بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 19, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

اسـلام ايـن طـور مـردم را مـتـحـول كـرده كـه تـرس را ازدل هابرده است
و امـيـدوارم كه تحول همان طورى كه در ميدان جنگ و در تظاهرات ، در اين ايام پيدا شد كهتظاهرات به طورى بود كه سابقه نداشت ، و اين از هنر اسلام است و هنر ملت ايران . هنراسلام ؛ كه بعد
از ايـن هـمـه فـشـارها و بعد از اين همه ارعاب ها و بعد ازاين همه تهديدها و بعداز اين همهتـبـليـغـات ، بـعد از چندين سال زحمت و جور، زحمت و اذيت يكدفعه تمام ايران در يك روزبـراى يـك دعـوت يـك فرد !!! فرد عزيز !!! اين طور در خيابان ها ريختند. اين از طرفىهـنـر اسـلام اسـت ؛ اسـلام ايـن طـور مـردم را مـتـحـول كـرده اسـت كـه تـرس را ازدل هـابـرده اسـت و جـان هـا را الهـى كـرده است و روح ها را روحانى كرده است كه بچه هاىكـوچـكشان را مى آورند كفن مى پوشانند و مى گويند براى شهادت آمديم . اين در تاريخدنيا هيچ سابقه ندارد، تمام تاريخ دنيا را شما بگرديد اين را پيدا نمى كنيد كه با اينوضع ، با اين كيفيت ، با اين ارعاب و ترساندن هاى مردم و با اين بمباران كردن مناطق !!!حـتى تهران !!! اين طور مردم بريزند بيرون كه نتواند ديگر كسى بگويد كه مردم جنگنـمـى خـواهند! مردم جنگ نمى خواهند، اما دفاع دارند اين (جنگ جنگ تا پيروزى ) كه مردممـى گـويـنـد، ايـن جـنـگ دفـاعـى اسـت و الا ابـتـدائا كـه اگـر ايـنمسائل نبود، ايران به هيچ جا نظر نداشت ، الان هم ندارد.
راهپيمايى روز قدس يكدفعه سيلى زد به صورت همه ابرقدرت ها
تـجـربـه هايى كه كردند خارجى ها، آنهايى كه بى اطلاع بودند از اسلام ، آنهايى كهاطـلاع بودند از قدرت اسلام و هنر اسلام ، آنها در حجاب بودند و نمى دانستند !!! حالا همهستند !!! لكن يك پرده اى برداشته شد از اين حجاب . الان سرتا ته دنيا همه ابرقدرتهـا مـى دانـنـد قضيه چى هست . همه اين تبليغات هم كه دارند مى كنند، /همه / براى اين استكـه دانـنـد قـضـيـه چـه قـضـيـه بـزرگـى بوده است و بايد چه جورى با آن مقابله كرد؛ابـتـدائش بـا ايـن كـه سـكـوت كـنـند. اين سكوت نه اين است كه ندانند، آنهايى كه بايدبـدانند مى دانند، سرانى كه در دنيا هستند، ابرقدرت ها، آنها مى دانند (خبرگزارى هايىكه اين جا دارند، مسائل را آن طورى كه هست اطلاع مى دهند، لكن يك وضع ديگرى هم براىتـبـليـغـاتـى درسـت مـى كـنـنـد) نـه ايـن كـه نـدانـنـد،مـسـائل را مى دانند. مى دانند كه بعد از اين همه تبليغاتى كه كردند، اين همه تهديداتىكـه كـردنـد، حـتـى كـاخ سـفيد تهديد كرد ايران را، ملت ايران همه اين تهديدات را توىخـيـابـان گذاشت و از رويش عبور كرد. آنها مى فهمند قضيه را و الان در فكر اينند كه ازچـه راه ديـگـر پيش بيايند. اينها خيال مى كردند كه اختلاف توانند ايجاد كنند در ايران ،هى دامن زدند به اين كه هى اختلاف است ! هى اختلاف است ! سران با هم اختلاف دارند! مردمديـگـر خـسـتـه شـدنـد رو بـه اخـتـلاف رفتند! خيال مى كردند با دعوت به اختلاف ، مردماخـتـلاف پـيـدا مـى كـنـنـد. يـك وقـت چـشـم هاى بسته شان را باز كردند و ديدند كه ايرانيكپارچه قيام كرد. يكدفعه از خواب بيدار شدند كه چه بود قضيه ! الان متحيرند كه چهبـود قـضـيـه و بـايـد چـه كـرد. اخـتـلافـى كـه آنـهـاخيال كردند، ما كه مى دانستيم نيست قضيه چيزى ، لكن آنها خواستند با همين كلمه (اختلاف) درسـت كـنند. تبليغ به (اختلاف ) خيال مى كردند اختلاف درست مى كند. تبليغ بهايـن كه (مردم ديگر خسته شدند از جنگ )، اين خستگى ايجاد مى كند؟ روز قدس يكدفعهسـيـلى زد بـه صـورت هـمـه شـان و تـحـليـل عـمـلى اى كـه مـلت ايـران كـرد، تـمـامتحليل هاى آنها را نقش به آب كرد. اين هنر اسلام است از يك طرف و هنر ملت ايران است ازطرف ديگر. در
روز قـدس كـه هـمـه شاهد بوديد و سفرايى هم كه گفتند امروز هستند اين جا، آنها هم شاهدبـودنـد. روز قـدس يـك مـطـلبـى نـبـود كـه در مـخـيـلهامـثـال كـارتـر و امـثـال روسـاى جـمـهـور آمـريـكـا (چـه حـالا و چـه سابق ) وارد بشود. آنهاخـيـال مـى كـردنـد كـه !!! از بـس بـه آنـهـا اشـتـبـاهـى فـهـمـانـده بـودنـد !!!خـيال كردند كه ايران ديگر خسته شده است ؛ (اين قدر به مردم فشار آمده ، خانه ها بررويـشـان خـراب شـده است ، آواره شده اند، اينها ديگر از ميدان در رفته اند، بنابراين مىشـود زود قـضـايـا را ختم كرد)، يكدفعه چشم باز كردند و ايران را ديدند كه يكپارچهقيام است و يكپارچه جنگ خواهى ؛ يعنى مدافع .
اين فريادى كه از قلب مؤ من است بر همه چيز غلبه مى كند
مـا نـمـى تـوانـيـم از مـلت ايران تشكر كنيم ، ما خودمان يك نقطه ضعيفى هستيم در بين ايندريـاى بـزرگ ، يـك قـطره هستيم در بين اين درياى بزرگ . ما مى گوييم كه خدا از شماتـشكر مى كند. ما كه تشكر مى كنيم ، براى اين است كه تشكر خدا را كرده باشيم ، شكرشـمـا، شـكـر خـداسـت . شما به مردم ، به دنيا ثابت كرديد !!! ولو در گوش يك افرادىنـگـذاشـتـنـد بـرسد، لكن موجش بالاخره مى رسد !!! شما به دنيا ثابت كرديد كه ايرانزيـربـار هـيـچ ظـلمـى نمى رود و ايران با هيچ تهديدى از ميدان بيرون نمى رود و ايرانمـتـكى به يك قدرت عظيم است و آن قدرت خدا. كسى كه متكى به قدرت خداست ، كسى كهايـمـان در قلب او هست ، كسى كه علم به معاد دارد و خدا را مى شناسد و قضاى الهى را مىداند، اين از اين معانى از ميدان در نمى رود. فكر ديگرى بكنند؛ آنهايى كه نشسته بودندو بـراى خـودشـان خـيـالبـافـى مـى كـردنـد كـه دو مـاه ديـگـر، سـه مـاه ديـگـر، يـكسـال ديـگـر، دو سـال ديـگـر، يـك فـكـر ديـگـرى بـكـنـند! اين فكر درست از كار درنيامد!ابـرقـدرت هـا هـم يـك فـكر ديگرى بكنند و بهتر اين است كه دست از اين كارها بردارند،بـهـتـر ايـن اسـت كـه ايـن عـامـل خـبيث خودشان را كه اين طور رسوايى به بار آورد براىابـرقـدرت ها، دست از پشتيبانى اين بردارند. اين بدبخت را بازى دادند و بعد معلوم شدكـه مـسـاءله ايـن جـور نـبـود. الان هـم ايـن دسـت و پـاهـا هـيـچ اثـرى نـدارد. ايـنـهـاخـيـال كـردنـد كـه حـالا ديگر چند تا بمب بيندازند به شهرهاى ايران ، ايران از ميدان دررود. اينها هزاران بمب انداختند، بمباران كردند، همه مناطق طرف هاى مرز را بمباران كردندو شهرهاى بزرگ ما را هم بمباران كردند. و روز قدس آن طور جمعيت و فرياد بود كه بهگـفـتـه بـعـض از مخبرين ؛ (صداى توپ ها را مردم ديگر نمى شنيدند، صداى بمب ها راديـگـر مـردم نـمى شنيدند)، فرياد مردم غلبه كرده بود. اين فرياد از قلب مؤ من است واين فريادى كه از قلب مؤ من است بر همه چيز غلبه كند، بر كاخ سفيد هم غلبه مى كند وغلبه كرده است و موج اين ايمان در سرتاسر دنيا. اين موج رفته است و دنيا /دارد/ از زيربـار ايـن ظـلم هـايى كه در طول تاريخ بر آن شده است ، از زير اين بار دارد در مى آيد.هـمـه جـا نغمه اين است كه ظلم نه ! دست تواناى ملت ها، ابرقدرت ها را به جاى خودشاننـشانده و مى نشاند. ملت هاى مستضعف در هر جاى جهان رو به بيدارى هستند، نمى پذيرندامـروز ديگر آن حرف هايى كه سابق گفته مى شد. آن ارعاب هايى كه مى كردند و كشتىهايى كه مى آوردند در اطراف خليج فارس و امثال اينها، يا كارهاى ديگرى
كـه مـى كردند، تمام اينها كهنه شده است ، ديگر پيش مردم ارزش ندارد. ملتى كه بيرونآمده روز جمعه و مى گويد كه (ما براى شهادت آمديم )، آنها را از مردن نترسانيد! اينشهادت است . شما هر چه مى توانيد بترسانيد، اين است كه ؛ (ما خانه هاى شما را خرابمـى كـنـيـم ، خود شما را هم كشيم )، آنها جلو آمدند، مى گويند ما براى اين آمديم ! چطورايـنـهـا را تـرسـانـيـد؟ ايـن كار احمقانه است ؛ اين كارى كه اخيرا صدام كرد و مخالف همهقواعد دنيا و قواعد الهى بود و همه دنيا او را تشويق كردند و يكى پيدا نشد بگويد چرا،ايـن كـار احـمـقـانـه را تـكـرار نـكـنـد، ديـديـد كـه اگـر تـكـرار بـشـود بـدتـر ازاول مـى شـود. مـلت ، هـر چه تا كنون شما كرديد و هر چه جنايت كرديد، ديديد كه محكمترشـد. از ايـن بـه بـعـد هم اگر چنانچه سر عقل نياييد و باز شرارت بكنيد اين ملت /از آنوقت هم كه / از حالا هم بالاتر مى شود. انشاء الله خداوند به همه ملت !!! ملت اسلامى !!!قـدرت ايـمان عنايت كند و قدرت ايمان ملت ما را روزافزون كند. و اميدوارم كه اين شرارتهـا، از آن دسـت بـردارنـد تـا مـلت هـا بـه كـار خـودشـانمـشـغـول بـشـونـد. و مـا، هـم از شـرارت هـاى آنـهـا نـاراحـت هـسـتـيـم و هـم از مـقـابـله بـهمـثل ، از هر دو ناراحت هستيم . ومن اميدوارم كه قطع بشود اين امور. و خداوند انشاء الله شمارا مـؤ فـق كـند و از بركات اين عيد سعيد و اين ماه مبارك كه گذشت ، شمه اى به ما و بهشما عنايت بفرمايد.
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : تيرماه 64
پاسخ امام خمينى به نانمه فرزند يك شهيد
بسمه تعالى
فرزند بسيار عزيزم
نـامـه محبت آميز شما كه از جانب خود و ديگر فرزندان عزيز شهدا، و مفقودين و اسرا بود،مـوجـب خـرسـنـدى شـد. امـيد است شما عزيزان خردسال كه يادگار فداكاران در راه خداوندتـعـالى و اسـلام عـزيز هستيد، چون پدران بزرگوار خويش خود را براى دفاع از اسلامبـزرگ و مـيـهـن عـزيـز مـهـيا سازيد و با فرا گرفتن علم و ادب و كوشش در راه به دستآوردن كـمـال انـسـانـى و اخـلاق اسـلامـى بـراى اسـلام عـزيـز و كـشور خودتان فرزندانشايسته اى باشيد.
شـمـاهـا بـا از دسـت دادن عـزيزان خود، فرزندان اسلام و پيامبر عظيم الشان هستيد، انشاءالله تـعـالى در پناه خداوند عالم مؤ فق شويد. با كسان خود خصوصا مادران داغديده بهخـوبـى رفـتـار نـمـاييد. از خداوند منان سلامت براى شما و رحمت براى شهيدان ، سلامت ورهايى براى اسرا و مفقودين شما خواستارم .
والسلام عليكم
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 6/4/64
انتصاب ناخدا يكم ملك زادگان فرمانده جديد نيروى دريايى جمهورى اسلامى
بسمه تعالى
ضـمـن قـبـول اسـتـعـفـاى سـركار ناخدايكم حسينى و با تقدير از زحماتشان ، با انتصابسـركـار نـاخدايكم محمد حسين ملك زادگان به فرماندهى نيروى دريايى جمهورى اسلامىموافقت مى شود.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 9/2/64
بيانات امام خمينى در جمع اعضاى جامعه مدرسين جوزه علميه قم
آنها كه منافعشان را از دست داده اند، با ما مخالفند
بسم الله الرحمن الرحيم
هـمـه شما آقايان جزء اعلام و بزرگان هستيد، اما مسائلى كه مى فرماييد، من بايد از شمارهـنـمـود بـگـيرم و حساب اين نيست كه من به شما رهنمود بدهم . عقيده من بر اين است كه مابـايـد مـشـكـلات كـشـور را روى هـم حـسـاب كـنـيـم و هـمـه مـى دانـيـم كـه هـيـچ كـشـورىمـثـل ايـران مبتلا به قدرت ها نيست و شما اگر چند دولت را استثنا كنيد، بقيه يا مستقيم ياغـيرمستقيم با ما مخالفند، چون يك دولت اسلامى با طرز تفكر خودشان مؤ افق باشد، درايـران بـه وجود نيامده است و دستشان از ايران كوتاه شده است از اين جهت با هر وسيله اىمـشـغـول مـى بـاشـنـد تـا صدمه اى به ايران بزنند. و مخالفت آنها با اسلام است ، منتهامـسـتـقـيـمـا نـمى گويند ما با اسلام مخالفيم ، مى گويند: (با اينها كه ارتجاعى هستندمـخـالفـيـم ، بـا آخـونـدهـايـى كـه حـكـومـت ايـران را قبضه كرده اند، مخالفيم ). در عينحـال مـى بينيد آن همه تبليغاتى كه عليه ما شده و مى شود و خواهد شد، در مردم تاءثيرچندانى نكرده است . اگر تاءثير كرده بود، آثارش پيدا مى شد، در حالى كه روز قدسنـمـونـه بود و مى بينيد كه مردم اين گونه در صحنه حاضرند. مسلم ، آنها كه منافعشانرا از دسـت داده انـد، آنـهـا كـه دسـتـشـان از حـكـومت كوتاه شده و آنها كه خواستند سلطنت رابرگردانند و نشد، با ما مخالفند، چه در داخل و چه در خارج .
در زمان خود پيامبر و حضرت امير هم خلاف واقع شد، بايد جهات مثبت را نگاه كرد
در شرايط فعلى ، ما بايد وحدتمان را حفظ كنيم تا تمام كارها درست شود. البته در يككـشـورى كـه تـازه مـى خـواهـد احـكـام اسـلام را پـيـاده كـنـد و داراىچـهل ميليون جمعيت و با آن وسعت است ، نمى شود يكدفعه كارها درست بشود و هيچ خلافىواقـع نـگردد، در زمان خود پيامبر و حضرت امير هم خلاف واقع مى شد. بايد جهات مثبت رانـگـاه كـرد، نـه جهات منفى را. و ما نبايد توقع داشته باشيم كه صبح كنيم در حالى كههـمـه چـيـز سـرجاى خودش باشد. در زمان حضرت صاحب سلام الله عليه هم كه ايشان باتمام قدرت مى خواهند عدل را اجرا نمايند، با اين ترتيب نمى شود كه هيچ كس حتى خلافپنهانى هم نكند. و بالاخره همان ها هم كه مخالف هستند حضرت صاحب را شهيد مى كنند و درروايات قريب به اين معنا دارد كه
بعضى فقهاى عصر با ايشان مخالفت مى كنند. پس اين طور نيست كه خلاف فلان قاضىيـا فـلان فرماندار !!! و اصولا بعضى جهات منفى !!! خطرى باشد. در زمان حضرت اميرهم قاضى اش و فرماندارش خلاف كردند، اين اجتناب ناپذير است .
الان اسـلام در دسـت مـاسـت و روحـانـيـون از هـمـه بـيـشـتـر مـسـؤ وليـت دارنـد، زيـرا مـردمدنـبـال آنـهـا حـركـت مى كنند. در اين شرايط وقتى كه شما مشكلات و فعاليت ها را روى همحـسـاب كـنـيـد، خـواهـيد ديد كه در كنار اين مشكلات و فعاليت ها كسى تقصير ندارد و نمىخـواهـد اسـلام و احـكـام اسـلام را از بـيـن بـبـرد. گـرفـتـارى زياد است ، گرفتارى جنگ ،گـرفتارى خرابى ها، گرفتارى آوارگان از همه اطراف . و بالاخره كارهايى كه در اينمـدت بـراى فـقـرا و مـسـتضعفين انجام شده است قابل مقايسه با سابق نيست . البته شكىنـيـسـت كـه خـلاف هـم هـسـت ولى اين طور نيست كه با اين خلاف هاما لطمه اساسى ببينيم ،بلكه از اين كه ما اختلاف داشته باشيم لطمه مى بينيم .
ما باب اجتهاد را نمى توانيم ببنديم ، هميشه اجتهاد بوده و خواهد بود
اگر بنا باشد دولت نتواند كارى انجام بدهد و مجلس نتواند كارى انجام بدهد، ما لطمهديـده و كـارهـا زمـيـن مـى مـانـد. ايـن طـور نيست كه يكى بهتر از اينها پيدا بشود كه بهتربتواند اداره كند. هر كدام از اينها در جاى خودشان آن قدرى كه زحمت كشيده اند، با اخلاصبـوده اسـت و آنـهـا كـه مـشـغـول كـارنـد انـسـان هـاى مـخـلصـى هـسـتـنـد، البـتـه مـمـكن استداخل آنها افراد بدى هم باشند.
مساءله ديگر اين كه ممكن است برداشت هاى اشخاص با ما مخالف باشد و ما باب اجتهاد رانـمـى تـوانـيـم بـبـنـديـم ، هـمـيـشـه اجـتـهـاد بـوده ، هـسـت و خـواهـد بـود وحـال آن كـه مـسـائلى كـه امـروز پـيـش آمـده اسـت بـامـسـائل سابق خيلى فرق مى كند و برداشت ها از احكام اسلام مختلف است . ما نبايد بر سربـرداشـت هـا دعـوا بـكـنـيـم و حـاصـل ايـن كـه شـمـا جـامـعـه مـدرسـيـن مـحـتـرم ، بـايـددنبال اين باشيد كه اگر كسى نزد شما آمد و كارشكنى كرد، تحت تاءثير وافع نشويدو ملاحظه كنيد كه مشكلات چيست و اگر بخواهيم به حرف يك دسته كه مثلا در مجلس هستندبـگـويـيـم اين دولت نه ، اين رئيس مجلس يا اين نخست وزير يا اين رئيس جمهور نه ، چهخـواهـد شـد؟ و اصـولا مـا افـرادى را داريـم كه از عالم غيب بيايند و كارها را آن طورى كهمطابق به اين ميل ماست ، صددرصد انجام بدهند؟! اين در تمام دنيا پيدا نمى شود و وضعمـا جـورى اسـت كـه اگـر بـخـواهـيـم آن را بـه هـم زنيم صدمه مى خوريم ، يعنى جمهورىاسـلامـى صـدمـه مـى خـورد. مـن عـقـيده ام بر اين است كه هيچ كدام از افرادى كه آنها را مىشـنـاسـم نـمـى خـواهند كار خلافى انجام بدهند، منتها گاهى تشخيص ناقص ‍ است . و شماآقـايـان پـشتيبانى و هدايت كنيد، چرا كه پشتيبانى شما مؤ ثر است و ما بايد موارد مثبت رارو بـه اثـبات بيشتر و موارد منفى را كم كنيم . اگر خداى نخواسته بين جامعه مدرسين بادولت يا جامعه با مجلس يا مجلس با دولت اختلاف پيدا بشود، شكست مى خوريم . اما اگرهمه با هم باشيم ، همان طور كه تا به حال بوده ايم و شما در تبليغات و وعاظ در منابرو علما در مساجد مردم را دعوت به وحدت كنند، اين جمهورى باقى
مى ماند و امور به تدريج درست شود. ولى اين طور نيست كه كسى قدرت داشته باشد ونـكـنـد. بايد قدرت دولت و حجم كار آنها را ببينيم چقدر است و بسنجيم كه اگر من جاى اوبـاشـم چـه مـى تـوانـم بكنم ؛ اگر نخست وزير را برداريم ، جناب عالى را نخست وزيربـكـنـيـم چـقـدر مـى تـوانـيـد كـار بـكـنـيـد؟ حـساب كار را با حساب قدرت بايد بسنجيد ومـسـائل را بـايـد دوسـتـانـه حـل نـمـود. ايـن نـظـرى اسـت كـه مـن ازاول داشته و دارم و بعد از اين هم خواهم داشت .
براى مردم و دولت و مسؤ ولين و مجلس بايد ناصح بود، نه مقابله كرد
بنابراين ، اميدوارم همان طور كه شما آقايان با انقلاب بوده ايد، انقلاب را بر پا كردهايـد، هـمين طور به پيش برويد و نصيحت كنيد. مساءله نصيحت يك مساءله است ، انتقامگيرىمـسـاءله ديـگر. براى مردم و دولت و مسؤ ولين و مجلس بايد ناصح بود، نه مقابله كرد.زيـرا اگـر شـمـا با من و من با شما مقابله كنيم ، غير از اين كه ديگران سوء استفاده كنندچـيـزى بـه دست نمى آيد. شما ببينيد خارجى ها يك كلمه را مى گيرند و چيزى از توى آنبـيـرون مـى آورنـد كـه بر ما غلبه كنند، مثلا مى گويند: (ايرانى ها ادعا مى كنند ما باگـروگـانگيرى مخالفيم ، اما چون اينها ضد آمريكا هستند اين حرف معنا ندارد). و ديديدكـه آمـريـكـا در همين قضيه گروگانگيرى كه گرفتار شده است چقدر به اين طرف و آنطـرف مـتـوسـل شـده است . از اول هياهو به راه انداختند كه ما دخالت نظامى مى كنيم ، بعدارئيـس جـمـهور آمريكا به التماس و گدايى و دريوزگى افتاده است و به اين طرف و آنطـرف مـى زنـد كـه مـسـاءله را حـل كـنـد ولى نـتـوانستند. و عده اى از آن طرف ايستاده و مىگويند: (بايد به شرايط ما عمل شود) و ما بايد خيلى مواظب باشيم . غير از اين كه مارا از داخل بپوسانند كار ديگرى نمى توانند بكنند.
اسلام با فقه و احكام فقه باقى مانده است
مطلب ديگرى كه كرارا عرض كرده ام ، مساءله تدريس و فقه است كه هر چه مى توانيد آنرا تقويت كنيد. اسلام با فقه و احكام فقه باقى مانده است ، بايد عده كارها را انجام داده وعده اى هم مشغول بحث و درس بشوند. خداوند همه شما را حفظ و سلامت فرمايد.
و السلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 16/2/64
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمع آقايان موسوى اردبيلى ، صانعى و موسوى خوئينى ها
آنچه بايد سفارش كنم اين است كه بايد همه با هم و همراه باشيد
بسم الله الرحمن الرحيم
از رفتن آقاى صانعى متاءسف و متاثرم ، اميدوارم ايشان در هر كجا كه باشند فرد موثرىبـاشـنـد. از زحـمـات و كـوشـش هـاى ايـشـان تـشـكـر و قـدردانـى كـنـم . مـن ايـشـان راسـال هـاى طـولانـى اسـت كـه مـى شـنـاسـم ، او مـردى عـالم ، مـتـعـهـد وفعال است . ايشان تصميم گرفتند تا از اين كار كنار بروند. ايشان نبايد به طور كلىاز هـمـه كـارها كناره گيرى كنند. حال كه از اين كار خسته شده اند، كارهاى ديگرى كه باوضع مزاجى ايشان مناسب تر است را انتخاب كنند.
امـروز كه به شما زحمت دادم ، بدين خاطر بود كه تصميم گرفتم آقاى موسوى خوئينىهـا دادسـتـان بـاشـند. آقاى موسوى را هم شناسم ، او مرد عالم و بسيار متعهدى است . آنچهبايد سفارش كنم اين است كه بايد همه با هم و همراه باشيد. اگر شوراى عالى قضايىقـوى بـاشـد و هـمـگـى اتـحـاد قـوى داشـتـه بـاشـيـد،مـشـكل ترين كارها را انشاء الله مى توانيد حل كنيد. البته هميشه همفكرى داشته باشيد، وكـار را هـم خـوب انـجـام داده ايـد ولى حـجـم كار چون زياد است ، بايد بيشتر تلاش كنيد.انـشـاء الله آقـاى موسوى هم مانند صانعى با صفاى باطن ، با آقاى اردبيلى همكارى مىنمايند. فعلا آقاى صانعى به كار خود ادامه دهند تا سير قانونى اين كار طى شود.
تاريخ : 18/2/64
بيانات امام خمينى در جمع رئيس ديوان عالى كشور و مسؤ ولين قوه قضاييه
قوه قضائيه اگر از روى موازين اسلامى انسانى رفتار كند، كشور را تواند نجات دهد
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد از تشكر از همه آقايان كه زحمت كشيدند و اين جا تشريف آوردند، بايد عرض كنم ، ازآقاى موسوى اردبيلى كه در اين موقع حساس ، بدين خدمت بزرگ مشغولند، تشكر مى كنمو همين طور از همه شما آقايان .
كـشـور مـا، كـشـور تازه متولد شده اى است كه با اين كه ملت هابا آن موافقند، اكثر دولتهـابـا مـا مـخـالف مى باشند. در دنيا اين گونه تبليغ مى شود كه ايران مى خواهد منافعكـليـه كـشـورهـا را از بـيـن بـبـرد، در حـالى كـه كـشـور اسـلامـى مـا روى موازين اسلامىعـمـل مـى كـنـد و هـيـچ گـاه قـصـد تـجـاوز و تـعـدى بـه ديـگـران را نـدارد. مـا درمـقـابـل عـراق هم ، تنها دفاع مى كنيم . دفاع ، حقى كه شرعا و عقلا بر همه مسلمانان واجباست ، خصوصا مردم ايران كه مورد تجاوز قرار گرفته اند.
البـتـه در چنين مقطعى همه كارها مشكل است . قوه قضاييه مشكلاتش بيشتر از ساير ارگانهـاسـت ، چرا كه قوه قضاييه دخالت در امورى مى كند كه اختلافى است و اختلاف بين مردمهم تمام شدنى نيست . ناچار، هميشه يكى از دونفرى كه با يكديگر اختلاف دارند ناراضىمـى رود. به همين جهت ، كار بسيار مشكلى است و از طرفى هم ، بسيار حساس و مورد توجهاسلام است . قوه قضاييه اگر از روى موازين اسلامى !!! انسانى رفتار كند، كشور را مىتواند نجات دهد.
مـسـاءله دادسـتـانـى كـه هـمـه مـى دانـيـد از امـور بـسـيـارمـشـكـل و حـسـاس اسـت و آقـاى صـانـعـى كـه مـردى فـاضـل و عـالم اسـت وسـال هـا او را نـزديـك مـى شـنـاسـم و او را عـنـصـرىفعال و خوب مى دانم ، تا به حال اين سمت را داشتند كه از زحمات ايشان تشكر مى كنم .منتها اخيرا خسته شدند و به خاطر همين خستگى مدت هاست كه تصميم داشتند كنار بروند ومـا مـى خـواستيم باشند و ايشان از اين سمت استعفا دادند كه پذيرفته شد. با جناب آقاىموسوى خوئينى ها هم آشنا هستم و ايشان را مى شناسم و البته بعضى از آقايان هم ايشانرا از هـر جـهـت مـى شـنـاسـنـد؛ از جـهـت عـلمـى كـه مـورد تـاءيـيـد بـعـضـى ازرجـال و عـلمـاى عـلم هـستند و از نظر تعهد هم كه من خود، ايشان را خوب مى شناسم . ايشانكارهاى مهم را خوب انجام مى دهند و مرد فعالى است .
اميدوارم همه با هم تفاهم داشته باشيد. امروز همه ما محتاج تفاهم هستيم و همه ما بايد با همباشيم ، چرا كه اگر اختلاف كنيم استفاده اش را ديگران مى برند.
انشاء الله آقاى موسوى خوئينى هابا سعادت و سلامت كارشان را كه چنين كار مهمى است ،خـوب انـجـام دهـند. به هر صورت صلاح ديدم كه به جاى آقاى صانعى براى چنين منصببـزرگـى ، ايـشـان بـاشـنـد و ايشان محتاجند تا همه شما او را همراهى كنيد و اميدوارم بينايـشـان و شـوراى عـالى قـضـايـى و شـمـا آقـايـان ، تـفـاهـمكـامـل بـاشـد تـا كـشـورتـان بـه پـيـش رود و قـضـايـاى مـهـم را بـتـوانـيـدحل كنيد و از خداوند متعال تؤ فيق و سعادت همه آقايان را خواستارم .
تاريخ : 19/2/64
فـــرمـــان امـــام خـــمـــيـــنـــى بـــه حـــجـت الاسـلام مـوسـوى خـوئيـنـى هـا بـه ريـاسـتدادسـتانىكل كشور
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاى حاج سيد محمد موسوى خوئينى ها دامت افاضاته
جناب عالى را به رياست دادستانى كل كشور منصوب مى نمايم . اميد است با همكارى رئيسديوان عالى كشور، شوراى عالى قضايى ، فقها، قضات و حقوقدانان و كارمندان شريف وصـالح دادگـسـتـرى ، هـر چـه بهتر بتوانيد به ملت عزيز و جمهورى اسلامى ايران خدمتنماييد.
از خداوند تعالى ، تؤ فيق جناب عالى را در اين امر خطير خواستارم .
روح الله الموسوى الخمين
تاريخ : 24/2/64
بيانات امام خمينى در ديدار با رئيس و معاونين دانشگاه آزاد اسلامى
بايد تلاش كنيد جهات دينى را در دانشگاه بيشتر كنيد
بسم الله الرحمن الرحيم
از زحمات و خدمات آقايان تشكر مى كنم . خداوند به شما و ساير افرادى كه اين دانشگاهرا اداره مـى كـنـند، تؤ فيق دهد. انشاء الله بتوانيد ايران را دانشگاه كنيد. مسلما مردم وقتىديـدنـد كـارهـايتان خوب است و به آنان خدمت مى كنيد، با شما همراهى و كمك مى كنند، چراكـه مـردم مـى خـواهند فرزندانشان مهذب و عالم شوند. بايد تلاش كنيد جهات دينى را دردانـشـگـاه بيشتر كنيد. بايد قبل از هرچيز، دانشگاه اسلامى باشد، براى اين كه كشور هرچه صدمه خورده است از كسانى بوده كه اسلام را نمى شناخته اند.
انـشـاء الله آيـنـده دانـشـگاهتان خوب باشد و همه دوستانتان مؤ فق باشند. البته نظارتآقـايـان خـامـنـه اى و هـاشـمـى و ائمـه جـمـعـه و روحـانيون بلاد، به اسلامى شدن آن كمكبـيـشـتـرى مـى كـنـد. ما اميدواريم جوانانمان در خود ايران تربيت شوند، براى اين كه درخـارج بـه جـوانـان مـا درس اساسى نمى دهند. انشاء الله روزى بيايد كه از جاهاى ديگربـراى تـحـصـيـل بـه ايران بيايند و ما هرگز احتياجى نداشته باشيم كسى را به خارجبـفـرسـتـيـم . و ايـن امـرى است شدنى و اين طرز تفكر كه غير از خارج در جاى ديگر نمىشود تحصيل كرد، امرى است باطل ، چرا كه با اين گونه تبليغات مى خواهند جوانان ما رابه خارج بكشند و با تفكر خودشان به ايران برگردانند.
اميدوارم اين دانشگاه و همه دانشگاه هاى ديگر مراكزى شوند كه هم جوانان ما را مهذب كنند وهـم عـالم و آنـان بـه صـورتـى تـربـيـت شـونـد كـه از خـارج بـريـده شـده ومستقل شوند و در راه اسلام و كشورشان خدمت كنند. انشاء الله همه آقايان مؤ فق باشند.
تاريخ : 25/2/64
بيانات امام خمينى در ديدار با رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان
ما بايد به گونه اى زندگى كنيم كه اگر آن را از ما گرفتند، حسرت نخوريم
بسم الله الرحمن الرحيم
من قبلا از حسن نظر آقاى مشكينى تشكر مى كنم و اميدوارم خداوند مؤ افق حسن نظر ايشان بامـن رفتار كند و همه ما را تؤ فيق بدهد كه در خدمت اسلام باشيم و همچنين تشكر مى كنم ازآقايان كه من را مفتخر به زيارت خودشان كردند و اميدوارم اين مسؤ وليتى را كه به آنهامـحـول شـده اسـت ، بـه احسن وجه به پايان برسانند و آن طورى كه موجب رضاى خداستعمل كنند.
از اهـم مـسـائلى كـه بايد تذكر بدهم ، مساءله است كه به همه روحانيت و دست اندركارانكـشـور مـربـوط شـود و هـمـيـشه نگران آن هستم كه مبادا اين مردمى كه همه چيزشان را فداكـردنـد و بـه اسـلام خـدمـت نـمـوده و بـه مـا مـنـت گـذاشـتـنـد، بـه واسـطـهاعـمـال مـا از مـا نـگـران بـشـونـد، زيرا آن چيزى كه مردم از ما توقع داشته و دارند و بهواسـطـه آن دنـبـال مـا و شـمـا آمـده انـد و اسـلام را ترويج نموده و جمهورى اسلامى را بپاكـردنـد و طـاغـوت را از مـيـان بـردنـد، كـيـفـيـت زنـدگـىاهـل عـلم اسـت . اگـر خـداى نـخـواسـتـه مردم ببينند كه آقايان وضع خودشان را تغيير دادهعـمـارت درسـت كـرده اند و رفت و آمدهايشان مناسب روحانيت نيست و آن چيزى را كه نسبت بهروحـانـيـت در دلشـان بـوده اسـت از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بين رفتن اسلام وجمهورى اسلامى همان . البته من اين نكته را عرض كنم ، يك دسته كه در معرض خطر هستندبـايـد خـودشـان را حفظ كنند ولى همين ها هم بايد مواظب باشند كه زايد بر ميزان نباشد.شما گمان نكنيد كه اگر با چندين اتومبيل بيرون بياييد وجهه تان پيش مردم بزرگ مىشـود. آن چيزى كه مردم به آن توجه دارند و مؤ افق مذاق عامه است ، اين كه زندگى شماساده باشد، همان طورى كه سران اسلام و پيغمبر اسلام و اميرالمؤ منين و ائمه ما زندگىشان ساده و عادى بود بلكه پايين تر از عادى آنها هم كه جمهورى اسلامى را بپا كردند،مـردم عـادى هـسـتـنـد و كـسـانـى كـه بـالا بـالاهـا نـشـسـتـه انـد، هـيـچ دخـالتـى در ايـنمـسـائل نـداشته و ندارند. اين مردم بازار و كشاورز و كارگران كارخانه هاو طبقات ضعيفبـه حـسـب دنـيـا و قـوى بـه حـسـب !!! آخـرت هـسـتـند كه اين توقع را دارند كه اگر خداىنـخـواسـته نفوس اين مردم از ما منحرف بشود، ضرر آن براى ما تنها نيست ، بلكه براىاسلام است و ما بايد حفظ كنيم آنهايى را كه اسلام و جمهورى اسلامى را نگه داشته اند وبـعـد از اين هم نگه خواهند داشت و حفظ آن به اين است كه زندگى ما عادى باشد. آنهايىهـم كـه مـى خـواهـنـد خـودشـان را حـفـظ كـنـنـد، بـايـد بـدانـنـد كـه گـاهـى بـا يـكاتـومبيل پيكان بهتر مى توانند محفوظ باشند/ و / تا وسيله ديگر. و ائمه جمعه و جماعاتكـه اگـر عـادى بـيـرون بيايند ممكن است از بين بروند، بايد به آن مقدارى حفظ كنند كهزيـاد نباشد و اين طور نباشد كه امام جمعه وقتى در خيابان مى آيد، خيابان را خلوت كنندو هياهو به راه بيندازند، اين طور چيزها حيثيتشان را در جامعه ساقط مى كند. بزرگى شماآقـايـان بـه دنـيـا نـيـسـت ، بـزرگـى شما به آخرت است و به اين كه پيش ‍ خدا آبرومندبـاشـيد و اين يك مساءله مهمى است كه دخالت در حفظ جمهورى اسلامى دارد و ما بايد خيلىمـواظـب بـاشـيـم و اهل علم و دولت و دست اندركاران بيشتر بايد مواظب باشند، چرا كه همهدنـبـال ايـن هـسـتـنـد كـه نـقـطـه ضـعـفـى ، خـصـوصـا ازاهل علم پيدا كنند و در همه جا مطرح سازند. و ما بايد به گونه اى زندگى كنيم كه اگرچـنـانـچـه آن را از مـا گـرفـتـنـد، حـسـرت نـخـوريـم ، نـه ايـن كـهمثل رئيس جمهور آمريكا كه اگر اين مقام را از او بگيرند، شايد از حسرت دق كند!
حج ، سياستى نيست كه ما درست كرده باشيم ، حج سياست اسلامى است
جـهـت ديـگـرى هم كه بايد عرض كنم اين است كه الان ايام حج است و حج از امور كشور ما وهـمـه جـاسـت و مـا بـه آن توجه خاصى داريم . من آقاى موسوى خوئينى ها را مى شناسم وايـشـان خـيلى فعال بودند و خوب عمل كردند، اما چون وجودشان در دادستانى لازم بود، ازايـن جـهـت امـسال نمى توانند به حج بروند، هر چه فكر كردم ديدم كه آقاى كروبى بهجـاى ايـشـان مـنـاسـب اسـت و آقـاى كـروبـى كـسـى اسـت كـهسال هاى طولانى در رژيم سابق كتك خورده است و در اين راه صدمه زيادى ديده اند و فردمـقـاوم و صـالحـى اسـت . از ايـن جـهـت ايـشـان را مـوقـتـاامـسـال مـى فـرسـتـيـم تـا بـبـيـنيمسال ديگر چه بايد بكنيم .
امـا مـسـاءله اى كه عرض كردم دنبال اين هستند كه نقطه پيدا كنند و بگويند اين است كه ،حال كه آقاى موسوى كنار رفته اند تبليغ كنند وضع ايران تغيير و سياستش فرق كردهاسـت . آنـهـا نـمـى دانـند سياست حج ، سياستى نيست كه ما درست كرده باشيم ، حج سياستاسـلامـى اسـت . مـا از اول بـنـايـمـان بـر ايـن بـوده اسـت ، به حج آن طورى كه بوده استعـمل كنيم . همان طور كه پيغمبر اكرم بت ها را در كعبه شكست ، ما هم بت ها را بشكنيم و اينبـت هـا كـه در زمـان مـا هـسـتند، از آن زمان بالاتر و بدترند. ما بايد همان طور كه سابقعـمـل كـرده ايـم ، بـه حـج بـرويـم و هـمـان طـور كـه سابق تظاهرات و راهپيمايى كردند،عـمل كنيم و با تغيير آقاى موسوى ، سياست ما تغيير نكرده است . حج به همان وضعى كههـمـيـشـه و در اين دو سه سال برگزار شد، برگزار مى گردد و دولت ها هم بايد آن راتـحـمـل كـنـنـد و مـا نـمـى تـوانـيـم از آن وظـيـفـه اى كـه اسـلام بـر ايـمـان قـرار داده استعدول كنيم و قرآن هم همين دستور را داده است و سياست ما در حج همان سياست است كه بوده وهـر وقـت هم به حج برويم همان طور عمل مى كنيم ، مگر جلوى ما را بگيرند و نگذارند بهحج برويم كه آن مساءله ديگرى است .
و مـن امـيـدوارم ايـن فـريـضـه را هـمـان طـور كـه تـا بـهحال بجا آورده اند، امسال بهتر و با جمعيت
بـيـشـتـر بـه انـجـام بـرسـانـنـد. و افـرادى هـم كـه بـه حـج مـى رونـد بـيـشـتـر مـتـوجهاعـمـال و بـا يـكـديـگر متحد باشند و اميدوارم كشورهاى مسلمان ديگر هم اين احساس را كردهبـاشـنـد. و بـيـش از يـك مـيـليـارد جـمـعـيـت مـسـلمـان نـبـايـددنـبـال ايـن بـاشـنـد كـه آمـريـكـا چه مى گويد و شوروى چه مى گويد، و روى پاى خودبـايـسـتـنـد و بـه ديـگـران اعـتـنـا نـكـنـنـد، هـمـان طـور كـه ايـن كـشـورچـهـل مـيـليـونـى كـه نسبت به ساير كشورها خيلى كوچك است ، روى پاى خود ايستاده و مىگويد: نه شرقى و نه غربى و الان هم احترام اين كشور از احترام آن كشورهايى كه موردحـمـايـت آنـهـا هـسـتـنـد، بـيـشـتر است و توجه نفوس مسلمانان به اين جا زيادتر گرديده .بـنـابـرايـن ، مـلت هـا خـوف نـداشـتـه بـاشـنـد كـه آمـريـكـا چـه مـى كـنـد، ايـنـهـاطـبـل تـوخـالى هستند، فرياد زنند و عمل نمى كنند. شما ببينيد آمريكا راجع به تروريستهـاكـه هـمـه و مـا بـا آن مـخـالفـيـم ، چـه گـفـت و چـه كـرد. مـرتـبدنـبـال ايـن بـودنـد آنـهـا را بـه يـكى از كشورهاى مخالف خود بچسبانند كه نتوانستند. وتـشـرهـاى ايـنـهـا تـوخالى است و هيچ خبرى نمى شود و ملت ها نبايد بترسند و بايد راهخـودشان را طى كنند و اسلام و خدا پشتيبان آنان است و كسى كه خدا پشتيبان اوست ، نبايداز چـيـزى خـوف داشـتـه باشد. اميدوارم خداوند ما را مؤ فق فرمايد كه تابع دستورات اوباشيم .
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 28/4/64
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام كروبى
جناب حجت الاسلام آقاى شيخ مهدى كروبى دامت افاضاته
بسم الله الرحمن الرحيم
نـظـر بـه ايـن كـه جـنـاب حـجـت الاسـلام آقـاى مـوسـوى خـوئينى ها منصوب به دادستانىكـل كـشـور شـدنـد و از تـصـدى امـر حـجـاج در ايـنسال معذورباشند، جناب عالى را به سمت نمايندگى خود و سرپرست حجاج محترم ايرانمـنـصـوب مـى نـمايم تا با توجه به اين كه فريضه حج يكى از بزرگترين فريضههاى عبادى سياسى اسلام و كنگره عظيم حج در مواقف معظمه از بزرگترين كنگره هاى جهاناسـلام اسـت ، حـجـاج مـحـتـرم جهان را دور هم گرد آورده و در مصالح اسلام و مشكلات مسلمينتـبـادل آرا نـمـوده و در حـل مـشـكلات و راه رسيدن به آرمان مقدس اسلام ، تصميمات لازم رااتـخـاذ نـمـايـيـد و راه هاى اتحاد بين همه طوايف و مذاهب اسلامى را بررسى كنيد و در امورسـيـاسـى مـشـتـرك بـيـن هـمـه طـوايف ، مشكلاتى را كه براى مسلمين جهان به دست دشمنانسـرسـخـت اسـلام پـيـش آمده است كه اهم آن اختلاف انگيزى بين صفوف مسلمانان است !!! راچاره انديشى بنماييد.
هـمـان طـور كـه هـمـه مى دانيم ، در سده هاى اخير، آتش افروز اين معركه خطرناك ، قدرتجهانخوار شرق و غرب مى باشند كه از وحدت بيش از يك ميليارد مسلمان وحشت دارند و باتـمـام قـوا، مـستقيما و يا به دست عمال منحرف خود، به اين اختلافات دامن مى زنند تا برمـقـدرات مـسـلمـانـان جـهـان مـسـلط و بـر آنـهـا حـكـومـت نـمـوده و ذخـايـر بـى پايان آنان راچپاول نمايند. انشاء الله در مقابله با تبليغات دروغين رسانه هاى گروهى و از آن بدترآخـونـدهـاى دربـارى كـه بـا قـلم و بـيان ، عليه جمهورى اسلامى بپا خاسته اند، پيروزشـويـد. در ضـمـن جناب عالى مكلف مى باشيد تا به تمامى درخواست هاى اين جانب در متنحـكـم جـنـاب آقـاى مـوسـوى خـوئيـنـى هـا مـثـل تـظـاهـرات بـزرگ مـكـه و مـديـنـه ،عـمـل نـمـايـيد. اميدوارم با قاطعيتى كه از جناب عالى سراغ دارم اين امور به بهترين وجهانـجام گردد. از تمامى حجاج محترم و روحانيون عزيز مى خواهم تا با جناب عالى همكارىلازم را بـنـمـايـنـد و از هـر حـيـث بـه دسـتـورات جـنـاب عـالى ،عمل نمايند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 8/5/64
بـــيــانـات امـام خـمـيـنـى در جمع اعضاى شوراى عالى قضايى ، كاركنان قوه قضائيه،وزيـــر امـــور خـــارجـــه و نـــمـايـندگان جمهورى اسلامى در كشورهاى اروپائى وآمريكائى ومناسبت ميلاد پر بركت حضرت امام رضا(ع )
مساءله قضا يك مساءله مهمى است كه سروكارش با همه حيثيت كشور و مسلمانان است
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن ايـن روز مـبـارك را بـه هـمـه مسلمين جهان و به همه مستضعفان خصوصا به ملت شيعه وبـالاخـص بـه شـما آقايان كه اين جا تشريف آورديد تبريك عرض مى كنم . اميد است خداىتبارك و تعالى به بركت مرقد مطهر حضرت رضا سلام الله عليه به ما تؤ فيق بدهدكـه مـا تـابـع تـعـاليـم عـاليـه اسـلام بـاشـيـم و تـابـع تـربـيـت هـايى كه ائمه هدىمـتـكـفـل شدند باشيم . اميدوارم كه خداوند همه ملت هارا و خصوصا ملت ايران را مؤ فق كندكه به طور صحيح به احكام اسلام عمل كنند و متكى به الطاف عاليه حق تعالى باشند ودر ايـن راهـى كـه پـيـش ‍ گـرفـتـه انـد پـيـش بـرونـد و انـشـاء الله مـؤ فـقـيـت هـايـىحـاصـل بـشـود. آنـچه كه من در اين محضر محترم بايد عرض كنم ، يك مطلب راجع به قوهقـضـائيـه اسـت و يـك مـطـلب راجـع بـه كـسـانـى اسـت كـه در خـارج كـشـورمـشـغـول خـدمت هستند كه عده شان اين جا امروز تشريف دارند. مطلبى كه راجع به قضاوتعـرض مـى كـنـم ، يـك صـحـبـت راجـع بـه ايـن اسـت كـه بـايـدپرسنل اين قوه تقويت بشود و اين يك جهتش به عهده حوزه هاى علميه سرتاسر كشور استو خـصـوصا حوزه علميه قم . مساءله قضا يك مساءله مهمى است كه سروكارش با همه حيثيتكشور است و مسلمانان است و آن قدرى كه اسلام درباره قضا سفارش كرده است شايد كمتردر چيزهاى ديگر سفارش كرده باشد. بنابراين يك تكليف است بر همه كسانى كه توانندقـضـاوت كـنـنـد و در حـوزه هـا مـعـطل مانده اند. خيلى اشخاص هستند كه اگر توجه به اينمـسـاءله داشـتـه باشند كه يك تكليفى است ، بر همه هست تا آن جايى كه به مقدار كفايتتـحـقق پيدا بكند، والا واجبات كفاييه هم بر همه آحاد واجب است ، وقتى وجوب برداشته مىشود كه به مقدار كفايت ، اين امر تحقق پيدا كرده باشد. بنابراين به عهده همه حوزه هاىعـلمـيـه سـرتـاسـرى اسـت كه در اين امر اهتمام كنند، افرادى كه در آن جا قدرت اين معنا رادارند كه قضاوت كنند بيايند مشغول كار بشوند. اين يك خدمتى به اسلام است ، يك خدمتىبـه كـشـور اسـت و يك تكليفى است كه خداى تبارك و تعالى بر همه كرده است و اميدوارمكه اين كار را انجام بدهند.
علم بدون عمل مفيد كه نيست بلكه مضر است
و امـيـدوارم كـه دانـشـجـويـانـى كـه بـراى ايـن خـدمـتمـشـغـول هـستند، هم در رشته قضاوت و هم در تهذيب اخلاق ، مهم اين است كه اين دو جناح هردو، هـم عـلم و هـم عمل باشد. علم بدون عمل مفيد كه نيست بلكه مضر است . شايد بسيارى ازمصيبت هايى كه بر بشر واقع شده باشد، از علم واقع شده است ، تمام اين خرابى هايىكـه الان در دنـيـا بـه وجود آمده است ، اينها براى اين است كه علمى بوده است كه توام باتهذيب نبوده است . علم را دارند لكن مهذب نيستند. شما اگر بخواهيد خدمت بكنيد به اسلام، خـدمـت بكنيد به كشور خودتان ، استقلال كشور خودتان را حفظ كنيد، وابسته به هيچ جانـبـاشـيـد، بـايـد هـم رشـتـه عـلم را تـقـويـت كـنـيـد و هـم تـهـذيـب اخـلاق را و هـمعمل را.
و مـن امـيـدوارم كـه همين طور باشد و شماها مؤ فق بشويد به اين كه اين تكليف بزرگ رابه طور شايسته به اتمام برسانيد.
اجراء حدود به آن طورى كه خداى تبارك و تعالى فرموده است بايد بشود
و بـه قـوه قـضـائيـه عـرض مى كنم كه مساءله قضا يك مساءله بسيار مهمى است كه اگرانـسـان در آن قـصـور بـكند، تقصير بكند، ضرر وارد مى شود. اگر تقصير باشد، پيشخداى تبارك و تعالى مسؤ ول است و اگر چنانچه زياده روى بكند، اين هم همين طور. ميزان، احـكـام اسـلام اسـت . در اجـراى حدود، نبايد از آن حدودى كه حق تعالى فرموده است پايينتـر عـمـل بـشـود و نـبـايـد زيـادتـر. حـتـى آن كـسـى را كـه الان مـحـكـوم بـهقتل شده است و دارند مى برندش در جايى كه او را بكشند، هيچ كس حق ندارد حتى يك كلمهدرشت به او بگويد، اجراء حكم خداست . اگر كسى يك سيلى به او زد، او حق دارد در همانجا يك سيلى برگرداند و بايد هم ديگران كمك كنند تا او قصاص بكند. اگر يك درشتىكـرد، آن كـسـى كـه درشتى كرده است تعزيز لازم دارد، بايد قوه قضائيه تعزيز كند اورا. از آن طرف هم اگر كسى تقصير بكند در اين ، يك كسى كه مستحق هفتاد مثلا شلاق است ،شـصـت تـا بـزنـد، ايـن هـم تـقـصـيـرى اسـت كـه در حـكـم خـدا شـده اسـت وخـيـال نـكـند كه اين يك رحمتى است ، بلكه اين يك امرى است كه معصيت خداست . اجراء حدودبه آن طورى كه خداى تبارك و تعالى فرموده است بايد بشود. اين كه انسان ترحم كندبـه يـك كـسـى كـه بـايـد حـد بـه او جـارى بشود، حد را جارى نكند يا كم جارى كند، اينعـصـيـان اسـت ، بلكه به خود آن آدم هم لطمه وارد مى شود، به خود ملت هم لطمه وارد مىشـود. اين حدود همان طورى كه تربيت كند اشخاص را، ملت را هم مى رساند به جايى كهايـن طـور فـسـادهـا در او كـم بـشود. اگر چنانچه يك حدى جارى بشود، اين حدى كه جارىشـود، هـم تـربـيـت مـى كـنـد آن كـسى كه حد خورده است و هم براى ملت خوب است ؛(فىالقـصـاص ‍ حـيـاة :) زنـده وقـتـى هـسـتـيـم كـه هـمـه مـوازيـن الهـيـه راعـمـل بـكنيم و وقتى مى توانيم با قدرت هاى بزرگ مقابله كنيم و آسيب پذير نباشيم كهمـتـعـهد به اسلام ، متعهد به احكام اسلام باشيم ، قضات وقتى مى توانند قاضى باشندكه در قضاوت ، هم در جهت حكم و هم در جهت دستور به اين كه بايد چه بشود هيچ تقصيرو قصورى نكنند، نه غلو كنند، نه تقصير
بـكـنـند. بنابراين يكى از مهمات است كه بايد ملاحظه بشود و انشاء الله كه ملاحظه مىشـود. و مـن امـيـدوارم كـه هـمـه مؤ فق بشويد به اين كه كارها را مطابق اين طورى كه خداگـفته است عمل بكنيد و نه زياده روى كنيد، يك وقت خداى نخواسته تجاوز از حد بكنيد كهآن تـقـصـير است و نه ناقص عمل كنيد، يعنى اين كه خدا گفته است ، شما زيادتر از رحمتخدا خيال كنيد رحمت داريد كه آن هم تقصير است . آن چيزى كه صراط مستقيم است ، آنى استكـه بـر روشـى كـه خـداى تـبـارك و تـعـالى فـرمـوده اسـت بـه آن روشعمل بشود. همين طور پليس قضايى بايد توجه بكند كه اين پليس اسلام است ، اين پليسقـوه قـضـائيـه اسـلام اسـت . ايـن پـليـس بـايـد روى مـوازيـنعـمـل بـكند، خداى نخواسته يك وقت قدرت دارد تجاوز نكند. به همان طورى كه دستور دادهمـى شـود و دسـتـور مـطـابـق بـا مـوازيـن شـرعـيـه اسـت ، بـه هـمان طور بايد انشاء اللهعمل بكنند.
در هر جا هستيد خودتان را مقيد و متعهد به اسلام بدانيد
و آن چـيـزى كـه راجـع بـه بـرادرهـايى كه از خارج اين جا هستند و همه برادرهايى كه درخارج كشور خدمت مى كنند عرض مى كنم اين است كه بايد همه شماها در هر جا هستيد خودتانرا مـقـيـد و متعهد به اسلام بدانيد، تحت تاءثير محيط آن جا واقع نشويد. خوب ! كسى كهوارد مـى شود در يك سفارتخانه اى در خارج ، ببيند كه وارد شد در يك محيط اسلامى ، دريك محيط انسانى ، اين طور نباشد كه خداى نخواسته در آن جا از آن چيزهايى كه در سابقبود چيزى باقى مانده باشد. اگر آن چيزهايى كه در دوران سابق بود، در دوران طاغوتبـود، در آن جـا هـست ، جديت كنيد كه بكلى پاكسازى بشود و اميدوارم شده باشد تاكنون .بـنـابـراين وقتى ما مى توانيم در مقابل همه دنيا بايستيم بگوييم ما نه طرف (مغضوبعـليـهـم ) مـى رويم ، نه طرف (ضالين )؛ نه طرف غرب رويم ، نه طرف شرق مىرويـم ، وقـتـى مـا مـى تـوانـيـم ايـن طـور بـاشـيـم و بـه صـراط مـسـتـقـيـمعـمـل بكنيم كه همه مان با هم باشيم ، همه يد واحده باشيم ، همان طورى كه اسلام دستورداده ، همه يك صدا باشيم كانه يك حلقوم است كه صدا مى كند، همه با هم مجتمع باشيم ،سستى نكنيم .
انـسـان خـوب آن كـسـى اسـت كـه مـاءمـوريـت خـودش را خـوبعمل بكند
هـر چـه پـيـش مـى رود اسلام ، ما قوه بدهيم به اسلام ، ما بيشتر فعاليت بكنيم ، اين طورنـباشد كه حالايى اسلام كه در ايران / حالا / آمده است ، پس ما ديگر كار نداشته باشيم .نـخـير، حالا اول كار است ، ما بايد كار داشته باشيم . در همه امور ما بايد قوى باشيم وبـهـتـريـن مـاءمـور آن اسـت كـه بـه آن چـيـزى كـه بـه خـودشمـحـول شده است خوب عمل بكند. شما اگر چنانچه فرض كنيد در يك سفارتخانه اى هستيدمـى خـواهـيـد عـمـل بـكـنـيـد، بـايـد خـودتـان آن كـارى كـه بـه شـمـامـحـول شـده خـوب عـمـل كـنـيـد، بـه ديگران كار نداشته باشيد. بله ، اگر كه آنها خلافكـردنـد شما نهى شان كنيد، اما اين طور نباشد كه نظرتان اين باشد كه او چه جور داردعمل مى كند، شما بايد عملى كه خودتان انجام مى دهيد، مطابق
بـا مـوازيـن و قـوانـيـنـى بـاشد كه در اسلام است و در جمهورى اسلامى هست . بنائا عليهمـاءمـور خـوب ، انـسـان خـوب آن كـسـى اسـت كـه مـاءمـوريـت خـودش را خـوبعمل بكند و تكاليف خودش را خوب از عهده برآيد و من اميدوارم كه همه شما اين طور باشيدو ملت ايران هم اين طور باشد.
اگر بخواهيد در مقابل دنيا اظهار حيات بكنيد، بايد در انتخابات مشاركت كنيد
از مـسـائلى كـه ما در پيش داريم الان قضيه انتخابات رئيس جمهور است . من كار ندارم كىرئيـس جمهور مى شود، به من مربوط نيست ، من خودم يك راءى دارم به هر كه دلم مى خواهدمـى دهـم ، شـمـا هـم هـمـيـن طـور. امـا اگـر بـخـواهـيـد درمـقـابـل دنـيـا اظـهـار حـيـات بـكـنـيـد كـه بـگـويـيـد مـا بـعـد از گـذشـتـن چـنـديـنسـال زنده هستيم ، بايد مشاركت كنيد. اگر خداى نخواسته از عدم مشاركت شما يك لطمه اىبـر جـمـهـورى اسـلامـى وارد بـشود، بدانيد كه آحاد ما كه اين خلاف را كرده باشيم خداىنـخـواسـتـه ، مسؤ ول هستيم . مسؤ ول پيش خدا هستيم . مساءله ، مساءله رياست جمهور نيست ،مـسـاءله ، مساءله اسلام است ، مساءله مساءله قواعد اسلام است ، مساءله ، مساءله حيثيت اسلاماست و مساءله اى است كه بايد ما همه به آن اهميت بدهيم و بيشتر از هر وقت و بيشتر از هرسـال و هـر دوره بـايـد انـشـاء الله شـركـت بـكـنيم و اميدوارم كه همه شركت بكنند. و شمابـدانـيـد كـه از مـركـز ايران ، اسلام پرتوش در تمام دنيا رفته است ، همه جا هست . شمانمى دانم شنيديد آن طور كه من شنيدم كه در آمريكا هم بانك اسلامى مى خواهند درست كنند؟البته آن اسلامى كه آنها مى گويند با اين اسلامى كه ما مى گوييم دوتاست ، اما شنيدممـن كـه مـى خـواهـنـد بـانـك اسـلامـى درسـت كـنند. اين دولت هايى كه بعض از اين دولت هامثل مصر و نمى دانم سودان و امثال ذلك كه دارند احكام اسلام را صدا از آن مى كنند، اين راخيال مى كنيد كه يك مساءله اى است كه همين طورى واقع شده است ؟ يك مساءله است كه موجاسـلام پـرتـوش را انـداخـته رفته است به همه جا و همه جا اين صدا در آمده است . الان درآمـريـكـا هـم ايـن مـسـائل هـسـت ، در جـاهـاى ديـگـر هـم ايـنمـسـائل هـست . خواهى نخواهى منفعل شده اند از اين حركت ، اين حركت اسلامى اسباب اين شدهاسـت كه ساير كشورها منفعل بشوند از آن ، خود مسلمين كشورها كه همه همراه هستند، اين كهگاهى وقت ها مى گويند كه اى ! ايران منزوى شده است ، مقصودشان چى است ؟ مقصود ايناسـت كـه آمـريـكـا بـه مـا چيز ندارد، آمريكا هر آنى كه ما دست به طرفش دراز كنيم ، صدمقابل او به ما بيشتر جواب مى دهد ولى ما اعتنا به او نداريم ، و همين طور سايرين . اگرمـقـصود اين است كه پيش ملت ها ما منزوى هستيم ، خوب ! همه مى دانند كه ملت ها همه توجهدارنـد. الان هـر جـا كـه اجـتـمـاع اسـلامـى هـسـت بـرادراناهـل سـنت ما، برادران اهل تشيع ما مجتمع هستند راجع به اسلام و راجع به اين كه بايد همهچـيـز اسـلامـى بـشـود و كـشـور خـودشـان اسـلامـى بـشـود، هـمـه ايـنمـسـائل هـسـت و ايـن پـرتوى است كه خداى تبارك و تعالى مرحمت فرموده است به همه جا،نـورافـكـن كـرده اسـت و شما دنبال اين باشيد كه انشاء الله اين مساءله به طور شايستهعـمـل بـشود و عمده اجتماع شماست . باز هم عرض ‍ مى كنم اجتماع شما، وحدت شما، آنهايىكـه حـتـى با ماها بد هستند. خوب ما بد، اسلام كه بدنيست . اگر ديدند كه راءى دادن بهرئيس ‍
جـمـهـور، هـر كـه مى خواهد باشد، اجتماع در جمعيت مسلمين كه هست ، اين اسباب تقويت اسلاماسـت ، آنـهـايـى كه به اسلام عقيده دارند بايد خودشان هم بيايند در ميدان و بيايند راءىبـدهـنـد. ايـن طـور نـبـاشـد كه حالايى كه مطابق ميل من نشده ، من كنار بروم . نخير، انسانبـايـد مطابق ميلش هم كه نباشد معذلك در ميدان باشد. مرحوم مدرس رحمه الله گفته بودكـه مـن بـا جـمهورى مخالفم !!! آن وقت مخالفت با جمهورى يك چيزى بود كه واضح بودبايد بشود براى اين كه آنها مى خواستند بساط درست كنند !!! /گفت من با/ گفته بود منبـا جـمـهورى مخالفم ، لكن اگر جمهورى شد كنار نمى روم ، من در ميدان هستم ، من مى رومسراغش ، يك انسانى كه مى خواهد خدمت بكند، با هر رنگى كه دارد بايد برود خدمت بكند.مـؤ افـق مـيـل مـن اسـت ، خـوب ! خـدمـت مـى كـنـد، مـؤ افـقمـيـل مـن هم نيست ، خدمت به اسلام است ، خدمت به جمهورى اسلامى است . كسانى كه جمهورىاسـلامـى را صحيح مى دانند ولو با افراد مخالف هستند، اينها هم بايد شركت بكنند. اگرشـركـت نـكـنـنـد دليـل بـر ايـن اسـت كـه جـمـهـورى اسـلامـى راقـبـول نـدارنـد. من از خداى تبارك و تعالى تقاضا دارم كه ما را مؤ فق كند كه همه ما بهخدمت به اسلام مؤ فق بشويم و اميدوارم كه رزمندگان ما را هم در جبهه ها تقويت كند، همانطورى كه قوى هستند بيشتر تقويت كند و خداوند همه ما را تابع احكام اسلام قرار بدهد.
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 25/5/64
پيام امام خمينى به حجاج بيت الله الحرام
بسم الله الرحمن الرحيم
بـا سـپـاس فـراوان از الطـاف عـاليـه حـضـرت بارى تعالى و ادعيه حضرت بقيه اللهارواحـنـا لمـقدمه الفداء، در حالى ملت عظيم الشان ايران به سر مى برند و زائران بيتالله الحـرام بـه ميعادگاه الهى مى روند تا دعوت خداوند را كه با نداى حضرت ابراهيمابـوالانـبـيـا و حـضـرت محمد مصطفى خاتم الرسل صلى الله عليهما و على الهما به آنانابـلاغ شـده ، اجـابت نموده ، لبيك گويان و پايكوبان به حضور دوست در آن مكان مقدسمـشرف شوند. گرچه همه جا محضر و حضور است ، چه ، خورشيد تابان اسلام بزرگ درشـرق و غـرب عـالم نـور افـشانى مى نمايد و نداى ابراهيمى و محمدى در گوشه و كنارگـيـتـى طـنـيـن افكنده و جان و دل مسلمانان جهان را روح بخشيده و فرياد وحدت بين طوايفمسلمين از هر فرقه و مستضعفان و مظلومان از هر ملت در سراسر جهان ، زلزله افكنده و كاخآمـال سـتـمـگران و جهانخواران در شرف انهدام و فروريختن است ، گويى دولت مستضعفيننـزديـك و وعـده حـق تـعـالى قـريـب الوقوع است . زائران بيت الله و عاشقان لقاءالله درسـالى از خـانـه هـاى خـود و خـودى بـه سـوى خـداونـد ورسـول گرامى او هجرت كنند كه كعبه معظمه براى پذيرايى مسلمانان عاشق حق و عدالتو فـريـادهـاى كـوبـنـده آنان بر سر ابر ظالمان دهر و ابر چپاولگران جهان آغوش بازنـمـوده و انـتـظـار پـذيـرايـى آنـان را مـى كشد و بيت الله الحرام و كعبه معظمه ، زائرانعـزيـزى را در آغـوش مى كشد كه حج را از انزواى سياسى و انحراف اساسى ، به سوىحـج ابـراهيمى !!! محمدى سوق داده و حيات آن را تجديد مى نمايند و بت هاى شرق و غربرا در هـم شـكـنـنـد و مـعـنـاى قـيـام نـاس و حـقـيـقـت بـرائت از مـشركان را عرضه مى دارند ودل مـيـقات در هواى زائرانى مى تپد كه از كشور (لاشرقيه و لاغربيه ) آمده اند تا باتـلبـيـه و لبيك لبيك ، دعوت خداوند را به سوى صراط مستقيم انسانيت اجابت كنند و باپـشـت پـا زدن بر مكتب شرقى و غربى و انحرافات ملى گرايى ، فرقه زدايى نموده ،بـا هـمـه مـلت هـا بـدون در نـظـر گـرفـتن رنگ و مليت و محيط و منطقه ، برادر و برابر،غـمـخـوار يـكـديگر باشند و تحكيم وحدت كنند و با (يد واحده ) بر دشمنان بشريت وزورگويان جهانخوار بتازند.

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation