برود مثل اين است كه در پا بلكه چشم خودش فرو رفته باشد ، با ديگرانهمدرد میشود ، از شادی ديگران شاد و از اندوه آنان اندوهگين میگردد ، بهعقيده و آرمان مقدس خود آنچنان دلبستگی پيدا میكند كه منافع خود ، بلكهحيات و هستی خود را به سهولت فدای آن مینمايد . جنبه انسانی تمدن بشری كه روح تمدن به شمار میرود ، مولود اينگونهاحساسها و خواستههای بشری است . ملاك امتياز انسان بينش وسيع و گسترده انسان درباره جهان ، محصول كوشش جمعی بشر است كهدر طی قرون و اعصار روی هم انباشته شده و تكامل يافته است اين بينش كهتحت ضوابط و قواعد و منطق خاص در آمده نام " علم " يافته است علم بهمعنی اعم يعنی مجموع تفكرات بشری درباره جهان كه شامل فلسفه هم میشودمحصول كوشش جمعی بشر است كه نظم خاص منطقی يافته است . گرايشهای معنوی و والای بشر ، زاده ايمان و اعتقاد و دلبستگيهای او بهبرخی حقايق در اين جهان است كه آن حقايق ، هم ماورای فردی است ، عام وشامل است ، و هم ماورای مادی است ، يعنی از نوع نفع و سود نيستاينگونه ايمانها و دلبستگيها ، به نوبه خود ، مولود برخی جهان بينیها وجهان شناسیها است كه يا از طرف پيامبران الهی به بشر عرضه شده است ويا برخی فلاسفه خواستهاند نوعی تفكر عرضه نمايند كه ايمانزا و آرمان خيزبوده باشد . |