مقايسه با قدرتی كه اولين بار حيات را در جسم مرده آفريد چطور ؟ باقياس به آن قدرت امری است ممكن و قابل انجام . آيات زيادی در قرآن كريم آمده كه در همه آنها با تكيه به قدرت الهیدرباره قيامت بحث میكند . مفاد همه اين آيات اين است كه مشيت خدایعادل حكيم چنين اقتضا دارد كه قيامت وجود داشته باشد و هيچ مانعی در راهاين مشيت نيست . همان طور كه اولين بار معجزه حيات و خلقت از اينمشيت سر زد و جهان را و انسان را و حيات را آفريد ، بار ديگر در قيامتانسان را زنده میكند . . 2 گروه دوم آياتی است كه به ذكر نمونه میپردازد . اين گروه به نوبهخود به دو دسته تقسيم میشود : الف . آياتی كه جريان خاصی را در گذشته شرح میدهد كه مردهای از نوزنده شده است ، مانند آياتی كه در داستان حضرت ابراهيم آمده است كه بهخداوند گفت : پروردگارا ! به من چگونگی زنده كردن مردگان را بنمايان .در پاسخ او گفته شد : مگر به آن ايمان نداری ؟ او گفت : چرا . اين تقاضابرای اين است كه قلبم مطمئن گردد . به او گفته شد : چهار مرغ را بگير وسرهای آنها را ببر و بدنهای اينها را تكه تكه بكن و هر قسمتی را بر كوهیقرار بده و سپس آن مرغها را بخوان ، خواهی ديد به امر خدا آن مرغها زندهخواهند شد و به سوی تو خواهند آمد . ب . آياتی كه به يك امر خارق العاده و استثنايی مانند داستان ابراهيماستناد نكرده است ، بلكه نظام موجود و مشهود را كه همواره زمين و گياهاندر فصل پاييز و زمستان میميرند و سپس در |