مقتل
هم به معناى محل قتل است،هم كتابى كه در باره شرح قتل حسين بن على«ع»و واقعهكربلا نوشته شده باشد.به نقل دهخدا:جايى و زمينى كه كسى درآنجا كشته شده باشد.البته به معناى جايى و عضوى از بدن نيز گفته كه اگر تير يا تيغى برآنجا وارد آيد،سبب قتل شخصمىشود.
(لغتنامه دهخدا)به انگيزه زنده نگهداشتن ياد حادثه عاشورا و شهداى كربلا،ازصدر اسلام تاكنون،همواره كتابهايى بعنوان«مقتل»نوشته شده و مىشود.شيخ آقا بزرگتهرانى بيش از هفتاد كتاب را با همين عنوان نام مىبرد كه به حادثه كربلا مربوط مىشود (20) و«مقتل»اصبغ بن نباته(از ياران على عليه السلام)را اولين مقتلى مىداند كه نگاشته شدهاست. (21) نام برخىاز مقتلهاى معروف از اين قرار است(البته آنها كه عنوان«مقتل»دارد):
«مقاتل الطالبيين»:نوشته ابوالفرج اصفهانى(م 356)كه در شرح حال و ذكر اسامىشهداى فرزندان ابو طالب است.اين كتاب به فارسى نيز ترجمه شده است:«سرگذشتكشتهشدگان از فرزندان ابوطالب»سيد هاشم رسولى محلاتى«مقتل ابى مخنف»:نوشته لوط بن يحيى بن سعيد بن مخنف،معروف به ابو مخنف كهدر باره حوادث عاشوراست.اين كتاب نيز به فارسى ترجمه شده است.اخيرا با نام«مقتلالحسين و مصرع اهل بيته و اصحابه فى كربلا»در 230صفحه توسط مؤسسة الوفاء چاپشده است.
«مقتل خوارزمى»:متن تاريخى مربوط به حوادث كربلاست،در دو جزء كه توسطموفق بن احمد مكى خوارزمى(م 568)تاليف شده و اغلب مطالبش را از تاريخابن اعثم(م 314)نقلكرده است.
«مقتل الحسين»:عبد الرزاق المقرم(م 1391 ق در نجف)كه در باره نهضتحسينىاست و وقايع كربلا از خروج امام حسين«ع»از مدينه تا حوادث پس از عاشورا را دربر دارد.كتابهاى مقتل ديگرى هم معروف است،همچون:نفس المهموم،لهوف،منهاج الدموع،العيون العبرى،مثير الاحزان،روضة الشهدا،اسرار الشهادة،منتهى الآمال،بحار الانوار،ج 45 و....
منزل
جاى فرود آمدن و استراحت كردن در طول مسافرت،خان،كاروانسرا،توقفگاه.درسفرهاى قديم،هر مرحله و بخشى را كه يك فرد يا كاروان در يك روز بصورت پيادهمىپيمود، «منزل»مىگفتند.اگر سفر سواره بود،مقدارى كه به يك مرحله مىرسيدند واسب را عوض مىكردند،منزل به حساب مىآمد،اين فاصله،گاهى سه فرسخ و گاهى پنجفرسخ بود.البته در باره فاصله دو منزل،نمىتوان مسافت دقيقى تعيين كرد،ولى بطورمتوسط،فاصله دو منزل چهار فرسخ بوده است. (35) بين مكه و كربلا هم منزلگاههايى بوده است كه امام حسين«ع»در آنها فرود آمده يا ازآنها گذشته و در برخى از آنها شب را به صبح آورده است.منزلها برخىمشهورتر است.
امام حسين«ع»و كاروان وى در همه منزلهاى بين راه،بار نمىانداخت،بلكه اغلب دومنزل يكى بار مىافكند.منزلهاى بين مكه و كوفه به ترتيبى كه در«مناقب»آمده،چنيناست:ذات عرق،حاجز،خزيميه،ثعلبيه،شقوق،شراف،نينوا،عذيب الهجانات،كربلا. (36) ترتيب ديگرى در«معجم البلدان»آمده كه به اين صورت است:صفاح،ذات عرق،حاجز،خزيميه،زرود،ثعلبيه، شقوق،زباله،شراف،ذوحسم،بيضه،رهيمه،قادسيه،عذيبالهجانات،قصر بنى مقاتل،نينوا،كربلا. البته منزلگاههاى ديگرى هم در متون تاريخى يادشده از قبيل اجاء،قطقطانه،بطن الرمه (37) و جز اينها،كه براى توضيح بيشتر در باره هر يك ازمنازل ياد شده،به عنوان آن در اين فرهنگمراجعه كنيد.
اجمالى از سير حوادث طول راه در اين منزلها از اين قرار است:سيد الشهدا«ع»،پس ازخروج از مكه به سوى عراق،در منزلگاه ذات عرق در برخورد با بشر بن غالب،از اوضاعكوفه با خبر شد،در منزل حاجز و بطن الرمه،قيس بن مسهر صيداوى را همراه با نامهاى بهسوى كوفيان فرستاد،در منزل زرود،با زهير بن قين ملاقات كرد و او را به پيوستن بهخويش فرا خواند،در منزل ثعلبيه،از شهادت مسلم و هانى در كوفه آگاه شد.در منزلزباله،با فرستاده عمر سعد ديدار كرد،در منزل شراف،با سپاه حر برخورد نمود و خطبهخواند،در منزلگاه بيضه،با خطبهاى امويان را معرفى كرد و در منزل ذى حسم،درسخنرانى خويش،بى وفايى و ناپايدارى دنيا را ترسيم نمود.روز اول ماه محرم،در منزلگاهقصر بنى مقاتل فرود آمد و پس ازآن در سخنى از شهادت خويش خبر داد و روز دوممحرم وارد سرزمين كربلا شد.
پس از شهادت امام«ع»و انتقال اسراى اهل بيت به كوفه،آنان را از كوفه به شام حركتدادند، پيمودن اين مسير طولانى روى شترهاى بى محمل و با بدرفتارى ماموران و نيز غلو زنجير بر گردن امام سجاد«ع»از مصائب اسراى خاندان پيامبر بود.اين مسافت نيزمنزلگاههايى داشت كه اهل بيت«ع»از آنها عبور داده شدند تا به دمشق رسيدند،نام منازلكوفه تا دمشق از اين قرار است:تكريت،موصل،حران،دعوات،قنسرين،سيبور،حمص،بعلبك،حماة،حلب، نصيبين،عسقلان،دير قسيس و دير راهب.در يكى از منابع،خطسير اسرا از كوفه به شام اينچنين آمده است:كنار شط فرات،تكريت،وادى نخله،مرشاد،حران،نصيبين،موصل،حلب، دير نصرانى،عسقلان،بعلبك،شام. (38) نام منازل ميان كوفه تاشام به اين صورت نيز نقل شده است:قادسيه،تكريت،موصل،تلعفر،دير عمروه،صليا،وادى نخله،ارمينا،لينا،كحيل،جهينه، نصيبين،دعوات،كفر طاب،سيپور،معرة النعمان،شيزر،حماة،بعلبك،عسقلان. (39) با پخش خبر شهادت امام حسين در كربلا در ميان اقوام وطوايف،عكس العملهاى گوناگون و اعتراضآميزى در مناطق مختلف نقل شده است.
بويژه در منزلگاههاى كوفه تا شام،حتى ساكنان دهكدههاى مسيحى نشين گاهى با ورودنيزه دارانى كه سرهاى شهدا را حمل مىكردند به آبادى يا قلعه خويش مخالفتمىكردندو راه نمىدادند. (40)
ميدان
زمين گسترده و عرصهاى كه در آن،جنگ،كشتى،اسبدوانى،چوگان بازى،ورزش ومسابقات انجام گيرد،ميدانگاه،معركه،فاصله ميان دو لشكر كه در آن جنگ كنند،مجموعلشكرگاه دو طرف و محل جنگ ايشان». (57) در قديم،بيشتر عرصه كارزار را مىگفتند كهنيروهاى متخاصم رو در روى هم قرار مىگرفتند و به نبرد تن به تن،سپس حمله گستردهدست مىزدند.نيروهاى مستقر در ميدان را هم به جناح چپ و راست و قلب تقسيم كرده،به آرايش نيرو مىپرداختند،ميمنه،ميسره و قلب،نام اين نيروها بود.در عاشورا،يارانسيد الشهدا يكايك به ميدان نبرد مىرفتند،جنگيده،جان خود را فداى امام خويشمىكردند.خيمه گاهاستقرار نيروها به اندازهاى از ميدان فاصله داشت كه تيرها به آن نرسد.
از نظر فقهى كشته شدگان در ميدان و معركه جنگ هم شهيد محسوب مىشوند.
پىنوشتها
1-زيارت عاشورا،بحار الانوار،ج 98،ص 294.
2-كامل الزيارات،ص 168.
3-تفسير«البرهان»،سيد هاشم بحرانى،ج 2،ص 418.
4-همان،ج 3،ذيل آيه فوق.
5-بحار الانوار،ج 24،ص 224.
6-همان،ص 226.
7-براى شناخت پليديها و جنايات معاويه،ر.ك:«الغدير»،ج 1،ص 138 تا 384.
8-مع الحسين فى نهضته،ص 54.
9-الغدير،علامه امينى،ج 10،ص 161.
10-همان،ج 1،ص 198،موسوعة كلمات الامام الحسين،ص 271.
11-حياة الامام الحسين بن على،ج 2،ص 234.
12-همان،ص 237،الفتوح،ابن اعثم كوفى،ج 4،ص 332.
13-مع الحسين فى نهضته،ص 76 به نقل از مقتل خوارزمى.
14-بحار الانوار،ج 45،ص 133.
15-همان،ص 136.
16-مجمع البحرين.
17-بحار الانوار،ج 45،ص 58 و 59 و 61.
18-مقتل الحسين،مقرم،ص 177.
19-موسيقى مذهبى ايران،ص 37.
20-الذريعه،ج 22،ص 21 به بعد.همچنين در كتاب«نگرشى به مرثيهسرايى در ايران»عبد الرضا افسرى كرمانى،ص 137،بيش از شصت كتاب شعر و به نثر عنوان«مقتل»را با نامگردآورندگان آنها آورده است.
21-همان،ص 23،شماره 5838.
22-فصلنامه هنر،شماره 3،ص 233.
23-كامل الزيارات،ص 168.
24-كيهان فرهنگى،سال 10 شماره 3،ص 31.
25-ر.ك:«تاريخ تكايا و عزادارى قم»،ص 222.
26-نهضت امام خمينى،ج 3،ص 43 به نقل از انديشههاى آخوندزاده.
27-همان،ص 46.
28-صحيفه نور،ج 7،ص 4
29-«حاج آقا حسين قمى،قامت قيام»،محمد باقر پورامينى،ص 80(به نقل از:تاريخيستساله ايران 4/19).
30-لغتنامه،دهخدا.
31-مجمع البحرين.
32-بحار الانوار،ج 58،ص 168.
33-انصار الحسين،ص 94.
34-تنقيح المقال،مامقانى،ج 3،ص 247.
35-فرهنگ تاريخى ارزشها و سنجشها،ابو الحسن ديانت،ج 1،ص 456.
36-مناقب،ابن شهرآشوب،ج 4،ص 97.
37-مقتل الحسين،مقرم،به نقل از معجم البلدان.
38-زندگانى ابا عبد الله الحسين،عماد زاده.
39-وسيلة الدارين فى انصار الحسين،ص 368(با توضيحاتى پيرامون هر منزل).
40-همان،ص 374.
41-لؤلؤ و مرجان،ميرزا حسين نورى،ص 19.
42-مقتل الحسين،مقرم،ص 462،الفتوح،ابن اعثم،ج 5،ص 155.
43-اثبات الهداة،ج 5،ص 193.
44-تنقيح المقال،ج 3،ص 251.
45-بحار الانوار،ج 45،ص 332،معارف و معاريف،ج 5،ص 2143.
46-انصار الحسين،ص 104.
47-تنقيح المقال،مامقانى،ج 3،ص 252.
48-بحار الانوار،ج 45،ص 11.
49-لغت نامه،دهخدا.
50-بحار الانوار،ج 98،ص 135.
51-مناقب،ابن شهرآشوب،ج 3،ص 351.
52-عوالم(فاطمة الزهراء)بحرانى،ج 11،ص 359 به نقل از اثبات الهداة.
53-حسينجانى.
54-ناصر الدين شاه قاجار.
55-سوگنامه آل محمد«ص»،ص 344،به نقل از تذكرة الشهدا.
56-لغت نامه،دهخدا.
57-همان.