بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اسلام همان اسلام است,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     20 -
     21 -
     22 -
     23 -
     24 -
     25 -
     26 -
     27 -
     28 -
     29 -
     30 -
     31 -
     32 -
     33 -
     34 -
     35 -
     36 -
     37 -
     38 -
     39 -
     40 -
     41 -
     42 -
     43 -
     44 -
     45 -
     46 -
     47 -
     48 -
     49 -
     50 -
     fehrest - فهرست مطالب
 

 

 
 

نمـاز و زكـات

اسلام به مسلمانان دستور داده است نماز را كه ارتباط روحي با خداوند است, بپا دارند, و پرداخت زكات را كه يك نوع ارتباط مادي با مردم است, بر ايشان واجب گردانيده. و با اين دو ارتباط است كه, زندگي فرد و جامعه نظم و سامان مي‏يابد. در آيه شريفه آمده است: (الذين إن مكّنا هم في الإرض أقاموا الصلاة و آتو الزكاة)1, و نيز مي‏فرمايد: (إن الصلاة كانت علي المؤمنين كتاباً موقوتاً)2 و (والذين في أموالهم حق معلوم للسائل و المحروم)3.در آغاز اسلام, مسلمانان به اوامر اسلام گردن نهاده, در بپا كردن نماز حتي در سخت‏ترين شرايط از رسول خدا پيروي كردند هم‏چنان‏كه يكي از نمونه‏هاي آن در جريان نماز خوف, در تاريخ ثبت شده است, و در عينِ نيازمندي و تنگدستي, خمس و زكات مي‏پرداختند و در شرايط بسيار دشوار مادّي, براي تقرّب به خداوند انفاق مي‏كردند و صدقه مي‏دادند. همياري و همدردي مسلمانان با يكديگر, به ويژه انصار و مهاجرين, نمونه‏هايي است كه در اين زمينه مي‏توان به آنها اشاره كرد. به عنوان مثال انصار در مدينه, از مهاجراني كه از مكه و ديگر مناطق به مدينه آمده بودند استقبال كردند و نه تنها ايشان را مسكن داده و با آنان همدردي مي‏نمودند بلكه, آنان را بر خود مقدم مي‏داشتند تا آن جايي‏كه يك مسلمان انصاري داراي دو همسر بود يكي را طلاق مي‏داد و چون عدة, او تمام مي‏شد, وي را به ازدواج مسلماني از مهاجرين در مي‏آورد, و بدينسان مسلمانان صدرِ اسلام با دادن زكات و پرداخت صدقات به هم يكديگر را كمك مي‏كردند. و دركنار آن  بر بندگي و عبادت, و نماز و روزه نيز خوگرفته بودند4.

1. كساني كه چون در زمين به آنان توانايي دهيم, نماز برپا مي‏دارند و زكات مي‏دهند. سوره حج, آية 41.

2. نماز بر مؤمنان, در اوقات معيّن  مقرّر شده است. سوره نساء, آية 103.

3. و كساني كه در اموالشان حقي است معلوم؛ براي سائل و محروم. سوره معارج, آية 24 و 25.

4. پرداختن به نماز و عبادت در برخي از مسلمانان به طوري بود كه بيشتر وقت خود را به آن پرداخته و زن و فرزند و كسب و كار را رها كرده‏ بودند. امّا رسول خدا& آنان را از اين كار به شدت باز داشت و به شدّت  فرمود: ]لارهبانية في الاسلام[ « در اسلام رهبانيت نيست».

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation