ساير مسائلی كه به عالم پس از مرگ مربوط میشود بحث كرده است ، ولی دردوازده آيه رسما پس از ايمان به خدا از " ايمان به روز آخر " ياد كردهاست . قرآن كريم در مورد عالم قيامت تعبيرات مختلفی دارد و هر تعبيری بابیاز معرفت است ، يكی از آنها " « اليوم الاخر »" . است قرآن كريم بااين تعبير خود دو نكته را برای ما يادآوری میكند : الف . اينكه حيات انسان بلكه دوره جهان ، مجموعا به دو دوره تقسيممیشود و هر دوره را به عنوان يك " روز " بايد شناخت : يكی روز ودورهای كه اول و ابتداست و پايان میپذيرد ( دوره دنيا ) ، ديگر روز ودورهای كه آخر است و پايان ناپذير است ( دوره آخرت ) ، همچنانكه دربرخی تعبيرات ديگر قرآن ، از حيات دنيوی به " اولی " و از حياتاخروی به " آخرت " ياد شده است ( 1 ) . ب . ديگر اينكه هم اكنون كه دوره اول و نخستين حيات را طی میكنيم وبه دوره دوم و روز دوم نرسيدهايم و از ما پنهان است ، سعادت ما در اينروز و آن روز به اين است كه به آن دوره و آن روز " ايمان " پيدا كنيم. سعادت ما در اين روز از آن جهت بسته به اين ايمان است كه ما رامتوجه عكسالعمل اعمال ما میكند و میفهميم كه اعمال و رفتار ما ازكوچكترين انديشهها و گفتارها و كردارها و خلق و خويها گرفته تا بزرگترينآنها مانند خود ما روز اول و روز آخر دارند . چنين نيست كه در روز اولپايان يابند و معدوم گردند ، بلكه پاورقی : . 1 " و ان لنا للاخره و الاولی »" ( ليل / 13 ) ، " و للاخره خيرلك من الاولی »" ( ضحی / 4 ) |