بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فقهای نامدار شیعه, عقیقى بخشایشى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     fo-n01 -
     fo-n02 -
     fo-n03 -
     fo-n04 -
     fo-n05 -
     fo-n06 -
     fo-n07 -
     fo-n08 -
     fo-n09 -
     fo-n10 -
     fo-n11 -
     fo-n12 -
     fo-n13 -
     fo-n14 -
     fo-n15 -
     fo-n16 -
     fo-n17 -
     fo-n18 -
     fo-n19 -
     fo-n20 -
     fo-n21 -
     fo-n22 -
     fo-n23 -
     fo-n24 -
     fo-n25 -
     fo-n26 -
     fo-n27 -
     fo-n28 -
     fo-n29 -
     fo-n30 -
     fo-n31 -
     fo-n32 -
     fo-n33 -
     fo-n34 -
     fo-n35 -
     fo-n36 -
     fo-n37 -
     fo-n38 -
     fo-n39 -
     fo-n40 -
     fo-n41 -
     fo-n42 -
     fo-n43 -
     fo-n44 -
     fo-n45 -
     fo-n46 -
     fo-n47 -
     fo-n48 -
     fo-n49 -
     fo-n50 -
     fo-n51 -
     fo-n52 -
     fo-n53 -
     fo-n54 -
     fo-n55 -
     fo-n56 -
     fo-n57 -
     fo-n58 -
     fo-n59 -
 

 

 
 

21- محقق كركى يا محقق ثانى

(متوفى 940 ه.ق)

گفتار استاد:

«شيخ على بن عبد العالى كركى،معروف به محقق كركى يا محقق ثانى،از فقهاى‏جبل عامل و از اكابر فقهاء شيعه است.در شام و عراق تحصيلات خود را تكميل‏كرده و سپس به ايران در زمان شاه طهماسب اول آمده و منصب شيخ الاسلامى‏براى نخستين بار در ايران به او تفويض شد.منصب شيخ الاسلامى بعد از محقق‏كركى به شاگردش شيخ على منشار،پدر زن شيخ بهايى رسيد و بعد از او،اين‏منصب به شيخ بهايى واگذار شد.فرمانى كه شاه طهماسب به نام او نوشته و به اواختيارات تام داده،در حقيقت او را صاحب اختيار واقعى و خود را نمايندهاودانسته است،معروف است.

كتاب معروف او كه در فقه زياد از آن نام برده مى‏شود،«جامع المقاصد»است كه‏شرح قواعد علامه حلى است.او علاوه بر اين،«المختصر النافع‏»محقق،و شرايع‏محقق و چند كتاب ديگر ازعلامه و چند كتاب از شهيد اول را حاشيه زده و ياشرح كرده است.

آمدن محقق ثانى به ايران و تشكيل حوزه درسى در قزوين و سپس در اصفهان،وپرورش شاگردانى مبرز در فقه،سبب شده كه براى نخستين بار پس از دوره‏صدوقين،ايران مركز فقه شيعه بشود.محقق كركى ميان سالهاى‏937-941درگذشته است.محقق كركى شاگرد على بن هلال جزائرى و او شاگرد ابن فهدحلى بوده است.ابن فهد شاگرد شاگردان شهيد اول از قبيلفاضل مقداد بوده.

على هذا او به دو واسطه شاگرد شهيد اول است.پسر محقق كركى به نام شيخ‏عبد العالى بنعلى بن عبد العالى نيز از فقهاء شيعه است كه ارشاد علامه و الفيه شهيد را شرح كرده است...» (1)

محقق دوم،صاحب جامع المقاصد:

شيخ نور الدين،على بن الحسين بن عبد العالى كركى عاملى،يكى از بزرگان‏فقهاى قرن دهم هجرى است و القاب:«مروج الذهب‏»،«شيخ الاسلام‏»،«محقق‏كركى‏»،«محقق ثانى‏»و«المولى المروج‏»در مورد او شهرت دارد.او عالمى است عامل،و فقيهى است كامل،مجتهد اصولى و محقق يكتاى عصر خويش و علامه وقت.وثاقت‏و دقت نظر و جلالت علمى و عملى و كثرت تحقيق و تدقيق و جودت تاليف و متانت‏تصنيف او بى‏نياز از توصيف و غنى از تعريف مى‏باشد.

او از علماء و فقهاى جبل عامل است كه پس از تكميل مراتب علمى و عملى،بنابه رخواست‏شاه طهماسب به ايران مسافرت كرده است و شيخ الاسلام رسمى ايران‏گرديده است و پذيرش اين دعوت از سوى يك پادشاه،گاهى در زندگى اين فقيه‏بزرگوار با توجه به حركت اسلامى ايران امروز،ممكن است‏خواننده محترم را دچارحيرت و تردد گرداند كه مبارزه با رژيم ستمشاهى در عصر اخير و همكارى يك مجتهدعاليقدر در آن عصر را با پادشاه وقت،به چه معنى و مفهومى مى‏توان تعبير و تفسيرنمود؟كدام يك از آنها حق و كدام يك از آنهاباطل و ناروا شمرده مى‏شود؟

در رفع اين تحير و تردد،آنچه به نظر نگارنده مى‏رسد اينگونه است:

اولا:در رسيدگى به مسائل و قضاياى تاريخى نبايست‏شرايط زمان و مكان ومحيط اجتماعى را از نظر دور داشت،بلكه ضرورت دارد با توجه به شرائط و ظروف‏خاص زمانى و مكانى قضاوت و داورى نمود و اين امر به سهولت و آسانى صورت‏نمى‏پذيرد،بلكه يك فرد بى‏نظر و بى‏غرضبايد ريشه‏هاى قضايا را بررسى و پى‏جويى‏نمايد تا به حق مطلب برسد.

ثانيا:تشكيل حكومت صفويه،پس از آن همه فشار و اختناق كه اقليت معدود ومحدود شيعه از اكثريت‏حاكم آن روز به جرم تنها اعتقاد و گرايش مذهبى‏اش كشيده‏بود،و آن همه تظلماتى كه در دوره عثمانيها و بازماندگان خلفاى اموى و عباسى يااجراء كنندگان شيوه‏هاى حكومتى آنان متحمل گرديده بود،كه تاريخ خود بهترين شاهدو صادق‏ترين گواه اين جريانات مى‏باشد، به نهضت صفويه در آن مقطع خاص زمانى‏صبغه مذهبى و رنگ خالص نهضت دينى و اسلامى بخشيده بود كه فقهاى و علماى‏رنج ديده و ستم كشيده و صدا در گلو خفه شده،همكارى و هم فكرى با اين حركت‏توفنده انقلابى و اسلامى را يك وظيفه صد در صد شرعى و اسلامى خويش بدانند و باجان و دل و با الهام از اعتقادات پاك مذهبى خويش،با آن حركت همكارى داشته‏باشند،نه آنكه از روى نيل به مقاصد دنيوى يا اشغال مناصب دنيوى به چنين مقامات‏روى آورده باشند،واكنش و عكس العمل سر سلسله اين حركتها هم تا حدودى اين نوع‏برخورد را نشان مى‏دهد كه جنبه‏هاى اعتقادى و مذهبى او بر ديگر جنبه‏ها و ابعاد مساله‏غلبه و پيروزى داشته است و شركت اين نوع فقهاء و علماى اسلام در چنين حركتهاى‏سياسى و حكومتى بر اين منوال و بر اين اصل استوار بوده است،هر چند ناگفته نبايدگذاشت كه دنيامداران و سياست‏بازان از اين گرايشهاى پاك و تمايلات بى‏آلايش به‏سادگى عبور نكرده‏اند،بلكه بهره‏برداريهاى ناپاك و ناخالص فراوانى نيز نموده‏اند كه‏نهضت مشروطيت ايران و نهضت ثوره عشرين عراق و دهها نظير آنها،گوياترين سندتاريخى اثبات اين ادعاى ما مى‏تواند باشد و يقينا در مورد سلسله صفويه هم چنين‏اتفاقات ناروا رخ داده است،ولى در آغاز حركت و در توجيه عامل اصلى شركت فقهاءدر اين حركت‏سياسى،دقيقا همان رهايى و فرار از ظلمها و ستمها در كار بوده است كه‏در حق آنان به كار گرفته مى‏شد،به ويژه افرادى مانند محقق كركى كه در كوران حوادث‏و در متن تظلمات و تعديات در لبنان و جبل عامل به سر مى‏برده است كه بارزترين‏نمونه آن شهادت فقيه بزرگوار شهيد اول،و شاگرد نامدار محقق كركى،شهيد ثانى ودهها شهيد گمنام تاريخ فقه و فقاهت مى‏باشد كه گرفتار آتش سوزنده جهل و نادانى وتعصب و عناد و لجاجت‏ستمگران گشته‏اند،بى‏آنكه صدايى از آنان به گوش احدى‏رسيده باشد.پس به اين ترتيب مقايسه آن دوره با عصر انقلاب و شرايطروز،هرگزصحيح و روا نيست.

گفتار ديگران در حق او:

صاحب روضات الجنات فشرده‏اى از گفتار علماء و فقهاء را در مورد اين فقيه‏بزرگوار آوردهاست كه برگزيده‏اى از آنها را در ذيل مى‏آوريم:

1- شهيد ثانى:

او در اجازه‏اى كه به فرزند اين عالم ربانى صادر كرده است،درباره او مى‏گويد:

«پيشواى محقق،يكتاى عصر خويش،شيخ نور الدين على بن عبد العالى كركى‏عاملى،از علماى دوره شاه طهماسب صفوى است كه شاه امور مملكتى را در اختيار اونهاده بود و دستور العملى به تمام نقاط كشور صادر نموده بود كه از او به عنوان فقيه‏بزرگوار امتثال و اطاعت نمايند و اعتقاد داشت كه حكومت از آن او است،از آن جهت‏كه او نايب امام زمان(عج)مى‏باشد و پادشاه نماينده و نايب او مى‏باشد،چون اساس‏حكومت از آن خدا و رسول(ع)و جانشينان بر حق اوست.اين فقيه بزرگواردستور العملهايى به شهرها و مناطق در مورد امور مردم و ماليات مى‏نوشت و در پاره‏اى‏از مناطق كشور،قبله‏ها را كه بر اساس نادرست تنظيم گرديده بود،تغيير مى‏داد.» (2)

2- سيد نعمت الله جزائرى:

او در كتاب‏«غوالى اللئالى‏»مى‏گويد:

«شيخ على بن عبد العالى(قبرش معطر باد)هنگامى كه بنا به درخواست‏شاه‏طهماسب به قزوين و سپس اصفهان قدم گذاشت،او دستور العملهاى متعددى به‏اطراف و اكناف نوشت و من برخى از اين احكام و دستورها را ديده‏ام كه متضمن نحوه‏رفتار با مردم و كميت و مقدار خراج ماليات،امر به اقامه شعائر دين مانند نماز جماعت‏و تعيين امام جمعه و جماعت و...مى‏باشد.» (3)

3- صاحب رياض العلماء:

ملا عبد الله افندى،متن دستور شاه طهماسب را در مورد او آورده است كه‏جملاتى از آن به اين ترتيب است:«از آن جمله در اين زمان،كثير الفضل عالى شان كه‏به رتبه ائمه هدى عليهم السلام و الثناء اختصاص دارد،متعالى رتبت،خاتم المجتهدين،وارث علوم سيد المرسلين، حارس دين امير المؤمنين،قبلة الاتقياء المخلصين،حجة‏الاسلام و المسلمين،هادى الخلائق الى الطريق المبين،ناصب اعلام الشرع المتين،متبوع اعاظم الولاة في الاوان،مقتدى كافة الزمان،مبين الحلال و الحرام،نائب الامام(ع)لازال كاسمه العالى عليا عاليا،كه به قوه قدسيه ايضاح مشكلات قواعد ملت و شرايع‏حقه نموده،علماء رفيع المكان اقطار و امصار،روى عجز بر آستانه علومش نهاده به‏استفاده علوم از مقتبسات انوار مشكوة فيض آثارش سرافرازنده و اكابر و اشراف‏روزگار سر اطاعت و انقياد از اوامر و نواهى آن هدايت پناه نپيچيده،پيروى احكامش راموجب نجات مى‏دانند،همگى همت‏بلند و نيت ارجمند مصروف اعتلاى شان وارتقاء مكان و ازدياد مراتب آن عالى شان است،مقرر فرموديم كه سادات عظام و اكابر واشراف فخام و امراء و وزراء و...آنچه او نهى نمايد بدان منتهى نموده،هر كس را ازمتصديان امور شرعيه ممالك محروسه و عساكر منصوره عزل نمايد،معزول،و هركسى را نصب نمايد، منصوب دانسته،در عزل و نصب مزبورين سند ديگرى محتاج‏ندانند...كتبه طهماسب بن شاهاسماعيل الصفوى الموسوى‏»

4- گفتار صاحب امل الآمل:

او در كتاب خويش،ضمن تجليل و توصيف در مورد او گويد:«امر او در وثاقت،علم،فضل،جلالت قدر،عظمت‏شان،فراوانى تحقيق و تدقيق،مشهورتر از آن است‏كه ذكر كنم.»

سپس به ذكر اسامى كتابهاى تاليفى او مى‏پردازد كه در بخش خود خواهدآمد. (4)

5- گفتار صاحب ريحانة الادب:

مرحوم مدرس او را در ذيل كلمه‏«محقق‏»در جلد پنجم كتاب خود آورده است‏و او را با وثاقت و دقت نظر و جلالت علمى و عملى مى‏ستايد و تفويض امور را ازناحيه حكومت وقت،به او ذكر مى‏كند،سپس به شرح تاليفات او مى‏پردازد.داستان‏سفير روم را ذكر مى‏كند كه گويند سفيرى از طرف سلطان روم به حضور حكومت واردشد و شيخ را شناخت،از راه تعرض و فتح باب جدل گفت:«شيخ!ماده تاريخ اين‏مذهب(حكومت‏شما)،«مذهب ناحق‏»(906)است،يعنى مذهب باطل كه كلمه‏«نا»در زبان فارسى حرف نفى است(و اين سخن اشاره به آغاز حكومت صفويه‏است.)شيخ بالبديهه و بدون تامل گفت:«بلى،بر عكس همين جمله ماده تاريخ رواج‏مذهب ما است،ما عرب هستيم و اين جمله هم عربى است:«مذهبنا حق‏»(مذهب ماحقاست)و لفظ‏«نا»هم در زبان عرب ضمير متكلم مع الغير و به معناى‏«ما»مى‏باشد.

تاليفات او:

1-اثبات الرجعه

2-احكام الارضين يا اقسام الارضين

3-اسرار اللاهوت في وجوب لعن الجبت و الطاغوت

4-ترجمة الجزيرة الخضراء كه در هند چاپ شده است.

5-جامع المقاصد في شرح القواعد شرح قواعد علامه حلى تا اواسط باب نكاح‏كه در ايرانچاپ شده است.

6-الجعفرية في الصلوة و مقدماتها.يك نسخه از آن در كتابخانه رضوى موجوداست.

7-حاشيه ارشاد علامه حلى.دو نسخه از آن در كتابخانه رضوى موجود است.

8-حاشيه الفيه شهيد

9-حاشيه قواعد علامه كه غير از جامع المقاصد است.

10-حاشيه دروس و حاشيه ذكرى شهيد اول

11-حاشيه بر شرائع الاسلام

12-حاشيه المختصر النافع محقق اول

13-حاشيه مختلف علامه حلى،و از هر يك از اين دو آخرى،يك نسخه دركتابخانه آستانقدس رضوى موجود است.

14-شرح ارشاد علامه

15-صيغ العقود و الايقاعات

16-قاطعة اللجاج في حل الخراج

17-النجميه در كلام

18-نفحات اللاهوت

19-رسالة السجود على التربة

فرزند او:

فرزند فقيه و محقق او،شيخ عبد العالى بن على،از بزرگان فقهاء بوده و محقق‏فاضل و متكلم وارسته‏اى بوده است.وى معاصر با مقدس اردبيلى و وفاتش نيز در سال‏993 هجرى بوده است.

شاگردان او:

او شاگردان متعددى را در مكتب خويش پرورش داده است كه از آن جمله:

1-شيخ زين الدين فقعانى

2-شيخ احمد بن محمد بن ابى جامع

3-شيخ نعمت الله بن شيخ جمال الدين

4-احمد بن الشيخ شمس الدين

5-شيخ عبد النبى الجزائرى،صاحب رجال

6-شيخ على منشار زين الدين العاملى(شيخ الاسلام)

7-كمال الدين درويش محمد بن الشيخ كمال الدين درويش محمد بن شيخ‏حسن عاملى.

8-نطنزى جد موسى استاد صاحب استناد

9-سيد امير محمود بن ابى طالب استر آبادى حسينى موسوى شارح جعفريه ومترجمنفحات اللاهوت استاد خويش

10-سيد شرف الدين على الحسن استر آبادى نجفى

11-شيخ على بن عبد العالى عاملى كركى شيخ الاسلام و المسلمين مؤلف شرح‏القواعد(در6جلد)

وفات او:

وفات او روز شنبه عيد غدير خم هجدهم ذى الحجه،به سال 940 هجرى درنجف اشرف واقعگرديد و ماده تاريخ او در اين شعر گنجانده شده است:

ثم على بن عبد العالى محقق ثان و ذو المعالى بالحق امحى السنة الشنيعهللفوت قيل‏«مقتداى شيعه‏»

(مقتداى شيعه 940)

بعد از وفات محقق مذكور،شيخ على منشار پدر زن شيخ بهائى كه از افاضل حوزه درسى او بود،جانشين وى گرديد و مقرب تشكيلات حكومتى صفوى شد و دراصفهان شيخ الاسلام رسمى گرديد و بعد از وفات او نيز همين منصب عالى به شيخ‏بهايى داماد او منتقل شده است. محقق كركى مسموما درگذشته است و ظاهر آن است‏كه مسموميت وى از سوى برخى ازامناى دولت صورت گرفته باشد. (5)

پى‏نوشتها:

1- آشنايى با علوم اسلامى،ص 302.

2- روضات الجنات،ج 4،ص 361.

3- مدرك فوق.

4- امل الآمل،ج 1،ص 121.

5- ريحانة الادب،ج 5،ص 245 تا249.

علاقمندان مى‏توانند براى تحقيق بيشتر به منابع زير مراجعه فرمايند:

ريحانة الادب،ج 5،ص 272- حبيب السير،ج 4،ص‏609- الذريعه،ج 5،ص 72- اعيان الشيعه، ج 41،ص 174- امل الآمل،ج 1،ص 121- سفينة البحار،ج 2،ص‏147- شهداء الفضيلة،ص 108- الكنى والالقاب،ج‏3،ص 161- لؤلؤة البحرين،ص 151- مستدرك الوسائل،ج‏3،ص 431- نقدالرجال،ص‏238- روضات الجنات،ج 4،ص 360 و منابع ديگر.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation