بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب استقامت, سید باقر خسروشاهى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     20 -
     21 -
     22 -
     23 -
     24 -
     25 -
     26 -
     fehrest -
 

 

 
 

back indexnext

6- استقامت‏براى خدا (1)

قبلا اشاره شد كه پيش از اقدام در هر كارى و قدم برداشتن به سوى هرهدفى، بايد انديشيد و مطالعه كرد و ارزش حقيقى آنهدف را به طور تحقيق به دست آورد تا براى رسيدن به آن، همان اندازه كوشش و پايدارى به كار برد نه بيش‏تر. مثلا اگر ارزشمقصود، ده است‏بايد در راه رسيدن به آن، حداكثر همان اندازه نيرو مصرف كرد نه زيادتر، تا اقلا از اين اقدام زيانى پيدا نشود; زيرااگر بيش‏تر از مقدار ارزش آن، نيرو مصرف شود، زيان خواهد بود. آن‏چه كه از دست داده مى‏شود بيش‏تر از آن‏چه كه به دستمى‏آيد خواهد شد و اين جز سفاهت، چيز ديگرى نيست.

ارزش هدف الهى

پس از تذكر اين نكته بديهى، بايد گفت: نزد عقل، هيچ هدفى نيست كه ارزش آن را داشته باشد كه انسان در راه رسيدن به آن،تمام هستى خود را ازدست‏بدهد، بلكه از جان خود نيز بگذرد; چون هر چه را كه انسان خواستار آن‏است، براى خود مى‏خواهد واگر براى رسيدن به آن از خود بگذرد و از جان‏خويش صرف نظر كند، خواستن آن لغو و بيهوده خواهد بود و رفتار احمقانه‏اى بيشنيست; زيرا هدف هر چه بزرگ باشد از جان گذشتن در راه آن، در دم مرگ پشيمانى مى‏آورد، مگر آن كه در مغز، به جاى عقل،احساسات حكومت كند.

تنها مقصودى كه مى‏ارزد كه در راه رسيدن به آن از تمام هستى چشم پوشيد، از مال صرف نظر شود، از جان خود و عزيزانست‏برداشته شود، همانا راه خدا و قدم به سوى حق برداشتن است، در اين راه است كه انسان چيزى از دست نمى‏دهد، بلكه هر چهاز دست‏بدهد، ده چندان نصيب او مى‏شود، اگر از حيات خود صرف نظر كند، حيات ابدى و زندگى هميشگى به دست‏خواهدآورد; كسى كه در راه خدا دست از جان مى‏شويد، هنگام مرگ، بسيار خوشحال و خندان است و هيچ‏گونه پشيمانى ندارد. يكى ازياران امام حسين(ع) در شب عاشورا مى‏خنديد و بذله مى‏گفت.

مسلم بن عوسجه يكى از ياران آن حضرت به نام مسلم بن عوسجه است، موقعى كه پس از جنگ نمايانى بر زمين افتاده و جانمى‏داد، حبيب بن مظاهر كه از دوستان ديرين او بود بر سر بدن مجروح او حاضر شد. به مسلم مژده بهشت مى‏داد، مسلم با آهنگضعيفى گفت: خدا به تو مژده خير دهد.

حبيب گفت: اگر از پى تو نمى‏آمدم و زنده مى‏ماندم دوست مى‏داشتم كه اگر وصيتى دارى به وصيت تو عمل كنم. مسلم اشاره بهامام حسين(ع) نمود و با آهنگى نارسا و ضعيف گفت: به تو وصيت مى‏كنم كه جان خود را در راه اين مرد فدا كن. حبيب به خداسوگند خورد كه چنين خواهم كرد. سپس مسلم جان‏به‏جان آفرين تسليم كرد.

طلحه

ولى طلحه براى رياست و پول با اميرمؤمنان على(ع) به نبرد مى‏پردازد وجنگ جمل را بر پا مى‏كند، هنگامى كه بر اثر تير مرواناز اسب برزمين مى‏افتد و جان مى‏دهد مى‏گويد: بزرگى از بزرگان قريش را به بدبختى خود نديدم كه به‏اين خوارى جان بدهد.آرى مرگ در راه خدا شرافتمندانه است و تا دم آخر سرور و خوشنودى رو به افزايش است، هر چه به لقاى خداوند نزديك‏ترمى‏شود، فرح و انبساط، بيش‏تر مى‏شود، ولى مرگ در راه غير خدا هر چه باشد در لحظه آخر جز پشيمانى، سودى نخواهد داشت،خداى تعالى مى‏فرمايد:

«و ان لو استقاموا على الطريقة لاسقيناهم ماء غدقا.» (2)

قرآن مجيد، در اين مقام است كه به مسلمانان نشان دهد كه: كجا بايد استقامت نمود و گرنه هر مقصودى شايستگى آن را نداردكه به خاطر آن، دست از همه چيز شسته شود.

قرآن پس از آن كه ستمكاران را هيزم جهنم مى‏خواند مى‏فرمايد: در صورتى كه آن‏ها به همان راه (راه خدا) استقامت مى‏ورزيدندو از آن منحرف نمى‏شدند، هر آينه ما آب گوارا و فراوان به آن‏ها مى‏نوشانيديم.

سرچشمه حيات

آب، سرچشمه حيات است و هنگامى كه فراوان شود، هر نعمتى فراوان مى‏شود، نباتات بسيار خواهدشد، ميوه‏هاى گوناگون يافتمى‏شود، گندم و جو و برنج كه غذاى اولى بشر است، افزون و رايگان خواهد شد، ديگر كسى از گرسنگى نخواهد مرد، بيابان‏هاىخشك و سوزان، پر از گل‏هاى رنگارنگ وگياهان گوناگون مى‏شود، اغنام و احشام، فربه، شيرده و افزوده مى‏گردند. هركس خود رابه راحتى و آسايش، سير مى‏كند و براى سد جوع، احتياج به كوشش زحمت طاقت فرسا ندارد، منافع، بى شمار و سود، بسيارخواهد شد، درنتيجه، تزاحم در منافع، در ميان افراد، كم مى‏شود و دشمنى‏هاى سخت، از ميان آن‏ها رخت‏برمى‏بندد، همهبايكديگر دوست مى‏شوند، صلح و صفا و يگانگى در ميان آن‏ها بر قرار مى‏شود، دزدى و خيانت مى‏رود، دستگيرى و هم راهىمى‏آيد، آسايش خاطر در هر قلبى راه مى‏يابد آن گاه است كه هر كس، مزه زندگانى را مى‏چشد; پس قرآن مجيد كه اشاره به آبمى‏كند، مراد آن است كه در صورت استقامت و پايدارى در راه خدا، همه گونه نعمت‏بر مسلمانان ارزانى خواهد شد.

احتمال دارد كه آب در آيه شريفه، كنايه از علم و دانش باشد كه هر كس راه‏خدا را بپيمايد، خداوند در علم را بر او مى‏گشايد و ازريگزار جهل و نادانى‏اش مى‏رهاند و درهايى از حقايق بر او باز مى‏كند.

«العلم نور يقذفه الله في قلب من يشاء; (3)

دانش نورى است كه خداوند تعالى در دل هر كس كه بخواهد مى‏اندازد.»

آيه ديگر

در آيه ديگر، قرآن خطاب به رسول خدا مى‏فرمايد:

«فلذلك فادع واستقم كما امرت ولا تتبع اهوائهم; (4)

مردم را به راه خدا بخوان و پايدارى كن، همان گونه كه مامور شدى و پيروى از هواها و خواسته‏هاى ايشان (مشركان) مكن و بگو:ايمان دارم به آن‏چه خدا فرستاده است.»

آيه سوم

در آيه ديگر مى‏فرمايد:

«ان الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف عليهم ولا هم يحزنون; (5)

كسانى كه گفتند خدا، پروردگار ماست و بر اين سخن پايدارى كردند، نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهناك خواهند بود.»

قرآن در اين آيه شريفه، راه خدا را بيان مى‏فرمايد و پايدارى در آن راه را مى‏ستايد، راه خدا اقرار به ربوبيت اوست.

پايدارى در راه خدا

پايدارى و استقامت‏بر اين عقيده كه خداى تعالى، پروردگار عالم است، عبارت است از: پذيرفتن احكام خدا و اطاعت از فرمانحضرت بارى تعالى; پس اگر بعضى از فرمان‏هاى حق را گردن نهد و بعضى را نپذيرد، پايدارى نكرده و عمل بر طبق اقرار خودننموده است; مثلا اگر نبوت را انكار بنمايد، پايدارى براقرار خويش ننموده و نيز چنين است اگر پيامبر را بپذيرد و وصى آنحضرت را نپذيرد، و هم‏چنين، بايد تمام ائمه طاهرين را قبول كند، هر كدام را نپذيرفت، استقامت‏بر گفته خود نكرده است.

امام صادق(ع) در تفسير اين آيه فرمود:

«استقاموا على الائمة واحدا بعد واحد;

به امامت هر يك از ائمه(ع) يكى بعد از ديگرى معتقد باشد و فرمان ايشان را گردن‏نهد.»

پس كسانى كه اميرمؤمنان(ع) را پذيرفتند و ديگران را كنار گذاردند، استقامت نكردند. كسانى كه فقط تا امام سجاد(ع) راپذيرفتند، آن‏گاه از راه راست منحرف شدند، پايدارى نكردند، كسانى كه تا امام صادق(ع) را قبول كردند، استقامت نكردند; پسكسى استقامت كرد كه راه خدا را تا آخر بپيمايد تك تك اوامر حق را گردن نهد، كسى كه حضرت حجة بن الحسن - عجل اللهتعالى فرجه و عليه‏السلام - را امام دوازدهم خود بداند و هم‏چنين اوامر حق را در فروع گردن بنهد، نماز بخواند، روزه بگيرد،خمس و زكات بدهد، حج‏برود، از ساير اوامر حق سرپيچى نكند، از محرمات و آن چه كه خدا از آن نهى فرموده است اجتناب‏ورزد،بر گفته خود كه اقرار به ربوبيت‏حضرت بارى تعالى است، استقامت كرده و آن گاه است كه بيمى بر او نيست و اندوهگين نخواهدبود، هركس از راهى كه به سوى مقصود مى‏رود منحرف شود، قطعا به مقصود نخواهد رسيد، اميرمؤمنان(ع) فرمود:

«السلامة مع الاستقامة; (6) نجات و سلامتى، هميشه با استقامت همراه است.»

زيرا منحرف شدن از راه راست‏خطر دارد، شايد گرگان درنده و يا دزدان خطرناك، او را نابود سازند.

اتحاد كردار با گفتار

از اين آيه چنين برمى‏آيد كه حقيقت استقامت را كسى داراست كه كردارش با گفتارش يكى باشد و به زبان هر چه گفت، رفتارشنيز مطابق گفته‏اش باشد و به‏عبارت ديگر، يك‏دل و يك‏زبان باشد، در اين وقت است كه نه از گذشته بيمناك است و نه از آيندهاندوهناك; چون حزن بر گذشته و خوف از آينده است; يعنى از گذشته پشيمان نيست و خود را خطا كار نمى‏داند و نيز بيمى ازآينده ندارد و چنين كسى از دوستان خدا خواهد بود: «الا ان اولياء الله لا خوف عليهم و لا هم يحزنون‏» (7)

در آينده، بهشت جاودان و خوش‏بختى هميشگى، در انتظار اوست.

پى‏نوشتها:

1.شب پنج‏شنبه 13 جمادى الاولى 1369 برابر با 12 اسفندماه 1328.

2.جن (72) آيه 16. (ترجمه آيه قبلا گذشت)

3.بحارالانوار، ج‏1، ص‏225.

4.شورى (42) آيه 15.

5.احقاف (46) آيه 13.

6.بحارالانوار، ج‏78، ص‏172، ح‏11، ط بيروت.

7.يونس (10) آيه 62.

back indexnext
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation