بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اسلام همان اسلام است,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     20 -
     21 -
     22 -
     23 -
     24 -
     25 -
     26 -
     27 -
     28 -
     29 -
     30 -
     31 -
     32 -
     33 -
     34 -
     35 -
     36 -
     37 -
     38 -
     39 -
     40 -
     41 -
     42 -
     43 -
     44 -
     45 -
     46 -
     47 -
     48 -
     49 -
     50 -
     fehrest - فهرست مطالب
 

 

 
 

داوري در اسلام

اسلام به مسئله قضاوت و دادگستري در جامعه اهمّيت ويژه‏ اي قايل است و لذا, امنيت, آسايش, آرامش و آسودگيِ كامل و حفظ آبروي مسلمانان را در سايةاحياي اين بخش از دين مي‏ داند و حفظ حقوق فردي و اجتماعيِ آنان را مقرر مي‏ دارد, لذا براي تحقق همة اين موارد و تضمينِ تداوم آنها, براي قوة قضائيه, استقلالي ويژه, و جايگاهي برجسته و  احترامي فوق‏ العاده قايل شده است. و كارِ قاضي را با دو زاويه ديد, از جهتي دشوار و از جهتي آسان قرار داده است.

اسلام از جهت بي طرفي و عدم جانبداري يكي از طرفين دعوا, و نيز از جهت دقّت, و تقوا در صدور حكم, و پرهيز از رشوه خواري يا گرفتن هديه, بر قاضي سخت گرفته است تا جايي‏كه در تهديد او مي‏ فرمايد: (القاضي علي شرف جهنم) «قاضي بر لبة پرتگاه جهنم قرار دارد», امّا از جهتِ سادگيِ كار و قرار ندادن و نداشتنِ حاجب و دربان بر او آسان گرفته است. هم‏ چنين بر او لازم دانسته در قضاوت و پايان دادن به اختلافِ طرفين شتاب نمايد؛ بدون آن‏كه از طرفين دستمزدي طلب كند يا از آنان ماليات و كارمزد و مانند ان در يافت نمايد. چه اين‏كه اسلام چنين عملي را سخت بر او حرام كرده است, و مسلمانان نيز به اين اصول و مقررات مربوط به امر قضا پاي‏بند بودند. در نتيجه قضاوت در بين آنان طبق اوامر اسلام و نواهي قرآن و بيان پيامبر و امامان اهل بيت عليهم السلام صورت مي‏گرفت. از اين رو امر قضاوت, در نهايتِ سادگي و بدونِ اِتلاف وقت و مال, و همزمان در نهايتِ پاكي و عدالت, و بدون هيچ گونه انحراف و جانبداري و اجحاف و دست به دست كردن به سامان مي‏ رسيد.

تاريخ نگاران آگاه غربي معترفند: يكي از عوامل پيشرفتِ شگرف و گسترش سريع اسلام ناشي از اين بود كه مردم سادگي, پاكي, دادگري, سلامت, استقلال, بي‏طرفي و برابري همگان از حاكم و محكوم گرفته تا زمامدار و رعيّت را در قضاوت اسلامي مشاهده كردند. به گونه‏اي كه حتّي رسول خدا و اميرمؤمنان عليه السلام خود, همراه با طرف دعواي‏شان بي‏ آن‏كه ميان خود و ايشان تفاوتي قائل شوند, در دادگستري حضور مي ‏يافتند.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation