بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب انسان وایمان, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - انسان و ايمان - صفحه : 10
     11 - انسان و ايمان - صفحه : 11
     12 - انسان و ايمان - صفحه : 12
     13 - انسان و ايمان - صفحه : 13
     14 - انسان و ايمان - صفحه : 14
     15 - انسان و ايمان - صفحه : 15
     16 - انسان و ايمان - صفحه : 16
     17 - انسان و ايمان - صفحه : 17
     18 - انسان و ايمان - صفحه : 18
     19 - انسان و ايمان - صفحه : 19
     20 - انسان و ايمان - صفحه : 20
     21 - انسان و ايمان - صفحه : 21
     22 - انسان و ايمان - صفحه : 22
     23 - انسان و ايمان - صفحه : 23
     24 - انسان و ايمان - صفحه : 24
     25 - انسان و ايمان - صفحه : 25
     26 - انسان و ايمان - صفحه : 26
     27 - انسان و ايمان - صفحه : 27
     28 - انسان و ايمان - صفحه : 28
     29 - انسان و ايمان - صفحه : 29
     30 - انسان و ايمان - صفحه : 30
     31 - انسان و ايمان - صفحه : 31
     32 - انسان و ايمان - صفحه : 32
     33 - انسان و ايمان - صفحه : 33
     34 - انسان و ايمان - صفحه : 34
     35 - انسان و ايمان - صفحه : 35
     36 - انسان و ايمان - صفحه : 36
     37 - انسان و ايمان - صفحه : 37
     38 - انسان و ايمان - صفحه : 38
     39 - انسان و ايمان - صفحه : 39
     40 - انسان و ايمان - صفحه : 40
     41 - انسان و ايمان - صفحه : 41
     42 - انسان و ايمان - صفحه : 42
     43 - انسان و ايمان - صفحه : 43
     44 - انسان و ايمان - صفحه : 44
     45 - انسان و ايمان - صفحه : 45
     46 - انسان و ايمان - صفحه : 46
     47 - انسان و ايمان - صفحه : 47
     48 - انسان و ايمان - صفحه : 48
     49 - انسان و ايمان - صفحه : 49
     5 - انسان و ايمان - صفحه : 5
     50 - انسان و ايمان - صفحه : 50
     51 - انسان و ايمان - صفحه : 51
     52 - انسان و ايمان - صفحه : 52
     53 - انسان و ايمان - صفحه : 53
     54 - انسان و ايمان - صفحه : 54
     55 - انسان و ايمان - صفحه : 55
     56 - انسان و ايمان - صفحه : 56
     57 - انسان و ايمان - صفحه : 57
     58 - انسان و ايمان - صفحه : 58
     59 - انسان و ايمان - صفحه : 59
     6 - انسان و ايمان - صفحه : 6
     60 - انسان و ايمان - صفحه : 60
     61 - انسان و ايمان - صفحه : 61
     62 - انسان و ايمان - صفحه : 62
     63 - انسان و ايمان - صفحه : 63
     64 - انسان و ايمان - صفحه : 64
     65 - انسان و ايمان - صفحه : 65
     66 - انسان و ايمان - صفحه : 66
     67 - انسان و ايمان - صفحه : 67
     68 - انسان و ايمان - صفحه : 68
     69 - انسان و ايمان - صفحه : 69
     7 - انسان و ايمان - صفحه : 7
     70 - انسان و ايمان - صفحه : 70
     71 - انسان و ايمان - صفحه : 71
     72 - انسان و ايمان - صفحه : 72
     73 - انسان و ايمان - صفحه : 73
     74 - انسان و ايمان - صفحه : 74
     8 - انسان و ايمان - صفحه : 8
     9 - انسان و ايمان - صفحه : 9
     bookinfo - شناسنامه کتاب :انسان و ايمان
     toc - فهرست مطالب کتاب: انسان و ايمان
 

 

 
 
گروهی از ايدئولوژيها ديدی ديگر از انسان دارند از نظر اين ايدئولوژيها
، انسان نوعی ، صلاحيت دعوت و طرف خطاب قرار گرفتن و حركت و جنبش‏
ندارد ، زيرا شعور و وجدان و گرايشهای انسان تحت تاثير عوامل تاريخی در
حيات ملی و قومی ، و يا تحت تاثير عوامل اجتماعی در موضع طبقاتی انسان‏
مشخص می‏شود انسان مطلق ، صرف نظر از عوامل تاريخی يا اجتماعی خاص ، نه‏
شعور دارد و نه وجدان و نه صلاحيت دعوت و خطاب ، بلكه موجودی انتزاعی‏
است نه عينی ماركسيسم و همچنين فلسفه‏های ملی و قومی بر چنين ديدی از
انسان مبتنی است خاستگاه اين فلسفه‏ها منافع طبقاتی و يا احساسات قومی و
نژادی و حداكثر فرهنگ قومی است .
بدون شك ايدئولوژی اسلامی از نوع اول و خاستگاه آن فطرت انسان است‏
لهذا مخاطب اسلام " الناس = عموم مردم " است ( 1 ) نه طبقه يا گروه‏
خاص اسلام عملا توانسته از ميان همه گروهها حامی و پشتيبان جلب كند حتی‏
از ميان طبقه‏ای كه با آنها به نبرد برخاسته است يعنی طبقه ملاء و مترف‏
به اصطلاح قرآن سربازگيری از طبقه‏ای

پاورقی :
. 1 گاه در مفهوم اين كلمه كه به معنی " عموم مردم " است اشتباه‏
می‏شود و مرادف با " توده مردم " گرفته می‏شود كه نقطه مقابل طبقات‏
ممتاز است ، و چون مخاطب اسلام " الناس " است ادعا می‏شود كه دين‏
اسلام دين توده مردم است و ضمنا اين جهت فضيلتی برای اسلام شمرده می‏شود
ولی بايد بدانيم كه آنچه واقعيت است و هم فضليت است برای اسلام اين‏
است كه اسلام به حمايت توده مردم برخاسته نه اينكه مخاطبش تنها توده‏
مردمند و ايدئولوژيش ايدئولوژی گروهی و طبقاتی است ، و آنچه بيشتر مايه‏
فضليت است اين است كه علاوه بر طبقات بهره‏ده ، از ميان خود طبقات‏
بهره‏كش و صاحب سرمايه و قدرت ، با اتكا به فطرت انسانی ، احيانا
وجدانها را به سود طبقات بهره‏ده و محروم برانگيخته است .