بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فقهای نامدار شیعه, عقیقى بخشایشى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     fo-n01 -
     fo-n02 -
     fo-n03 -
     fo-n04 -
     fo-n05 -
     fo-n06 -
     fo-n07 -
     fo-n08 -
     fo-n09 -
     fo-n10 -
     fo-n11 -
     fo-n12 -
     fo-n13 -
     fo-n14 -
     fo-n15 -
     fo-n16 -
     fo-n17 -
     fo-n18 -
     fo-n19 -
     fo-n20 -
     fo-n21 -
     fo-n22 -
     fo-n23 -
     fo-n24 -
     fo-n25 -
     fo-n26 -
     fo-n27 -
     fo-n28 -
     fo-n29 -
     fo-n30 -
     fo-n31 -
     fo-n32 -
     fo-n33 -
     fo-n34 -
     fo-n35 -
     fo-n36 -
     fo-n37 -
     fo-n38 -
     fo-n39 -
     fo-n40 -
     fo-n41 -
     fo-n42 -
     fo-n43 -
     fo-n44 -
     fo-n45 -
     fo-n46 -
     fo-n47 -
     fo-n48 -
     fo-n49 -
     fo-n50 -
     fo-n51 -
     fo-n52 -
     fo-n53 -
     fo-n54 -
     fo-n55 -
     fo-n56 -
     fo-n57 -
     fo-n58 -
     fo-n59 -
 

 

 
 

27- آقا جمال خوانسارى

(متوفى 1125 ه.ق)

گفتار استاد:

«جمال المحققين معروف به آقا جمال خوانسارى،فرزند آقا حسين خوانسارى‏سابق الذكر است.مانند پدر جامع معقول و منقول بوده است.حاشيه معروفى برشرح لمعه،و حاشيه مختصرى بر طبيعيات شفاى ابو على سينا دارد كه در حاشيه‏شفاى چاپ سنگى تهران درآمده است.آقا جمال با دو واسطه،استاد سيد مهدى‏بحر العلوم است،زيرا او استاد سيد ابراهيم قزوينى است و او استاد پسرش سيدحسين قزوينى است و سيد حسين يكى ازاساتيد بحر العلوم است.» (1)

او از فقهاى بزرگ عصر خويش است كه مرجعيت و رياست علمى و مذهبى‏مردم به او منتهى گرديده است،از اين رو ملجا و پناهگاه نيازمندان و درماندگان نيز بوده‏و در انجام مهماتمحرومان و بيچارگان كوشا بوده است.

آقا محمد،فرزند آقا حسين خوانسارى،معروف به جمال الدين و موصوف به‏محقق خوانسارى، در تحقيق و تدقيق بى‏نظير بوده است.او از ملا محمد تقى‏مجلسى اجازه روايتى دارد و از (2) تاليفات او،تعليقه بر شرح لمعه است كه در غايت‏متانت و دقت مى‏باشد،و تعليقه‏اى بر الهيات شرح تجريد قوشجى و شرح فارسى بركتاب مفتاح الفلاح شيخ بهايى نيز از تاليفات اومى‏باشند.

دو لطيفه در زندگى او آورده‏اند كه به عنوان زنگ تفريح كتاب هم شده باشد درذيل مى‏آوريم:

1-گويند از طرف حكومت وقت،هر سال چهار هزار تومان به او به عنوان‏قضاوت داده مى‏شد تا گرفتاريهاى قضائى مردم را رفع كند.وقتى يكى از اعيان درخدمت او حاضر شد و مساله‏اىپرسيد،او جواب نگفت و گفت اكنون نمى‏دانم.

پس شخص ديگرى آمد و سؤالى كرد و همان جواب را شنيد تا چهار نفر كه‏چهار مساله پرسيدند و جواب‏«لا ادرى‏»شنيدند.آن شخص از اعيان دولت گفت كه‏شما سالى چهار هزار تومان مى‏گيريد كه بدانيد،و در اين مجلس هر كس از شماپرسيد،شما مى‏فرمائيدكه‏«نمى‏دانم‏».

آقا جمال فرمود:«من آن چهار هزار را براى آن چيزهايى كه مى‏دانم مى‏گيرم،واگر براى آنچهنمى‏دانم پول بگيرم،خزانه دولت وفا به آن نمى‏كند...» (3)

2-شيخ بهايى مى‏نويسد كه آقا جمال در دوران طلبگى عبارتى گفت كه جاى‏تانيث‏بود و به تذكير اداء كرده بود.در اين باب به او ايراد گرفتند.در پاسخ گفت:«الامرفي التذكير و لتانيث‏سهلة‏»پس لفظ‏«سهلة‏»را نيز مؤنث آورد.روزى ملا محسن فيض‏كاشانى عازم حج‏بود و از كاشان حركت نمود و وارد اصفهان شد،و بر آقا حسين‏محقق خوانسارى مهمان شد،پس آقا جمال به حضور او شتافت.ملا محسن مساله‏اى‏از او پرسيد و آقا جمال از عهده جواب آن برنيامد.ملا محسن دست روى دست زد وگفت:«حيف كه در خانه آقا حسين بسته شد.»پس اين سخن در آقا جمال تاثير بسزانمود و تصميم بر تلاش و جد و جهد گرفت تا ملا محسن از مكه مراجعت كرد ودوباره به منزل آقا حسين وارد گرديد و با آقا جمال صحبت داشت،ديد كه صاحب‏فضيلت‏شده است و گفت:«اين آقا جمال،غير آن جمالى است كه ما پارسال او راديديم. »و باز گويند زمانى براى آقا شام حاضر كردند،در حالى كه او مشغول مطالعه‏بود،پس سفره را آنجا گذاشتند و آقا هيچ ملتفت نشد،تا آنكه يك بار اذان صبح بلندشد.او به اهل منزل گفتچرا شام را دير آورديد،گفتند آن را اول شب آورده‏ايم و شماملتفت آن نگرديده‏ايد.

اين حالت از همان حالاتى است كه دارندگان آن دائما سر مى‏دهند:«اين الملوك‏و ابناء الملوك‏»(كجايند زمامداران دنيوى و فرزندان زمامداران دنيا كه چنين لذات‏روحى و معنوىرا دريافته باشند.)

تاليفات او:

او در اثر تربيتهاى خانوادگى،به عنوان فرزند عالم بزرگى مانند آقا حسين محقق‏خوانسارى،و با داشتن دايى ارجمندى چون محقق سبزوارى صاحب ذخيره،و در اثرمعاشرت و مصاحبت‏با افرادى مانند مجلسى اول و ملا محمد شيروانى،داراى كمالات‏و مراتب علمى والائى درمعقول و منقول بوده است كه تاليفات و تصنيفات او نشانگراين ذخيره‏هاى علمى است:

1-حاشيه شرح لمعه كه بارها در ايران به چاپ رسيده است و مورد بهره‏بردارى‏فضلاء و طلابعلوم دينى در حوزه‏هاى علمى بوده است.

2-اختيارات الايام و السعد و النحس منها من الليالى و الساعات

3-اصول الدين في الامامة

4-ترجمة الفصول المختاره علم الهدى

5-حاشيه شرايع

6-حاشيه شرح اشارات

7-حاشيه شرح مختصر الاصول

8-حاشيه شفا

9-حاشيه من لا يحضره الفقيه

10-شرح فارسى مفتاح الفلاح

11-حاشيه تهذيب الحديث.

و جز اينها تاليفات ديگرى نيز داشته است كه به نظر نگارنده نرسيده است. (4)

وفات او:

وى در سال 1125 ه.ق در26 ماه رمضان،به فاصله 25 سال پس از فوت پدروفات يافت و در مقبره پدرش در تخت فولاد اصفهان كه به دست‏حكومت روزبناگذارى شده بود،مدفون گشت. (5)

رحمة الله عليه،رحمة واسعه

پى‏نوشتها:

1- آشنايى با علوم اسلامى،ص‏306.

2- در حق خوانسار گفته‏اند:سه فرسخ در سه فرسخ لاله‏زار است،بهشت روى دنيا خوانساراست.

3- قصص العلماء،ص‏266.

4- ريحانة الادب،ج 1،ص 54.

5- روضات الجنات،ج 2،ص 215- 214.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation