا ضرر

6-قاعدة طهارت

7-قاعدة الواحد البسيط

8-رساله‏اى در متمم كر

9-رساله‏اى در جلود سباع

و كتابها و رساله‏هاى ديگر كه بالغ بر 15 جلد مى‏گردد.

شاگردان او:

حوزه درسى او يكى از حوزه‏هاى پربركت از نظر تربيت‏شاگردان دانشمند بود وصدها تن از عاشقان علم و تشنگان معرفت در حوزه درس فقه و اصول او شركت‏مى‏جستند كه از آن جمعمى‏توان:

1-آية الله سيد محمد حجت كوه‏كمرى(مؤسس مدرسه حجتيه قم)

2-آية الله سيد صدر الدين صدر

3-آية الله سيد محمد تقى خوانسارى

اين سه فقيه بزرگوار،زعماى حوزه علميه قم در دوران فترت پس از رحلت آية‏الله حائرى و تشريف فرمايى آية الله بروجردى به حوزه علميه قم مى‏باشند و خدمات‏بس ارزنده‏اى در آنموقعيت‏حساس حوزه انجام داده‏اند.روحشان شاد باد.

4-آية الله شيخ محمد حسين سبحانى تبريزى خيابانى(م 1392)را نام برد.

مرجعيت او:

شهرت علمى و فضيلت و تقواى او در محافل علمى نجف و اصفهان،مردم‏مسلمان را واداشت كه در مسائل دين از او تقليد نمايند.پس از فوت استاد بزرگوارش‏مرحوم ميرزا محمد تقى شيرازى،مردم به او مراجعه كردند.در اثناء مرجعيت او بود كه‏انقلاب عراق شروع گرديد.او همراه ديگر علماء اسلام بر ضد استعمار بريتانيا شركت‏جست و در اثناء سفر به مرض خت‏سينه درد ابتلاء پيدا كرد و زمين‏گير گرديد،به حدى كه روز به روز بر شدت مرض او افزوده مى‏گشت.تا اينكه در سال‏1339 ه.ق‏در ماه ربيع الثانى به فيض لقاء پروردگار خودشتافت و در صحن غروى،در يكى ازغرفه‏هاى شرقى آن مدفون گرديد.

رحمة الله عليه رحمة واسعه

پى‏نوشت:

1- مطالبى كه در مورد اين مرد بزرگ فقه و فقاهت گذشت،اجمالى بود از آنچه كه تفصيل آن را مى‏توان دركتابهاى:اعيان الشيعه،ج 42،ص‏257- معارف رجال،ج 2،ص 154- احسن الوديعة،ج 1،ص 171- علاء ساجدين،ص 122- مصفى المقال،ص‏193- ريحانة الادب،ج‏3، ص‏206- الاعلام،ج 5،ص‏332- معجم المؤلفين،ج 8،ص 52- الذريعه- و پيشگفتار سيد احمد حسينى اشكورى بر كتب نخبة‏الازهار في احكام الخيار،ص‏13 تاليف آية الله شيخ محمدحسين سبحانى(ره)والد استاد سبحانى،مطالعه‏نمود.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation