بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فقهای نامدار شیعه, عقیقى بخشایشى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     fo-n01 -
     fo-n02 -
     fo-n03 -
     fo-n04 -
     fo-n05 -
     fo-n06 -
     fo-n07 -
     fo-n08 -
     fo-n09 -
     fo-n10 -
     fo-n11 -
     fo-n12 -
     fo-n13 -
     fo-n14 -
     fo-n15 -
     fo-n16 -
     fo-n17 -
     fo-n18 -
     fo-n19 -
     fo-n20 -
     fo-n21 -
     fo-n22 -
     fo-n23 -
     fo-n24 -
     fo-n25 -
     fo-n26 -
     fo-n27 -
     fo-n28 -
     fo-n29 -
     fo-n30 -
     fo-n31 -
     fo-n32 -
     fo-n33 -
     fo-n34 -
     fo-n35 -
     fo-n36 -
     fo-n37 -
     fo-n38 -
     fo-n39 -
     fo-n40 -
     fo-n41 -
     fo-n42 -
     fo-n43 -
     fo-n44 -
     fo-n45 -
     fo-n46 -
     fo-n47 -
     fo-n48 -
     fo-n49 -
     fo-n50 -
     fo-n51 -
     fo-n52 -
     fo-n53 -
     fo-n54 -
     fo-n55 -
     fo-n56 -
     fo-n57 -
     fo-n58 -
     fo-n59 -
 

 

 
 

9- شيخ ابو الصلاح حلبى

(متوفى‏447 ه.ق)

گفتار استاد:

«شيخ ابو الصلاح،او نيز اهل شامات است.شاگرد سيد مرتضى پس از درگذشت‏او،شاگرد شيخ طوسى بوده است.در ريحانة الادب مى‏نويسد كه او شاگرد سلاربن عبد العزيز آتى الذكر نيز بوده است.اگر اين نسبت درست‏باشد مى‏بايست‏ابو الصلاح سه طبقه را شاگردى كرده باشد. كتاب معروف او در فقه،«الكافى‏»است.در سال‏447 ه.ق درگذشته است.اگر عمر او صد سال بوده است و درسال‏447 هم وفات كرده باشد،او از هر دو استادش بزرگسال‏تر بوده است.شهيدثانى او را خليفة المرتضى في بلاد الحلبيه خوانده است.» (1)

ولادت و عصر زندگى او:

«حلب‏»شهر بسيار بزرگ و معمور و پر نعمت و پر جمعيت از ديار شام مى‏باشدو هم اكنون نيز از شهرهاى پر جمعيت و آباد سوريه مى‏باشد.آب و هواى خوش ونعمت فراوان دارد و در كتابهاى مذهبى نيز آمده است كه ابراهيم خليل الرحمن‏گوسفندهاى خود را در آنجا به چرا مى‏برد و شير آنها را روز جمعه در راه خدا تصدق‏مى‏نمود.خداوند متعال اين شهر را با بركت و خيرات توام ساخته است.محصولات‏كشاورزى در آنجا به وفور و فراوانى به عمل مى‏آيد و دو محل هم در آنجا به عنوان‏انتساب به ابراهيم خليل الرحمن مورد زيارت مردم قرار دارند.اين شهر داراى‏كتابخانه‏ها و كتابفروشيهاى معتبرى است كه نشان عميق بودن رشد فرهنگى دراين‏شهر مى‏باشد كه از روزگاران گذشته سابقه داشته است. (2)

آرى حلب سابقه ديرينى در پرورش رجال علم و دين دارد و شخصيتهاى علمى‏و تاريخى متعددى منسوب به آن نقطه مى‏باشند كه فقيه بزرگوار و نامدار ما،شيخ‏ابو الصلاح،تقى بن نجم الدين بن عبيد الله حلبى نيز نخستين و آخرين آنان نيست.بلكه‏افراد ديگرى نيز در فقه و حديث از اين مركز علمى برخاسته‏اند كه مورد مطالعه قرارخواهند گرفت و هم اكنون در صدد شرح حال يكى از پروردگان اين شهر قرار داريم وگاهى در مورد او و يكى ديگر از همشهريانش‏«حلبيان‏»به كار برده مى‏شود و مقصود ازآن دو همين ابو الصلاح تقى الدين و حمزة بن على حلبى معروف به ابن زهره يكى‏ديگر از فقيهان نامور اماميه برخاسته از آن ديارمى‏باشد.(كه شرح حالش خواهد آمد)

ولادت:

تاريخ ولادت او همانند ديگر بزرگان فقه و ادب و علم،درست مشخص نيست‏و با مسلم گرفتن تاريخ وفات او،احتمالا ولادت او در حدود سال‏347 در اواسط قرن‏چهارم هجرى صورت گرفته باشد.نام او تقى بن نجم الدين بن عبيد الله حلبى وشهرتش‏«تقى الدين‏»فقيه بزرگوار و شيخ جليل القدر،فاضل،محدث،مفسر،ثقه ومورد اعتماد و يكى از بزرگان و مشايخ اماميه در قرن پنجم هجرت مى‏باشد.او در مقام‏علم و عمل به منزلت‏بس شامخ نائل آمده است.تحصيلات اوپيش سيد مرتضى علم‏الهدى و شيخ طوسى صورت گرفته است.

اساتيد او:

او تحصيلات عاليه خويش را پيش فقيه بزرگوار،علم الهدى(م‏436)و شيخ‏بزرگوار طائفه، شيخ طوسى(م 460)انجام داد و اندكى نيز از محضر عالم بزرگوارعبد العزيز ديلمى معروف به‏«سلار»تلمذ نموده است و از طرف سيد مرتضى علم‏الهدى به تدريس و قيام به وظائف دينى و شرعى در بلاد شام و حلب منصوب گرديده‏است.از اين رو او را«خليفة المرتضى‏»(نماينده سيد مرتضى)نيز گفته‏اند.آنچنان كه‏پس از درگذشت او از سوى شيخ طوسى نيز در آن مقام ابقاء شده است و نيابت او راپذيرفته‏اند،از اين رو به او«خليفة الشيخ‏»نيزمى‏گويند.

موضوع نيابت كه در مورد«ابن براج‏»نيز گذشت،نشان دهنده بسط يد علماء وفقهاء،و وجود آثار مرجعيت و تقليد در آن نقاط همانند امروزين مى‏باشد كه مراجع‏عاليقدر تقليد نمايندگانى از سوى خويش در اطراف و اكناف تعيين مى‏نمودند تا در امرمراجعات مردم سهولت و تسريعى ايجاد كرده باشند و مشكلات دينى مردم توسط‏آنان حل شده باشد و درمبادله درخواستهاى خويش دچار و قفه نشوند.

گفتار بزرگان در حق او:

1-مرحوم ميرزا عبد الله افندى صاحب رياض العلماء شرح حال او را به اختصاردر كتابخويش آورده است و مى‏نويسد:

«او شيخ تقى الدين بن نجم الدين بن عبد الله الحلبى،شاگرد سيد مرتضى علم‏الهدى و شيخ طوسى،و استاد قاضى ابن براج حلبى مى‏باشد.با اينكه او از شاگردان‏شيخ طوسى است،باز نام او را در كتاب فهرست‏خويش آورده است و گفته است اوپيش ما و پيش سيد مرتضى درسخوانده است.» (3) سپس او را توثيق كرده است و اين‏امر نشانگر عظمت‏شان و اعتبار اوست.

3-علامه متتبع مرحوم ميرزا محمد باقر خوانسارى(ره)مؤلف روضات،درتاليف منيف خود فصلى را در مورد زندگى اين فقيه نامدار بازگشوده است و مطالبى رادر مورد او بازگو مى‏كندكه بخشى از تقريرات او را در ذيل مى‏آوريم.او مى‏گويد:

«فقيه نامدار و بزرگوار،ابو الصلاح تقى الدين بن نجم بن عبد الله حلبى،فقيه ومورد اعتماد اهل رجال از اعيان اماميه و از مشاهير فقهاى حلب و موصوف به خليفة‏المرتضى است و آن بر اساس نيابتى است كه از سوى استاد بزرگوارش داشته است،آن چنان كه ابن براج از سوى شيخ طوسى اعلى الله مقامه داشته است.اين گونه نيابت‏براساس قضاوت يا جنبه نيابت در تدريس داشته است،چون هر دو نيابت مورد نص وتصريح قرار گرفته‏اند.اين امر نشانگرعظمت و شان اين فقيه بزرگوار مى‏تواندباشد.» (4)

توثيق بزرگان:

اين فقيه بزرگوار مورد توثيق بزرگان فقه و فقاهت قرار گرفته است.شيخ طوسى‏در لفهرست‏خويش و شيخ منتجب الدين نيز در فهرست‏خويش،و ابن شهر آشوب‏در معالمالعلماء او را ستوده‏اند.

ابن داود صاحب رجال گفته است:«او داراى عظمت قدر و از بزرگان شيعه است.

محقق در المعتبر او را به عنوان اعيان فقهاى ما توصيف كرده است.»

در كتاب امل الآمل در مورد او آمده است:«ابو الصلاح حلبى كه ابن براج از اوروايت مى‏كند، معاصر شيخ طوسى بود و او مورد وثوق،عالم،فاضل،فقيه و محدث‏بوده است.و كتابهايى دارد، و كتاب‏«تقريب المعارف‏»او بسيار نيكو و زيبا است.و من‏كتاب الكافى او را مشاهده كرده‏ام كه ابواب فقهى را به صورت منظم آورده است وكتاب بسيار زيبا و مورد استناد در فقه ماست و بيش از بيست هزار سطر مى‏باشد،ولى‏آن نسخه‏اى را كه من مطالعه كرده‏ام،سكته‏ها و سقطها در بر دارد،و تنها نسخه‏اى است‏كه از آن كتاب در دست مى‏باشد.و كتاب المعراج كه در مورد حديث است،به او نسبت‏داده مى‏شود،شايد مؤلف آن ابو صالح حلبى باشد،نه ابوالصلاح‏» (5)

گفتار صاحب مجمع البحرين:

طريحى مى‏نويسد:«نام صاحب گفتار ما تقى بن نجم الدين مى‏باشد و هر وقت‏تقى به صورتمطلق گفته شود،منظور ايشان مى‏باشد.»

در مجمع البحرين هنگامى كه نامى از سلار مى‏برد،در شرح حال او مى‏نويسد:

«ابو الصلاح حلبى نيز از او فرا گرفته است،و هنگامى كه از شهر حلب مورداستفتاء و پرسشفقهى قرار مى‏گرفت،در پاسخ مى‏گفت:«پيش شما«تقى‏»وجوددارد.»يعنى به او مراجعه كنيد.»

گفتار صاحب معجم رجال الحديث:

مرحوم آية الله العظمى خويى در شرح حال او كلام شيخ طوسى را مى‏آورد كه اوپيش ما وسيد مرتضى درس خوانده است،فرد موثقى است و داراى تاليفاتى مى‏باشد.

اسامى كتابهاى او را اين چنين نام مى‏برند:

1-البداية(در فقه)2-الكافى(در فقه)3-شرح ذخيره سيد مرتضى(در كلام) (6)

فرزندان او:

از او فرزندان مشهور و معروف علمى سراغ نداريم،جز آنچه يكى از نوادگان آن‏فقيه نامدار، فقيه فاضل ابو الحسن على بن منصور بن ابى الصلاح است كه شهيد ثانى دربحث قضاء شرحارشاد به او اشارتى دارد. (7)

آثار و تاليفات او:

او داراى آثار و تاليفات متعددى است كه نوعا در زمينه فقه و كلام مى‏باشد واسامى برخى ازآنها به اين ترتيب مى‏باشد:

1-البداية(فقه)

2-تقريب المعارف(كلام)

3-دفع شبه الملاحدة(كلام)

4-شرح ذخيره استاد خود،علم الهدى(كلام)

5-الشافيه

6-العده(فقه)

7-الكافى(فقه)

8-اللوامع(فقه)

9-المرشد في طريق المتعبد(احكام)

وفات او:

او پس از يك عمر طولانى و پر بركت كه همه را در راه خدا و احياى شريعت اوصرف نمود،در صد سالگى به سال‏447 ه.ق در شهر حلب به رحمت ايزدى شتافت ودر همانجا مدفون گرديد.

رحمت و رضوان الهى شامل حالش باد.

پى‏نوشتها:

1- آشنايى با علوم اسلامى،ص‏297.

2- ديدار از حلب در سال‏1357 ه.ش- شام سرزمين خطابه‏ها و خاطره‏ها،انتشارات نويداسلام.

3- رياض العلماء،ج 5،ص 464- ريحانة الادب،ج‏7،ص 161.

4- روضات الجنات،ج 2،ص‏113.

5- روضات الجنات،ج 2،ص‏117.

6- معجم رجال الحديث،ج‏3،ص‏377،كد معرفى‏1913.

7- روضات الجنات،ج 2،ص‏177.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation