بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اسلام همان اسلام است,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     20 -
     21 -
     22 -
     23 -
     24 -
     25 -
     26 -
     27 -
     28 -
     29 -
     30 -
     31 -
     32 -
     33 -
     34 -
     35 -
     36 -
     37 -
     38 -
     39 -
     40 -
     41 -
     42 -
     43 -
     44 -
     45 -
     46 -
     47 -
     48 -
     49 -
     50 -
     fehrest - فهرست مطالب
 

 

 
 

مسلمانان و برادري اسلامي

يكي ديگر از دستورات اسلام, برادري اسلامي  است كه مسلمانان به آن پاي بند بودند. بر اين اساس يك فرد مسلمان, ديگر مسلمانان, چه مرد و چه زن را برادر و يا خواهر دينيِ خود مي‏ دانست و خداي متعال نيز مي‏ فرمايد: (انما المؤمنون أخوة)2.

و هم‏چنان‏ كه تاريخ نگاران نگارش كرده ‏اند پيامبر نيز دو بار ميان مسلمانان پيوند برادري ايجاد كرد. يك بار در مكّه و بارِ ديگر در مدينه. رسول خدا در مدينه بين مهاجران و انصار برادري برقرار كرد. در نتيجه هر يك از مهاجران با يكي از انصار برادر شدند و اين به روشني گوياي آن است كه يكي از وظايف نظام تعدد آرا و احزاب آزاد, كه رمزِ پيشرفت و شكوفايي يك ملّت است؛ همانا حفظِ شؤونِ برادري در ميان يكايك آن ملت و نيز پاس داشتن حقوق برادري در تعاملِ آنان با يكديگر است. هم ‏چنان‏ كه انصار و مهاجران نيز اين شؤون و حقوق را حفظ و رعايت مي‏ كردند. درست عكس آنچه  امروزه در بينِ گروه‏ هاي اسلامي مشاهده مي ‏شود. اين‏ها همديگر را ضايع مي‏ كنند و به هيچ وجه به اصول اولية تعدّد آرا و احزاب, كه اسلام براي آنان ترسيم نموده پاي‏بند نيستند, لذا زماني كه با يكديگر در ستيزند نمي‏توانند از اسلام دم زده, و يا خود را به مسلمانان نسبت دهند, چرا كه با اين سوء نيت و بد رفتاريِ خود, چيزي جز بدنامي نصيب اسلام و مسلمانان نمي‏ كنند, در حقيقت آنان با رفتار ناپسند خود, برادري اسلامي را كه آيين اسلام بر مسلمانان واجب كرده است, زير پا گذاشته‏ اند.

باري, مفهوم برادري اسلامي, همان رفتاري است كه انصار با برادرانِ  مهاجر خويش داشتند, خانه به آنان دادند و آن‏ها را مهمان خود نمودند, و همة نيازمندي‏ هاي اولية زندگي را در اختيار و دسترس مهاجرين قرار دادند؛ و آنان را در كسب و كار و تجارت, كشت و زراعت, و حرفه و صنعت و غيره سهيم نمودند.

امروز كمترين حدّ پاي بندي به همبستگي اسلامي اين است كه: چنانچه مسلماني از هر نقطة جهان, به كشوري اسلامي مسافرت كرد و در آنجا ساكن شد؛ مسلمانان آن سامان با او به گونه‏اي رفتار و برخورد نمايند كه با همديگر رفتار و برخورد مي‏ كنند.

2. در حقيقت مؤمنان با هم برادرند. سوره حجرات, آية 10.
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation