اسلام برترين نظام اقتصادي
به هرحال, نظام مالي اسلام برترين نظام اقتصادي است كه جهان بشريت از آغاز حيات تا انقراض خويش آنرا شناخته يا خواهد شناخت, زيرا با دستورها و قانونهاي عادلانة خود, ميتواند همة مردم را بينياز گرداند, و رفاه و آسايش زندگي آنان فراهم كند؛ ليكن به شرط آنكه به طور كامل مقررات آن إجرا شود, امّا چنانچه بخشي از آن را گرفته و قسمي ديگر ترك شود؛ نتيجهاي جُز فساد و ناخشنودي خداي متعال و زشت نشان دادن چهرة اسلام چيزي در پي نخواهد داشت. كه اين خود گناه نابخشودني است. به عنوان مثال اسلام گرفتن اموال مردم را هر چند كم, و زير هر عنوان, به طور مطلق حرام ميشمارد, لذا اموري مانند ربا, رشوه, گُمرك, ماليات, مصادرة اموال, تعرفههاي ساختمان, بازرگاني, شغل, صنعتگري, شركت و مانند آن در نظام اقتصادي اسلام وجود ندارد. و مالياتهاي اسلامي در خمس, زكات, جزيه و خراج محدود ميشود.
شخصي خدمت امام صادق علیه السلام رسيده دربارة زكات و أموالي كه زكات به آنها تعلق ميگيرد پرسيد و عرض كرد: در شهرهاي ما برنج هست. آيا بر من واجب است زكاتِ برنج را بپردازم؟ حضرت او را از اين كار نهي كرد و فرمود: من به تو ميگويم رسول خدا زكات را بر نُه چيز واجب فرمود و تو ميگويي در شهرهاي ما برنج هست؛ پس بنا به فرمايش حضرت زكات به برنج تعلق نميگيرد, و همچنانكه از فقهاي بزرگ ما نقل شده, و اينجانب نيز از مرحوم پدرم شنيدم1, به كساني كه ميخواستند بيش از حقوق شرعي كه بر گردنشان بود بپردازند2, اظهار ميداشتند من نميخواهم حتّي يك ريال از حقوقِ شرعي نزد شما باقي بماند و همينطور مايل نيستم حتّي يك ريال اضافه بر آن دريافت نمايم.
و در حديث آمده است؛ «خداوند براي بندگانِ فقيرِ خود, حقِّ مشخصي را در اموال ثروتمندان قرار داده است.» لذا؛ فقيه يا غير فقيه حق ندارد چيزي از اموال فقيران را در أموال ثروتمندان قرار دهد و بر عكس. مگر آنچه كه خداوند واجب فرموده و رسول خدا بيان نموده است.
رسول خدا ميفرمايد: ( انّما أمرت أن آخذ من أغنيائكم و أضع في فقرائكم). « من امر شدهام مال را از ثروتمندان بستانم و در راه فقيران شما مصرف كنم.
آري, اين شيوة مسلمانان در گذشته بود. امّا در اين روزگار همانگونه كه بر همگان روشن است وضع كاملاً متفاوت شده است.
1. مرحوم حضرت آية الله العظمي حاج سيد مهدي شيرازي كه يكي از مراجع تقليد زمان خويش بود.
2. اين عمل را بعضي بنا بر احتياط, انجام ميدادند.