" ايمان " به يك فرد ، به يك مرام ، به يك غايت نهفته باشد ( 1 ) .امروز ماترياليستها هم ناچارند مدعی شوند كه ما از جنبه فلسفیماترياليست و از جنبه اخلاقی ايدهآليست میباشيم ، يعنی از جنبه نظری ،مادی و از جنبه عملی و آرمانی ، معنوی هستيم ( 2 ) اينكه چگونه ممكن استانسان نظرا مادی باشد و عملا معنوی ، مشكلی است كه خود ماديين بايد بدانپاسخ بگويند . جورج سارتن ، دانشمند مشهور جهانی و نويسنده كتاب معروف " تاريخ علم" در كتاب " شش بال " نارسائی و ناتوانی علم را در انسانی ساختنروابط بشر و نياز فوری انسان را به نيروی ايمان چنين بيان میكند :علم در بعضی زمينهها ترقيات عظيم و شگفت كرده است ولی در زمينههایديگر مثلا سياست ملی يا بينالمللی كه مربوط است به روابط افراد انسان بايكديگر ، هنوز خود را ريشخند میكنيم . جورج سارتن اعتراف دارد كه ايمانی كه مورد نياز انسان است ايمان دينیو مذهبی است وی درباره نياز انسان به مثلث " هنر و دين و علم " چنينمیگويد : هنر ، زيبائی را آشكار میسازد و همين جهت مايه شادی زندگی میشود دينمحبت میآورد و موسيقی زندگی است علم با حق و راستی و عقل سر و كار داردو مايه هوشياری نوع بشر پاورقی : . 1 زناشوئی و اخلاق . . 2 ژرژپوليتسر ، اصول مقدماتی فلسفه . |