خود را فدا میكند ( 1 ) . ويلدورانت نويسنده معروف " تاريخ تمدن " با اينكه غير مذهبی استمیگويد : اختلاف دنيای قديم با دنيای ماشينی جديد فقط در وسائل است نه در مقاصدچه خواهيد گفت اگر همه پيشرفتهای ما ، تنها اصلاح روشها و وسائل باشد نهبهبود غايات و مقاصد ؟ ( 2 ) . هم او میگويد : ثروت خستگی آور است ، عقل و حكمت نور ضعيف سردی است ، اما عشقاست كه با داداری خارج از حدود بيان ، دلها را گرم میكند ( 3 ) .امروز غالبا دريافتهاند كه سيانتيسم ( علم گرائی محض ) و تربيت علمیخالص ، از ساختن انسان تمام ناتوان است ، تربيت علمی خالص ، نيمهانسان میسازد نه انسان تمام محصول اين تربيت ، ماده خام انسان است نهانسان ساخته شده انسان توانا و قدرتمند میسازد نه انسان با فضيلت انسانتك ساحتی میسازد نه انسان چند ساحتی امروز همه دريافتهاند كه عصر علممحض به پايان رسيده است و يك خلاء آرمانی جامعهها را تهديد میكند برخیمیخواهند اين خلاء را با فلسفه محض پر كنند بعضی دست به دامن ادبيات وهنر و علوم انسانی شدهاند در كشور ما نيز كم و بيش پاورقی : . 1 احيای فكر دينی در اسلام ، ترجمه احمد آرام صفحه . 203 . 2 لذات فلسفه ، صفحه . 292 . 3 لذات فلسفه ، صفحه . 135 |