خداست آن كه بادها را فرستاد ، پس ابری را پراكنده و دگرگون كرد ،سپس آن ابر را به سوی سر زمين مردهای رانديم و آنگاه زمين را كه مردهبود زنده كرديم ، زنده شدن در قيامت نيز چنين است . نيز در سوره حج آيات 5 - 7 میفرمايد : « و تری الارض هامده فاذا انزلنا عليها الماء اهتزت و ربت و انبتتمن كل زوج بهيج 0 ذلك بان الله هو الحق و انه يحيی الموتی و انه علی كلشیء قدير 0 و ان الساعه آتيه لا ريب فيها و ان الله يبعث من فی القبور . زمين را میبينی در حالی كه افسرده و مرده و ساكن است ، اما همينكهباران بر آن فرود آورديم ، به جنبش آيد و برآيد و از هر نوع گياه بهجتافزا بروياند . آن بدان جهت است كه منحصرا ذات خدا حق است و اومردهها را زنده میكند و او بر همه چيز تواناست و قيامت آمدنی است بدونشك ، و خداوند آنان را كه در قبرها خوابيدهاند بر میانگيزاند .آيات ديگر از اين قبيل كه قيامت را خارج از نظام موت و حيات عالمهستی كه نمونه كوچكش را در زمين میبينيم ، نمیداند فراوان است و ما بههمين دو آيه قناعت میكنيم . تفاوت اين گروه آيات با گروه اول در اين است كه تنها به قادر بودنخداوند تكيه نمیكند بلكه نمونه مشابه میآورد كه در جهان محسوس قدرتخداوند به همين صورت تجلی كرده و عمل نموده است . ج . گروه سوم آياتی است كه قيامت را امر ضروری و حتمی معرفی میكند ونبود آنرا مستلزم يك امر ناروا ( محال ) درباره ذات خداوند میداند . |