بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اسلام همان اسلام است,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     20 -
     21 -
     22 -
     23 -
     24 -
     25 -
     26 -
     27 -
     28 -
     29 -
     30 -
     31 -
     32 -
     33 -
     34 -
     35 -
     36 -
     37 -
     38 -
     39 -
     40 -
     41 -
     42 -
     43 -
     44 -
     45 -
     46 -
     47 -
     48 -
     49 -
     50 -
     fehrest - فهرست مطالب
 

 

 
 

ثروت در اسلام

اسلام دستورات ويژه اقتصادي دارد كه به مسلمانان سفارش شده كه از اين روش پيروي نمايند. نظامي كه در تعادل و انسجام, هيچ نظامِ اقتصاديِ ديگري به استواري آن نمي‏رسد, زيرا همة نظام‏هاي اقتصادي ديگر از افراط يا تفريط, و قصور يا تقصير خالي نيستند. حال آن‏كه در ساية نظام اقتصاديِ كاملِ اسلام, فرد و جامعه, و زمامدار و مردم سعادتمند خواهند بود.

اين نظام از سويي, امور منفي همچون: ربا, غش در داد و ستد, رشوه, اسراف و تبذير, خوردن به ناحق اموال مردم, مصادرة اموال, ماليات‏هاي كلان بر ساخت و سازها, به داد و ستدهاي مِلكي, ماليات بر صادرات و واردات, و بر حرفه‏ها و پيشه‏هاي شغلي و ... كه به نوعي با مسائل اقتصادي در ارتباطند را ممنوع و حرام كرده است. و از سوي ديگر امور مثبتي همچون:  باز گرداندن امانت‏ها, پاي‏بندي به پيمان‏هاي معاملاتي, تقسيم ارث بين وارثان, خمس, زكات, جزيه, خراج و پاره‏اي از پراخت‏هاي مالي ديگر را بر مردم واجب مي‏گرداند. و يكي ديگر از سفارش‏هاي اسلام اداي حقوق مردم است. بايد اموال و دارايي‏هاي مردم   حفظ شود و بخششِ اموال در راه منافع عمومي, امور خيريّه, قرض الحسنه, و ديگر اموري را كه موجب پيوند و انسجام جامعه و استحكام روابطِ اقشار مختلف جامعه اسلامي و همچنين استواريِ پايه‏هاي آن مي‏گردد؛ موجب تشويق قرار مي‏دهد. مسلمانان عصرهاي گذشته به اين امور اهميّت ويژه‏اي مي‏دادند و در اجراي اوامر و نواهي نظام اقتصادي دقت كافي به كار مي‏بستند, لذا ربا و رشوه, تقلب و اسراف در ميان آنها كمتر بود. اموال يكديگر را به ناحق نمي‏خوردند. و در مقابل, امانتدار و به پيمان‏هايشان پاي‏بند بودند. ارث را به وارثان حقيقي ادا مي‏كردند و به دادن خمس و زكات و برخي انفاق‏هاي واجب و مستحب پاي‏بند بودند. سنت قرض‏الحسنه درميان مسلمانان يك امر رايجي بود. و دريك كلام تمامِ احكامِ مالي (اقتصادي) اسلام را رعايت مي‏كردند و به آن پاي بند بودند, لذا هم خود سعادتمند شدند و هم موجب رستگاري مردم و آباديِ سرزمين‏ها گشتند.

امّا با كمال تأسف امروزه مسلمانان از نظام اقتصادي اسلام فاصله گرفته‏اند, و از آن روي  گردان شده‏اند, به گونه‏اي كه همة محرّماتِ مالي در بين آنها گسترش يافته بيشتر واجبات و مستحباتِ مربوط به نظامِ ماليِ اسلام, متروك مانده است. به‏طوري كه نظامِ ربا, بي چون و چرا بر نظام بانكي كشورهاي اسلامي حاكم شده است. هم‏چنان‏كه نظامِ تقسيم ارث نيز در بين آنان مخدوش گرديده است, به گونه‏اي كه بسياري از آنها به احكام ارث عمل نمي‏كنند, يا بهرة زن را, به اندازة بهرة مرد قرار مي‏دهند. و اين بر خلاف فرمايش خداوند در قرآن است كه مي‏فرمايد: (للذكر مثل حظّ الأنثَييْن)1.

1. سهم پسر, چون سهم دو دختر است. سوره نساء, آية 11.
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation