و كل واقعيت در اختيار فرشته خدا قرار میگيريد . مقصود شبهه كنندگان از گم شدن اين است كه هر ذرهای از بدن ما به جايیمیافتد و اثری از آن باقی نمیماند ، پس چگونه اين بدن ما را بار ديگرزنده میكنند ؟ عين اين شبهه كه مربوط است به متفرق شدن و گم شدن اجزای بدن ، درآيات ديگر قرآن نيز آمده است و جواب ديگری به آن داده شده است و آناينكه همه اين " گم شدنها " ، از نظر شما گم شدن است ، برای بشر دشوارو بلكه ناممكن است كه اين ذرات را جمع آوری كند ، اما برای خدا كه علمو قدرتش نامتناهی است هيچ اشكالی نيست . در آيات مذكور سخن منكران مستقيما درباره اجزای بدن است كه چگونه واز كجا جمع آوری میشود ؟ ولی در اينجا به گونه ديگر جواب داده است ،زيرا در اينجا سخن صرفا در اين نيست كه اجزای بدن هر كدام به جايیمیافتد و اثری از آنها نيست ، بلكه در اين است كه با گم شدن اجزای بدن، ما گم میشويم و ديگر " ما " و " من " در كار نيست . به عبارتديگر ، سخن شبهه كنندگان اين است كه با متفرق شدن اجزاء بدن شخصيتواقعی ما نيست و نابود میشود . قرآن در اينجا اين گونه پاسخ میگويد كهبرخلاف گمان شما شخصيت واقعی شما هيچ وقت گم نمیشود تا نيازی به پيداكردن داشته باشد ، از اول در اختيار فرشتگان ما قرار میگيرد . اين آيه نيز در كمال صراحت بقای شخصيت واقعی انسان ( بقای روح ) راپس از مرگ ، علی رغم فانی شدن اعضای بدن ، ذكر میكند . |