سعادتمندانه جاويدان قابل رشد و پرورش است ، يعنی در يك حيات جاويدانو برای يك حيات جاويدان مفهوم و معنی صحيح پيدا میكند . انسان نه تنها در نظام ايمان و عمل صالح در اوجی بالاتر از طبيعت پروازمیكند و بذرهايی مافوق روابط مادی میپاشد ، در نظام ضد ايمان و عمل صالحكه در اصطلاح قرآن نظام كفر و فسق ناميده میشود نيز كارهايش از حدودحسابهای طبيعی و حيوانی و از حدود نيازهای بدنی و روابط طبيعی خارج میشودو جنبه روحی و جاودانگی به خود میگيرد ولی به صورت انحرافی ، و از اينرو استحقاق نوعی حيات جاويدان پيدا میكند كه متاسفانه برای خودش دردهاو رنجها همراه دارد و به اصطلاح دينی او را جهنمی میكند . انسان چنين نيست كه اگر در مدار ايمان و عمل صالح حركت نكند ، خود رادر مدار حيوان محدود كند ، بلكه به اصطلاح زير صفر میرود و به تعبير قرآن" « بل هم اضل »" ( 1 ) يعنی از حيوان پست تر و گمراه تر میگردد .اكنون اگر حيات جاويدان در كار نباشد ، مثل انسانهايی كه در نظامايمان و عمل صالح حركت كردهاند و انسانهايی كه در نظام ضد ايمان و عملصالح حركت كردهاند مثل شاگردانی است كه برخی تكاليف خود را به نحواحسن انجام دادهاند و برخی ديگر وقت خود را به بازيگوشی گذراندهاند ومعلم بخواهد همه آنها را از نمره محروم سازدژ اين محروميت ظلم است و برخلاف اصل عدل پاورقی : . 1 اعراف / . 179 |