بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فقهای نامدار شیعه, عقیقى بخشایشى ( )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     fo-n01 -
     fo-n02 -
     fo-n03 -
     fo-n04 -
     fo-n05 -
     fo-n06 -
     fo-n07 -
     fo-n08 -
     fo-n09 -
     fo-n10 -
     fo-n11 -
     fo-n12 -
     fo-n13 -
     fo-n14 -
     fo-n15 -
     fo-n16 -
     fo-n17 -
     fo-n18 -
     fo-n19 -
     fo-n20 -
     fo-n21 -
     fo-n22 -
     fo-n23 -
     fo-n24 -
     fo-n25 -
     fo-n26 -
     fo-n27 -
     fo-n28 -
     fo-n29 -
     fo-n30 -
     fo-n31 -
     fo-n32 -
     fo-n33 -
     fo-n34 -
     fo-n35 -
     fo-n36 -
     fo-n37 -
     fo-n38 -
     fo-n39 -
     fo-n40 -
     fo-n41 -
     fo-n42 -
     fo-n43 -
     fo-n44 -
     fo-n45 -
     fo-n46 -
     fo-n47 -
     fo-n48 -
     fo-n49 -
     fo-n50 -
     fo-n51 -
     fo-n52 -
     fo-n53 -
     fo-n54 -
     fo-n55 -
     fo-n56 -
     fo-n57 -
     fo-n58 -
     fo-n59 -
 

 

 
 

28- فاضل هندى

(متولد 1062-متوفى‏1137 ه.ق)

گفتار استاد:

«شيخ بهاء الدين اصفهانى،معروف به‏«فاضل هندى‏».اين مرد قواعد علامه راشرح كرده است و نام كتابش‏«كشف اللثام‏»است و به همين مناسبت‏خود او را«كاشف اللثام‏»مى‏خوانند.آراء وعقائد و نظرات او كاملا مورد توجه فقهاء است.

فاضل هندى در سال‏1137 در گير و دار فتنه افعان درگذشت.فاضل هندى نيزجامع المعقولو المنقول بوده است.» (1)

ولادت او:

محمد بن تاج الدين حسن بن محمد اصفهانى،ملقب به‏«بهاء الدين‏»،معروف‏به‏«بهاء»كه به‏«عالم ربانى‏»و«فاضل هندى‏»نيز شهرت يافته است،و گاهى به جهت‏تاليف كتاب‏«كشف اللثام‏»،به‏«كاشف اللثام‏»هم ناميده مى‏گردد.به هر صورت ولادت‏او در سال 1062 ه.ق در يك خانواده روحانى صورت گرفت.پس از طى مراحل‏تحصيل و كمالات،به مرتبه‏اى رسيد كه از او به عنوان يكى از فقهاى بزرگ و نامداراواخر دولت صفويه نام برده مى‏شد و در اغلب علوم عقلى و نقلى و فنون اصلى وفرعى اسلامى،وحيد عصر و اعجوبه دهر بود.پيش از سيزده سالگى از تحصيل معقول‏و منقول فراغت‏يافت و قبل از 12 سالگى شروع به تاليف كتاب نموده است.او به‏واسطه پدرش تاج الدين حسن،از ملا حسنعلى پسر ملا عبد الله شوشترى كه از مشايخ‏علامه مجلسى بوده است،روايت مى‏كند.علت اشتهار او به فاضل هندى به مناسبت‏همراهى او با پدرش در سفر هندوستان بوده است كه مدتى در آنجا اقامت گزيد وبرخلاف رضايت و ميل باطنى‏اش به‏«فاضل هندى‏»مشتهر گرديده است.

تاليفات و آثار او:

از او كتابها و آثار مفيدى به يادگار مانده است كه مرحوم مدرس در كتاب ريحانة‏الادباسامى برخى از آنها را به اين ترتيب نام مى‏برد:

1-كشف اللثام عن قواعد الاحكام،كه شرح قواعد علامه و مشهورترين تاليف‏او،و از مهم‏ترين منابع و مدارك صاحب رياض در موقع تاليف كتاب رياض،و مستندصاحب جواهر در تاليف كتاب پر ارزش‏«جواهر»بوده است و مرحوم صاحب جواهراعتقاد كامل به اين كتاب داشتهاست و هر گاه اين كتاب را همراه نداشته،چيزى را آغازبه تحرير نمى‏نموده است.

2-اصالة النظر في القضاء و القدر

3-تفسير القرآن،كه مبسوط و مفصل است(در جلد سوم‏«طبقات مفسران‏شيعه‏»معرفى شدهاست.)

4-تلخيص الشفا كه ملخص شفاى بوعلى است.

5-چهار آئينه به پارسى،در اثبات چهار مطلب:اثبات صانع-اثبات عصمت آل‏عبا(ع)از آيه تطهير-اثبات اينكه اجماع امت‏بر امامت غير معصوم مستلزم كفر است‏اثبات اينكه آيه غاردلالت‏بر ضد مرام استدلال كنندگان آن مى‏كند.»

6-حاشيه شرح عقائد نسفيه تفتازانى

7-حاشيه شرح مواقف سيد شريف

8-الزبدة في اصول الدين

9-حاشيه شرح هداية ميبدى

10-شرح العوامل الماة

11-شرح قصيده حميرى

12-شرح الكافية

13-كليد بهشت(به پارسى)

14-ملخص التلخيص

15-المناهج السوية في شرح الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية‏و غير اينها كه هشتادمورد را در فنون متنوعه به او منسوب داشته‏اند.

وفات او:

او در سال‏1137 ه.ق در همان سال فتنه افغان و تسلط آنان بر اصفهان‏درگذشت و در تخت فولاد،بالاتر از قبر خاجوئى مدفون گشت،و فاضل نامى حاج ملامحمد نائينى هم كه از فضلاى علماى اعلام بود،در سال‏1263 ه.ق در اصفهان وفات‏يافت و در جنب آرامگاه فاضلهندى مدفون گرديد و به همين مناسبت اين آرامگاه رامردم اصفهان‏«فاضلان‏»گويند. (2)

پى‏نوشتها:

1- آشنايى با علوم اسلامى،ص‏306.

2- ريحانة الادب مرحوم مدرس،ج 4،ص 284- قصص العلماء تنكابنى،ص 312- روضاتالجنات في‏احوال العلماء و السادات،خوانسارى،ج‏7،ص‏117- 111،چاپ اسماعيليان.