بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب دو مکتب در اسلام جلد دوم, علامه سید مرتضى عسکرى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     FOOTNT03 -
     FOOTNT04 -
     MAKTAB01 -
     MAKTAB02 -
     MAKTAB03 -
     MAKTAB04 -
     MAKTAB05 -
     MAKTAB06 -
     MAKTAB07 -
     MAKTAB08 -
     MAKTAB09 -
     MAKTAB10 -
     MAKTAB11 -
     MAKTAB12 -
     MAKTAB13 -
     MAKTAB14 -
     MAKTAB15 -
     MAKTAB16 -
     MAKTAB17 -
     MAKTAB18 -
     MAKTAB19 -
     MAKTAB20 -
     MAKTAB21 -
 

 

 
 

fehrest page

back page

راه توحيد كلمه مسلمانان  
بنا بر آنچه گذشت ، راه هماهنگى و توحيد كلمه مسلمين در دو چيز خلاصه مى شود:
1. بازگشت به كتاب خدا و سنت پيامبرش (ص )، وعمل به آن در احكام اسلامى و ترك اجتهاد مجتهدين از صحابه و تابعين ، و نيز مجتهدينىكه بعد از عصر ايشان آمده اند؛ همان گونه كه مسلمانان قرن دوم هجرىعمل كردند كه پس از رفع تحريم گفتن و نوشتن حديث پيغمبر با تمام قوا به جمعآورى و تدوين حديث آن حضرت روى آوردند. در صورتى كه پيش از آن تاريخ ، نوشتن وگفتن حديث تحريم شده بود.
2. از آنجايى كه راويان آن احاديث و كسانى كه آنها را در مجموعه هاى بسيار بزرگتدوين كرده اند معصوم نبوده اند، و احاديث متناقضى را سراغ داريم كه از پيامبر خدا (ص) روايت شده و در همان كتابهاى حديث آمده اند، درست نيست كه ما فردى از دانشمندان علمحديث را مانند پيغمبر خدا (ص ) از اشتباه و لغزش بر كنار بدانيم ، و كتابى از كتابهاىحديث را، همانند كتاب خدا، از اشتباه و لغزش مصون به حساب آوريم . چه ، كتاب خدا تنهاكتابى است كه باطل به هيچ روى در آن راه نداشته و ندارد. و تنها قرآن است كه ، ازابتدا تا انتهايش ، همه صحيح بوده ، از زيادتى و نقصان مصون و محفوظ مانده است .
بنابراين ، بر ماست كه براى رسيدن به توحيد كلمه مسلمين ، بحثى علمى و مؤ دبانهرا، به دور از دشنام و ناسزا و تنها براى شناخت سند حديث و متن آن هر حديثى و در هركتابى كه آمده باشد آغاز كنيم . و اين تنها راهى است كه ما را به چنان هدف مقدسىرهنمون خواهد بود.
و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمين
نظر برخى از دانشمندان درباره كتاب حاضر  
نامه استاد ابوزينب الربيعى به مؤ لف
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله و الصلاة على خير خلق الله محمد بن عبدالله و على آله الطيبين الطاهرين .
فشرده اى است از چگونگى انتشار فرهنگ اهل بيت - عليهم السلام - در مصر بر اساستجربه اى كه شخصا به دست آورده ام .
پس از اندك فعاليتى در اين زمينه در مصر، دريافتم كه اين سرزمين پر از بركت وكاميابى را عدم توفيق و ناكامى است . نتيجه آن را به شرح زير مى توان برشمرد:
1. سرزمين مصر جز به فرهنگ اهلبيت به چيز ديگرى نياز ندارد، آن هم به طريقى هوشمندانه و بررسى و مطالعه شده .و بهترين كسانى كه مى توانند به چنين مهمى به نيكوترين وجهى اقدام كنند، كسانىهستند كه در اين زمينه تجربه اى ژرف اندوخته ، و به درستى و پاكى نيت آزموده شدهباشند. سپاس خداى را كه تعداد آنها فراوان است . در مصر اساتيد دانشگاهها و پزشكانو مهندسان و قضات و متفكران و نويسندگان و غيره مى باشند...و بعدها به طور كلى دراين مورد مفصل سخن خواهم گفت .
2. از خلال تجربه و عمل دريافتم كتابهايى كه در حقيقت در خدمت به مكتب و يارى آن است، كتابهايى هستند موضوعى و مورد اطمينان ، به وسيله مؤ لفانى چون علامه عسكرى وشرف الدين و ديگران .
كتاب معالم المدرستين جلد اول و دوم در واقع شمشير برنده اى است بر فرق گمراهى وكوردلى و براستى مى توان گفت حرف آخر را زده ، و حق را از درونباطل بيرون كشيده و دليلى است قاطع كه مورد پذيرش محيط دانشگاه و مجامع علمى و جواسلامى ، كه به سند و دليل معقول و منقول اعتمادى تمام دارند، قرار گرفته است .
3. اين كتابها بايستى در كشور مصر به حد فراوان يافت شوند؛ بويژه در اين ايام كهخداوند نقاب از چهره كسانى برگرفته است كه چنان نشان مى دهند كه دشمنان سرسختشرك و مشركين هستند، و فقط خود آنها موحد و اهل توحيد مى باشند. آنها همواره پيرواناهل بيت را در رديف مشركان به حساب مى آورند، و آنچه را دارند در يارى دشمنان خدا ودشمنان انسانيت در طبق اخلاص مى گذارند، و شعارها و دروغهايشان گوش را كر مى سازد.همينها هستند كه از دير باز، مانعى بر سر راه پيشرفت ما بوده اند.
اما اكنون ميدان حركت و فعاليت باز است و آيات خداوندى تابان و تابناك ، و حركت دراين راه به چيزى نياز ندارد، جز اينكه منبع اصلى در اختيار مردم تشنه اين سامان گذاردهو به دست ايشان سپرده شود. من آنها را شايسته ترين مردم ايثارگر در خدمت به مكتب حق ،و تواناترين و آشناترين ايشان به شئون كشورشان يافته ام .
اينك شما، در چنين هنگامى مناسب و مكانى مناسب ، حق را به يارى برخيزيد كه پيروزى جزاز ناحيه خداوند نخواهد بود. و اول و آخر، سپاس ‍ خداى راست .
خادم اهل بيت عليهم السلام الربيعى
# لازم به توضيح است كه استاد ابوزينب الربيعى يكى از دانشمندان سرشناس و مبلغينپرحرارت مكتب اهل بيت در مصر است كه به سبب فعاليتهاى شجاعانه شان در تبليغ اينمكتب ، مدت دو سال را در زندانهاى مصر گذرانيده است .
مترجم .
نامه استاد الجزايرى
بسمه تعالى
به سرورم ، علامه و حبر فهامه ، جناب آقاى مرتضى عسكرى دام ظله و حفظه الله .
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مدتى است كه نامه گراميتان را دريافت داشته ام . اما جابجا شدنم از سوئد وانتقال غربتكده ام به ديار ديگرى چون سويس ، مانع از تسريع در پاسخ گرديده است .با اين حال ، عذر من بدتر از گناهم مى باشد.
از اينكه نسخه اى از كتاب معالم المدرستين و عبدالله بن سبا را برايم فرستاده ايد،متشكرم . بايد عرض كنم كه من با تنى چند از برادران يكدلم ، كه در درجهاول با توفيق الهى ، و در مرحله بعد به فضل نيروى استدلالتان در كتاب معالمالمدرستين جذب طريق حق و پيرو مكتب اهل بيت شده اند، به مطالعه و بررسى آنهاپرداختيم . خدايتان با همه خيراتش شما را پاداش دهاد. اينك ما همچنان در انتظار ديگر آثارسودمند شما مى باشيم كه جوياى حقيقت به اين سادگيها قانع نمى شود.
سرور، و ولى نعمت من ! ما در مورد كتاب معالم المدرستين به دو تن از برادران خود كهبه زبان فرانسه تسلطى كامل دارند مراجعه كرديم تا به عنوان نخستين قدم ، بهترجمه جلد اول آن اقدام كنند. اميدوارم به همين زودى ترجمه آن به پايان برسد تاگروه عظيمى از ساكنان مراكش بزرگ از آن بهره مند شوند. من در نظر دارم كه مقاله اىدر معرفى اين كتاب در روزنامه هاى الجزاير و مجله هايى كه سر ناسازگارى با فكراصيل ندارند منتشر كنم ، تا بدان وسيله كسانى كه با آن كتاب آشنايى ندارند، بهمطالعه آن ترغيب شوند.
حقيقتا مى گويم در صورتى كه آن كتاب منتشر شود، سودش به مراتب از كتاب مراجعاتدانشمند بزرگوار عبدالحسين شرف الدين ، با همه زيبايى عرضه و روانى ماده اشبيشتر خواهد بود. چه ، آن خود بابى ، و كتاب معالم المدرستين شما بابى ديگر است...تا آنجا كه مى نويسد:
آقاى عزيزم ! مايل بودم كه از تهران دين كنم تا مگر از نعمت ديدارتان برخوردار شوم وبدان وسيله بسيارى از موارد شك و حيرت را، كه همچنان بر دلم سايه افكنده است ، برطرف سازم و از درياى دانشتان ، و لو قطرات اندكى ، به كام تشنه ام برگيرم و عطشخود را فرو نشانم . اما تنگدستى و درگيرى به كارهاى فراوان ، كه بين من و مرادمواقع شده اند، مرا به خود نمى گذارند. و غربت را خود احكامى ويژه است . و دور نيست كهخداوند ديدار شما را برايم فراهم كند و بهره گيرى از ملاقاتتان را برايم ميسرگرداند كه او بر هر چيزى تواناست .
بار ديگر به خاطر دريافت كتابهاى بسيار گرانقدرتان تشكر مى كنم ، خداوند برعمر پرثمرتان بيفزايد، با توجه به اينكه همچنان در اشتياق دريافت بقيه آنها انتظارمى برم .
اينك شما را به خدايى مى سپارم كه شما ودايع او را تباه نساخته ايد. والسلام عليكم .
محمد الفاضلى الحسنى 10/12/1990
# استاد محمد الفاضلى الحسنى الجزايرى ، شاعر، اديب . نويسنده و يكى از دانشورانمعروف و سرشناس الجزاير مى باشد، و مقالاتش در مجلات و روزنامه هاى الجزايرپرطرفدار و خواننده است .
مترجم .
پيام براى تجديد حيات اسلامى و اتحاد مسلمانان  
پيام به رابطة العالم الاسلامى در مكه مكرمه ، و دانشگاه اسلامى مدينه منوره ، و حوزههاى علميه نجف اشرف و خراسان و قم و اصفهان ، و دانشگاه ازهر قاهره و زيتونه ، وقيروان در تونس ، و دانشگاه قرويين مراكش !
به همه متفكران جهان اسلام و دانشمندان و نويسندگان .
به همه مصلحين پر حرارت غيرتمند و كوشا، و خواهان توحيد كلمه مسلمين .
به همه مجاهدان و كوشندگان با اخلاص ، در راه بازگردانيدن حيات اسلامى بهكشورهاى اسلامى .
در اين فراخوانى ، با همه احترام و تكريم ، روى سخنم با شماست . اينك مى گويم جهاناسلام براى تجديد حيات اسلامى جنبشى را آغاز نهاده كه براى رسيدن به اين هدفپرشكوه و عالى ، اقدام به بررسى موضوعى از مصادر سنت پيامبر خدا (ص )، از سيرهو حديث ، كه در دسترس مسلمانان قرار دارد، و عدم بقا بر تقليد از سلف صالح دراستنباط احكام شرعى ، و درايت حديث ، امرى بسيار بجا و ضرورى است . چه ، تنها همين راهاست كه دسترسى و شناخت اسلام را از كتاب و سنت محقق ساخته ، اتحاد و يگانگىمسلمانان را در پيرامون آن دو، براى تجديد حيات اسلامى امكان پذير خواهد كرد.
اينك من ، تمامى اين مباحثى را كه به خاطر رسيدن به چنين هدفى ترتيب داده ام ، به همهشما تقديم مى كنم ؛ به اين اميد كه در آنها تنها به ديد علمى نگريسته ، و مرا به موارداشتباهاتى كه ناشى از هر غير معصومى است آگاه فرماييد.
قل هذه سبيلى ، اءدعوا الى الله على بصيره اءنا و من اتبغى و سبحان الله و ما اءنا منالمشركين .
مؤ لف

fehrest page

back page

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation